fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Mål med samverksanssystemet
Samtala om böcker.
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Formellt, skarpt och snyggt
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Syftet med en personlig handlingsplan
The big 5 1.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Träffpunkter för äldre i Gävle, Söderhamn och Hudiksvall
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
ett sätt att undersöka sociala fenomen?
© Steve Wretman & Helena Moreau
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Kunskapskrav och matriser
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Delaktighet.
Hur gör man en debattartikel?
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Anställningsintervjun
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Seminarium Industriell Försäljning Eric Marketoft.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Hur kan vi förstå begreppet?
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Argumenterande text.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight Alternative title slide. Image size: 7,97 cm x 25,4 cm

Fokusgrupp jämfört med gruppintervjuer Gruppintervju – hög grad av interaktion mellan intervjuare och deltagare. Direkta frågor och svar. Fokusgrupp – hög grad av interaktion mellan deltagarna. Gruppdynamiken skapar nya reflektioner bland deltagarna. Formen är ett samtal, inte en intervju! Nominal groups” – där samtalsledaren intervjuar varje gruppmedlem och dynamiken har en underordnad roll ”Fältintervjuer” – där intervjuer görs med en grupp som ändå samlats Idégenereringsmöte – syftar till att utveckla nya idéer, inte att kritisera

När är det lämpligt med fokusgrupp? Bred förståelse för hur målgruppen upplever eller resonerar kring ett ämne Förståelse för varför målgruppen gör det de gör tycker som de tycker tycker att något är bra/dåligt Inför enkäter för att hitta relevanta frågeområden Som ett komplement till andra undersökningar

Fördelar med fokusgrupp Interaktion mellan deltagarna ger bredd i svaren. Frågorna blir belysta ur olika perspektiv. Resurseffektiv datainsamlingsmetod.

Risker med fokusgrupp Faktorer som kan leda till begränsat resultat: Gruppens dynamik Moderatorns förmåga att leda intervjun Frågeguidens utformning Att tänka på Var två personer – en moderator och en observatör. Hitta rätt ambitionsnivå – utgå från undersökningens syfte och krav på precision.

Antal deltagare Antal deltagare: 4–12 personer, beroende på syftet. Antalet deltagare påverkar: Hur mycket utrymme i diskussionen som deltagarna får Ju fler desto större risk att vissa inte uttrycker sin åsikt Ju fler desto aktivare moderator Bjud in fler än vad som behövs – blir alltid några avhopp

Vilka deltagare Nya konstellationer Existerande grupper Risk att blyga personer blir ännu blygare Finns inga förutfattade meningar om deltagarna Saknar gruppsamhörighet vilket tar tid att bygga upp Allt för heterogena grupper riskerar bli konfliktfyllda eller svårt att få gemensamma diskussioner. Ibland är man dock ute efter skillnader. Existerande grupper Utgör redan en social enhet men med risk att de faller in i existerande roller Ger en inblick i hur individerna interagerar med varandra Risk att vissa saker inte tas upp (tas för givna eller är tabun) Underlättar rekryteringen Rekrytering Existerande listor Slumpmässigt urval Kontaktpersoner Uppsnappning – på den plats är fokusgruppssessionerna ska hållas tex marknadsundersökningar i ett shopping center Öppen ansökan – annonsering Ersättning – kom ihåg skatteregler Får en inblick i hur individerna interagerar med varandra - grupperingen utgör ofta (helt eller delvis) en del av undersökningsobjektet

Utformning av intervjuguide Några få avgränsade teman eller frågeställningar. Struktur för intervjuguiden: Introduktion - Presentation av temat, premisser för fokusgruppen Öppningsfrågor - Uppvärmning Kärnfrågor - Utifrån syfte och krav på precision Avslutande kommentarer - Har vi missat något? Vad är viktigast? Summera diskussionen

moderatorns roll Observatörens roll Styra samtalet men ha en mycket återhållsam roll. Skapa engagemang, förståelse och förtroende. Se till att alla får komma till tals. Betona att det inte finns några rätt eller fel. Våga låta det bli tyst! Observatörens roll Observera deltagarna och samtalet. Sammanställa vad som sägs. Summera diskussionen och återkoppla till deltagarna.

sammanställa materialet Resultaten kan sammanställas på olika sätt: Transkribera samtalen Bandinspelning Video Anteckningsbaserad Minnesbaserad Sammanställningsmetoden avgörs av syftet och resurser. Sammanställ så snart som möjligt! Olika typer av transkribering – behöver inte vara jättedetaljerad

analysera materialet Påbörja analysen redan under fokusgruppen Analysera direkt efter fokusgruppen Att tänka på Vilka ord används, vad står de för? I vilket sammanhang? Om deltagare byter åsikt, varför? Hur ofta och hur intensivt diskuteras olika ämnen? Specifika synpunkter viktigare än vaga. Vilka är de stora idéerna – fastna inte i detaljer. Kategorisering – hitta likheter och skillnader Viktigt att dra slutsatser, inte bara referera och beskriva

Litteraturtips Metodpraktikan – Esaiasson · Gilljam · Oscarsson · Wängnerud Kvalitativa intervjuer – Jan Trost Fokusgrupper – om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod – Victoria Wibeck The Focus Group Kit – Morgan, D & Kreuger, R M.m. m.m.