Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Skola och arbetsliv i samverkan
3D - Fastighetsbildning
Swot - analys.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Nyttorealisering på 10 min
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Planeringssamverkan, klippt ur verksamhetsplanen I Samtrafikens verksamhet ingår att genom planeringssamverkan samordna bytestider och skapa bra förutsättningar.
Nordisk slutkundsmarknad
Centrala innehåll och kunskapskrav
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Årsuppföljning LSO.
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Högskoleförberedelse
AU Digital samverkan LO Process
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Processorienterat förbättringsarbete
Samordnad individuell plan
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Ramverk för patientmedverkan
Nollalternativ i en MKB
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Nya föreskrifter och allmänna råd
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad? Varför? Stabens delar.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Regionalt råd – Hooks Herrgård Stabsuppbyggnad och avveckling.
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Regionala handlingsplaner
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Syfte Genom en kartläggning av olika aktörers behov av operativ trafikinformation skapa ett underlag för fortsatt utredning och utveckling. Så att alla aktörer i den operativa processen kan stödjas i att verka mot samma mål. Metoden:  Kartläggning av dagens system och lösningar – nationellt och internationellt  En workshop – visionsseminarium – där olika intressenter tillsammans beskriver sina egna och de gemensamma behoven  Analys, slutsatser och rekommendationer

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Avgränsning Tågtrafik – den operativa processen. Inga studier med passagerare och kunder.

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Trafikbilden skapas i den operativa trafikstyrningen

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Kunder * Resande, gods Aktuell trafikplan Tågförare Tågpersonal Järnvägs- företag Trafik- ledning Banarbeten Entreprenörer RTTP

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Idag finns En komplex operativ organisation inom TrV (trafikledare, tågledare, ROL, NOL, Info…) Att antal järnvägsföretag med egen trafikledning av olika art. Lokförare Banarbetare Passagerare Godskunder M fl Dessa kan idag inte samverka på ett bra sätt mot ett gemensamt mål

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Men….. NTL ska bygga system som ger nya förutsättningar för framtiden. Detta löser dock bara en del av problemen med samverkan Andra aktörers behov av operativ information kommer inte att lösas genom detta! Vilka behov har dessa? Hur kan deras behov tillgodoses? Vad behöver göras?

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Grundläggande principer Skapa ett gemensamt mål – RTTP Ge trafikledningen goda förutsättningar att ständigt vidmakthålla denna plan. Se till att planen (exakt) verkställs. Gör planen tillgänglig för alla andra aktörer, med en visualisering anpassad till deras behov. Skapa slutna ”kontroll-loopar”, med den återkoppling som behövs.

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Generella krav Bara relevant information till respektive aktör, skräddarsy varje informationskanal och användargränssnitt. Bygg samtliga informationssystem dubbelriktade så att mottagaren kan återkoppla. Integrera järnvägsföretagens system för planering av omlopp för fordon, vagnar och personal. Systemen måste stödja samordning av planer över större områden och mellan regioner, för tågs hela färd. Dagens organisation, försvårar information och samverkan (”hierarki före funktion”). Enklare, snabbare och precisare samverkan i alla processer och mellan alla aktörer måste utvecklas. Nya system för samverkan måste ge alla aktörer en helhetssyn.

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Forts… Idag saknas ett lärande inom organisationerna. Man utvärderar inte och skapar ett lärande mot högre kompetenser och kvalitet. Högre kvalitet i information är ett generellt krav. Idag finns mycket information med brister i kvalitet, vilket kan leda till att problem förstoras. Speciellt fordras större precision i trafikplanerna. Tydliga regler för operativ planering behövs. Hur ska prioriteringar se ut i olika lägen t ex? Tydligare leveransåtaganden och möjlighet till kännedom om konsekvenser Bättre prognoser, baserat på erfarenhetsdata, för olika åtgärder vid störningar. ”Hur lång tid kommer det att ta i detta fall”? T ex växelfel, nedriven kontaktledning, olycka etc. Begrepp och definitioner måste ensas och bli gemensamma.

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Förarna behöver Idag följer man den ursprungliga, men det leder ofta till förseningar, eftersom planen ändrats. Med ständiga tillgång till en gemensam aktuell plan löser sig detta. Man behöver en bra lägesbild om den omgivande trafiken, för att förstå vad som sker. Saknar ofta uppgift om förväntad ankomsttid, enligt gällande plan. Visst man detta skulle man kunna pricka den bra. Tåg borde få intervaller, tidsslottar, att köra inom, där lokförarna har ansvar. Saknar ofta information i speciella situationer, t ex om flera tåg står och väntar, i vilken ordning ska de köra? Problem med information i samband med omledningar. Skulle kunna ge viktig information till trafikledningen, om t ex bromsning, position, sen avgång m.m. Säkerhet kommer främst, komfort, rättidighet sedan, eco-driving blir nästan automatiskt ett resultat.

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Passagerare, kunder Den aktuella planen ger nya möjligheter  Destination  Verklig TågId  Aktuellt spår.  Avgångstid enligt tidtabell  Eventuell ny avgångstid, plus eventuell avvikelse  Tid kvar till ankomst till destination  Vagnordning (den aktuella)  Vagns aktuella plats på plattform  m.m.

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Slutna loopar Det som planeras ska genomföras Återkopplingar, speciellt om det inte går att genomföra En fungerande optimal plan från början Alla har samma och aktuell information Inga informationsglapp Följa upp, utvärdera Skapa lärande

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Kartlägga detaljerade behov Aktör  Få information  Vilken info  Syfte  Från vem  Egenskaper  Tidpunkt  Lämna information  Vilken info  Syfte  Till vem  Egenskaper  Tidpunkt Utformningen kommer sedan….

Den operativa trafikbilden Uppsala University | Information Technology | Human-Computer Interaction Vem ansvarar för allt detta? NTL löser en hel del! Men inte allt….. Den potentiella nyttan av NTL uppnås inte om inte helheten fungerar Vem ser till helheten?