Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nyheter i TTJ från Egenskydd

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nyheter i TTJ från Egenskydd"— Presentationens avskrift:

1 Nyheter i TTJ från 2017-06-01 Egenskydd

2 Bakgrund ”Inspektion” av tåg
Lokförare behöver vistas mellan trafikerade spår Dagens regelverk hanterar inte detta behov på ett tillräckligt bra sätt Reglerna är baserade på evakueringsreglerna med kompletteringar efter riskanalys Reglerna gäller endast i system H och E2. Handledning Punkterna kommer fram vid klickning. Med jämna mellanrum behöver lokförare vid oplanerade tillfällen "inspektera" sitt tåg och måste då ibland vistas mellan trafikerade spår. Nuvarande regelverk och rutiner upplevs inte täcka in sådana situationer på ett tillräckligt bra sätt med följden att farliga situationer uppstår. Behovet av kompletterande regler har lyfts av järnvägsföretagen som bedömer detta som angeläget och ett prioriterat område i. Den nya regeln baseras på de evakueringsregler som redan finns och innebär på att tågklareraren avspärrar aktuellt spår och föraren kortsluter spårledningen. Regeln gäller i system H och system E2.

3 Allmänt Oplanerat behov av utvändig kontroll eller andra åtgärder
Kan t ex vara misstänkt: - Varmgång - Tjuvbroms - Hjulskada - Fel på strömavtagare - Eller annat fordonsrelaterat fel. Egenskydd används endast på huvudspår och i system H samt E2. Handledning Gå igenom de inledande reglerna för ”EGENSKYDD VID KONTROLL AV FORDON VID DETEKTORLARM OCH FORDONSFEL I TRAFIKERINGSSYSTEM H OCH E2”. Regeltext Om det oplanerat uppkommer behov av utvändig kontroll eller andra åtgärder på fordonssättets utsida och detta endast kan utföras genom att föraren eller tillsyningsmannen vistas inom säkerhetszonen för ett annat trafikerat huvudspår, ska föraren eller tillsyningsmannen vidta åtgärder (egenskydd) med hjälp av tågklareraren för att skydda den egna förflyttningen i säkerhetszonen. Det oplanerade behovet kan vara misstänkt varmgång, tjuvbroms, hjulskada, fel på strömavtagare eller annat fordonsrelaterat fel. Åtgärderna vidtas endast för huvudspår närmast fordonssättet och kan begränsas till den sida varifrån åtgärderna ska utföras. Reglerna för egenskydd kan endast tillämpas i trafikeringssystem H och E2.

4 Genomförande Vid behov av egenskydd kontaktar föraren tågklareraren
Tillsammans beslutas vilka spår egenskyddet ska omfatta Spår anges sett till tågets eller spärrfärdens färdriktning. - Vänster - Höger - Båda sidor För spärrfärd på linjen kan upp- eller nedspår också anges. Handledning Gå igenom de inledande reglerna för genomförande. Regeltext Vid behov av egenskydd ska föraren eller tillsyningsmannen kontakta tågklareraren innan fordonet lämnas. Föraren eller tillsyningsmannen och tågklareraren beslutar gemensamt vilka spår som berörs genom att ange om egenskyddet ska vara på vänster, höger eller båda sidor om tåget eller spärrfärden sett till färdriktningen. För spärrfärd på linjen kan upp- eller nedspår också anges.

5 Dialogslinga genomförande
Handledning Gå igenom dialogslingan.

6 Dialogslinga genomförande
Handledning Gå igenom dialogslingan.

7 Avsluta Handledning Gå igenom dialogslingan om hur egenskydd avslutas.
Gå igenom följande regeltext: Om föraren eller tillsyningsmannen efter vidtagna åtgärder bedömer att spårfordon inte kan föras från platsen, ska åtgärderna för egenskyddet avslutas innan hjälpfordon begärs eller eva-kuering påbörjas.


Ladda ner ppt "Nyheter i TTJ från Egenskydd"

Liknande presentationer


Google-annonser