Regional infrastrukturdag Örebro 2011-03-17. 22015-06-25 Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Yttrande över förslag till nationell plan
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Nya transportpolitiska mål 2009
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Regional digital agenda för Östergötland
Förstudie Roslagspilen
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet.
”Vägen mot e-samhället”
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Varför bildas Trafikverket?
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Hur påverkar det som händer i omvärlden – det lokala, regionala och nationella sociala välfärdsarbetet? Fredrik Eliasson 17 januari.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
SIKTA- Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Välkomna!.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Infrastrukturplanering
Strategisk inriktning för Trafikverket
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Novus Opinion för Röda Korset Inställning till frivilligt arbete Uppsala, Örebro, Västmanland, Södermanland, Östergötland 27 november 2009 David Ahlin.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Forsknings- och utbildningsstrategi
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Kommission för jämlik hälsa Region Örebro län
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Flyktingsamordning Örebro län Hur började det? Vid nationella samverkanskonferenser med TiB rapporterade Länsstyrelsen i Malmö i början av.
Huvudsyften med strategisk plan  Tydligare styrning av Vägverkets verksamhet bland annat genom att planen reducerar, renodlar och samordnar.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Kommission för jämlik hälsa i Örebro län
Regional Vattenförsörjningsplan
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
Regionala handlingsplaner
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Risto Murto, Kommunikationsministeriet
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Regional infrastrukturdag Örebro

Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring En effektivare organisation Stödja innovation och produktivitetsförbättring i anläggningsbranschen

Syftet är att uppfylla de transportpolitiska målen Övergripande mål: ”Säkerställ en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning” Funktionsmål: Tillgänglighet Hänsynsmål: Säkerhet, miljö och hälsa

Om trafikverkets samverkan ”Trafikverket ska, med de resurser som ställs till verkets förfogande, uppfylla de transportpolitiska målen på ett sådant sätt att Trafikverket kännetecknas av lyhördhet, nyskapande och helhetssyn.”

och vidare... Trafikverkets verksamhetsplaneringsprocess ska ske i samverkan med vår omvärld. Identifieringen av åtgärder kommer att ske i nära samarbete med länsplaneupprättare, kommuner, näringsliv och organisationer.

Årstidsklockan

8

9 Nationell plan Mjölby-Motala Nytt dubbelspår och ny Rv 50 (2012) Rv 50 Medevi-Brattebro förstudie påbörjas 2011, byggstart i plan tidigast 2016 Rv 50 Brattebro – Rude byggstart 2013? Rv 50 Rude – Askersund Förstudie klar 2011 Rv 50 Södra infarten Askersund byggstart 2011 Rv 50 Askersund – Åsbro Arbetsplan klar 2012 Rv 50 Hovsta – Kvinnersta Rv 50 Kopparberg – Grängesberg 2013 (Sidoområdesåtgärder) E18 Trafikplats Adolfsberg Pågår klar 2011.

E18 genom Karlskoga Arbetsplan 2012 E20 SOS fickor O-länsgräns – Sandstubbetorp förstudie 2011 BanaGods i Mitt kapacitetshöjande åtgärder Sju förstudier tas fram under 2010/2011 Hallsberg–Degerön 4 delprojekt Hallsberg–Örebro Klart under Krampen–Frövi Klart under Ställdalen–Hällefors Klart under Storå timmerterminal Klart under Laxå timmer- och makadamterminal klart 2011/12?? Närkes Kvarntorp, Timmer- och flisterminal Nationell plan

Drift- och underhåll Inriktningen för drift- och underhållsverksamheten ska vara att uppnå de leveranskvaliteter som framgår av den nationella transportplanen samt de funktionella krav som tagits fram för att precisera dessa. Leveranskvaliteterna är: Framkomlighet/punktlighet Robusthet Trafik/trafikantinformation Bekvämlighet Säkerhet Användbarhet Samt randvillkoret Miljö

Strategi drift och underhåll Strategin uppnås genom att: Möta kundernas förväntan Vara kostnadseffektiva Skapa långsiktig hållbarhet Drift och underhåll utförs för att trafiken ska komma fram med rätt leveranskvalitet nu och i framtiden. Utifrån den nationella transportplanen har en sammanfattande strategi för drift- och underhåll för Trafikverket tagits fram (fastställs under hösten 2010) med följande innehåll:

Drift och Underhåll Väg och Järnväg 2011 Region Öst Väg Budgetram mnkr Drift634 Underhåll352 Byggnadsverk 93 Installation 77 Järnväg Budgetram mnkr Reinvestering 274 avser anslag L30 och B43 El-åtgärder 1 2 uppdrag Spår uppdrag Spårväxel 19 4 uppdrag Signalanl uppdrag Bro 0,4 1 uppdrag Reinv. övrigt uppdrag

Beläggnings underhåll LänBudget mnkr Beläggnings yta 1000m2 KM Antal bel. objekt Uppsala Västmanland Örebro Södermanland Östergötland

Bro underhållsåtgärder 2011 Län Budget mnkr Antal broar Uppsala11 Västmanland125 Örebro22,811 Södermanland7,66 Östergötland12,516 Öppningsbara broar 15,2 16 Inkl. 10 st. Göta Kanal 81,165

Bro T21 SO Mosjö kyrka BK-höjning bro 534Bro T270 vid Stene BK-höjning bro 778Ö Löa-StjärnforsAnpassning 829U-länsgräns-FrötunaTjälsäkring Bärighetsåtgärder 2011

Pendling i regionen

Hemsidor för att sprida information Hemsidan har adressen a-och-utreda/Planer-och- beslutsunderlag/Verksamhetsplanering/ a-och-utreda/Planer-och- beslutsunderlag/Verksamhetsplanering/.

Uppdaterad info om projekten?

Grunder för prioritering När prioritering mellan leveranskvaliteter ska ske kommer framkomlighet eller punktlighet och säkerhet i första hand oavsett väg- och bantyp. Trafik- och trafikantinformation har en hög prioritet då den är nödvändig för ett effektivt resande på järnvägsnätet och vid resor på vägar inom storstadsområden. Bristen på medel kan mötas genom en sänkning av standarden på vägar och järnvägar där den samhällsekonomiska nyttan är låg. En besparing genom standardförsämring kan aldrig tillåtas påverka säkerheten, utan genomförs med en försämring av exempelvis restid, bärighet eller bekvämlighet. Varje väg och järnväg som är öppen för trafik kräver ett visst grundläggande underhåll. De lågtrafikerade delar av väg- och järnvägsnätet motiveras av krav på ett fungerande transportsystem i hela landet.