Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS 22.-23.1.2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Genusperspektiv i förskola/skola
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Pedagogiskt ledarskap
SET Social Emotionell Träning
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Göteborgs universitet förnyas
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Socialpsykologi.
Nya utvecklingssamtal
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Att få rätt saker att hända
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Helsingfors stad, svensk dagvård Värdegrundsarbete 14-15
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Elevdemokrati.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Uppföljning och utvärdering
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Elevdemokrati i praktiken
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Personalpolitisk inriktning
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå BORGÅ UTBILDNINGSTJÄNSTER UTVÄRDERINGSRAPPORT 2014.
Skolornas självutvärdering 2015 Material för skolornas kvalitetsarbete Susanna Kareinen/Tove Heinonen, kvalitetsansvariga.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Presentation Vård och omsorgscollege
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förhållningssätten.
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS

LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING Program 1.Aktuell info om det lokala LP-arbetet 2.Introduktion till verksamhetskulturen i förändring i LP Ledarskap i förändring 4.Den fysiska lärmiljön och arbetsmetoder i förändring 5.Grupparbete 6.Sammanfattning Esittäjän nimi 2

AKTUELL INFO OM DET LOKALA LP-ARBETET LP2016 arbetsgrupper principer, medlemmar, och tidtabeller LP2016 enkäter medlemmar i arbetsgrupper Framtidens skola och Läroplanen 2016 i Borgå personal, vårdnadshavare och samarbetsparter Framtidens skola och LP2016 materialpaket eleverna i förskolan och årskurserna 1-6 Workshops bl.a. med samarbetsparter, lärare, vårdandshavare Fortbildning Esittäjän nimi 3

VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING Introduktion till verksamhetskulturen enligt grunderna till LP2016 Verksamhetskulturen spelar en central roll när det gäller att skapa enhetlighet i den grundläggande utbildningen. Den inverkar alltid på hur eleverna upplever kvaliteten i skolarbetet. En skolas verksamhetskultur är dess historiskt och kulturellt formade sätt att arbeta. Verksamhetskulturen kan utvecklas och förändras. Den är en helhet som bygger på tolkning av de normer och mål som styr arbetet ledning samt organisering, planering, genomförande och utvärdering av arbetet kompetens som finns i skolan och hur man utvecklar skolans verksamhet pedagogik och professionalitet kommunikation, atmosfär, daglig praxis och lärmiljöer. 4

VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING Introduktion till verksamhetskulturen enligt grunderna till LP2016 Verksamhetskulturen formas av både medvetna och omedvetna, och ibland även oavsiktliga, faktorer. Verksamhetskulturen påverkar alla som tar del av den, oberoende av om de är medvetna om dess betydelse och effekter eller inte. De vuxnas sätt att agera överförs till eleverna, som tillägnar sig skolans värden, attityder och vanor. Till exempel överförs modeller för kommunikation och språkbruk samt könsroller till eleverna. För att utveckla verksamhetskulturen är det viktigt att fundera över verksamhetskulturens inverkan och lägga märke till icke-önskvärda drag och korrigera dem. p.k.vvvv Esittäjän nimi 5

VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING Introduktion till verksamhetskulturen enligt grunderna till LP2016 Verksamhetskulturen syns mest i de gemensamma handlingssätten. All verksamhet i den grundläggande utbildningen ska utformas så att den stödjer målen för undervisning och fostran. Skolans verksamhetskultur ska stödja att alla förbinder sig till målen och främja att den gemensamma värdegrunden och synen på lärande förverkligas i skolarbetet. En förutsättning för att utveckla verksamhetskulturen är en öppen, interaktiv diskussion där alla är delaktiga och där man uppskattar varandra och skapar förtroende för varandra. p.k.vvvv Esittäjän nimi 6

VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING Grupparbete kring verksamhetskulturen 1.Borde vi utveckla vår verksamhetskultur? På vilket sätt? Vad borde utvecklas? 2.Fundera också hur vi bäst når målen i utvecklingsarbetet kring verksamhetskulturen? 3.Diskutera punkter 1-2 i samband med aspekter kring verksamhetskulturen på följande sida. 7

VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING Grupparbete kring verksamhetskulturen Diskutera följande aspekter: En lärande organisation är kärnan i verksamhetskulturen Välbefinnande och en trygg vardag Kommunikation och mångsidiga arbetssätt Kulturell mångfald och språkmedvetenhet Delaktighet och demokrati Likabehandling och jämlikhet Ansvar för miljön och en hållbar framtid Ledarskap Lärningsmiljöer Länken till Googel Docs ed ithttps://docs.google.com/document/d/1TduWU1_00FaWr3dAGsYRIYyfTc0UpNzPQRI9lgmwfjI/ ed it Länken till kapitlet om verksamhetskulturen i LP2016: gen_2014.pdfhttp:// gen_2014.pdf p.k.vvvv Esittäjän nimi 8 Vad? På vilket sätt? Hur når vi målen? Borde vi utveckla dessa?