Regional infrastrukturdag Örebro
Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring En effektivare organisation Stödja innovation och produktivitetsförbättring i anläggningsbranschen
Syftet är att uppfylla de transportpolitiska målen Övergripande mål: ”Säkerställ en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning” Funktionsmål: Tillgänglighet Hänsynsmål: Säkerhet, miljö och hälsa
Om trafikverkets samverkan ”Trafikverket ska, med de resurser som ställs till verkets förfogande, uppfylla de transportpolitiska målen på ett sådant sätt att Trafikverket kännetecknas av lyhördhet, nyskapande och helhetssyn.”
och vidare... Trafikverkets verksamhetsplaneringsprocess ska ske i samverkan med vår omvärld. Identifieringen av åtgärder kommer att ske i nära samarbete med länsplaneupprättare, kommuner, näringsliv och organisationer.
Årstidsklockan
8
9 Nationell plan Mjölby-Motala Nytt dubbelspår och ny Rv 50 (2012) Rv 50 Medevi-Brattebro förstudie påbörjas 2011, byggstart i plan tidigast 2016 Rv 50 Brattebro – Rude byggstart 2013? Rv 50 Rude – Askersund Förstudie klar 2011 Rv 50 Södra infarten Askersund byggstart 2011 Rv 50 Askersund – Åsbro Arbetsplan klar 2012 Rv 50 Hovsta – Kvinnersta Rv 50 Kopparberg – Grängesberg 2013 (Sidoområdesåtgärder) E18 Trafikplats Adolfsberg Pågår klar 2011.
E18 genom Karlskoga Arbetsplan 2012 E20 SOS fickor O-länsgräns – Sandstubbetorp förstudie 2011 BanaGods i Mitt kapacitetshöjande åtgärder Sju förstudier tas fram under 2010/2011 Hallsberg–Degerön 4 delprojekt Hallsberg–Örebro Klart under Krampen–Frövi Klart under Ställdalen–Hällefors Klart under Storå timmerterminal Klart under Laxå timmer- och makadamterminal klart 2011/12?? Närkes Kvarntorp, Timmer- och flisterminal Nationell plan
Drift- och underhåll Inriktningen för drift- och underhållsverksamheten ska vara att uppnå de leveranskvaliteter som framgår av den nationella transportplanen samt de funktionella krav som tagits fram för att precisera dessa. Leveranskvaliteterna är: Framkomlighet/punktlighet Robusthet Trafik/trafikantinformation Bekvämlighet Säkerhet Användbarhet Samt randvillkoret Miljö
Strategi drift och underhåll Strategin uppnås genom att: Möta kundernas förväntan Vara kostnadseffektiva Skapa långsiktig hållbarhet Drift och underhåll utförs för att trafiken ska komma fram med rätt leveranskvalitet nu och i framtiden. Utifrån den nationella transportplanen har en sammanfattande strategi för drift- och underhåll för Trafikverket tagits fram (fastställs under hösten 2010) med följande innehåll:
Drift och Underhåll Väg och Järnväg 2011 Region Öst Väg Budgetram mnkr Drift634 Underhåll352 Byggnadsverk 93 Installation 77 Järnväg Budgetram mnkr Reinvestering 274 avser anslag L30 och B43 El-åtgärder 1 2 uppdrag Spår uppdrag Spårväxel 19 4 uppdrag Signalanl uppdrag Bro 0,4 1 uppdrag Reinv. övrigt uppdrag
Beläggnings underhåll LänBudget mnkr Beläggnings yta 1000m2 KM Antal bel. objekt Uppsala Västmanland Örebro Södermanland Östergötland
Bro underhållsåtgärder 2011 Län Budget mnkr Antal broar Uppsala11 Västmanland125 Örebro22,811 Södermanland7,66 Östergötland12,516 Öppningsbara broar 15,2 16 Inkl. 10 st. Göta Kanal 81,165
Bro T21 SO Mosjö kyrka BK-höjning bro 534Bro T270 vid Stene BK-höjning bro 778Ö Löa-StjärnforsAnpassning 829U-länsgräns-FrötunaTjälsäkring Bärighetsåtgärder 2011
Pendling i regionen
Hemsidor för att sprida information Hemsidan har adressen a-och-utreda/Planer-och- beslutsunderlag/Verksamhetsplanering/ a-och-utreda/Planer-och- beslutsunderlag/Verksamhetsplanering/.
Uppdaterad info om projekten?
Grunder för prioritering När prioritering mellan leveranskvaliteter ska ske kommer framkomlighet eller punktlighet och säkerhet i första hand oavsett väg- och bantyp. Trafik- och trafikantinformation har en hög prioritet då den är nödvändig för ett effektivt resande på järnvägsnätet och vid resor på vägar inom storstadsområden. Bristen på medel kan mötas genom en sänkning av standarden på vägar och järnvägar där den samhällsekonomiska nyttan är låg. En besparing genom standardförsämring kan aldrig tillåtas påverka säkerheten, utan genomförs med en försämring av exempelvis restid, bärighet eller bekvämlighet. Varje väg och järnväg som är öppen för trafik kräver ett visst grundläggande underhåll. De lågtrafikerade delar av väg- och järnvägsnätet motiveras av krav på ett fungerande transportsystem i hela landet.