VÄLKOMNA! Lars Haikola Rektor Blekinge Tekniska Högskola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
Beredningen för integration och mångfald
Policy för miljö och hållbar utveckling
Organisera vattentjänsterna för framtiden
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
DETTA ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Inrättades studenter medarbetare 35% av lärarna har disputerat Sex flervetenskapliga områden för utbildning och.
Klicka här för att skriva rubrik Här numrerar du din bild Nätverk e-learning Skåne E-learning nr 1 Nätverk e-learning – början till ett skånskt kraftcentrum.
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Tillgång till den bästa forskningsinfrastrukturen Vi har forskningsinfrastruktur av högsta klass och är internationellt ledande inom ett par områden som.
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
En kommunal forsknings- och förnyelsestrategi antogs av styrelsen 2009 Bakgrunden var följande: Kommunförbundet Skåne har sedan 1998 bedrivit en FoU verksamhet,
1 Innovationers betydelse Staffan Larsson Tillväxtanalys.
MDH – den samverkande högskolan
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Det regionala innovationssystemet
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Regionalt utvecklingsprogram
Medicinsk teknik för en bättre livskvalitet och tillväxt Seminarium Björn-Erik Erlandsson
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Akademin och samhälle Ett universitet - Fyra samverkanskontor.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
1 Kommentar till: Promemoria med förslag till ökad organisatorisk frihet för statliga universitet och högskolor, m.m. U2010/222/UH av Professor Peter Lohmander.
Teknikutbildning för dagens och framtidens industri – kompetenscentra för effektiv resursanvändning.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
© Kairos Future ABF U T U R E S T R A T E G Y A C T I O N Säkra trender; Omvärlden Säkra trender –Immateriella tillgångars betydelse och värde ökar (+)
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
Klarar sjukvården framtidens kompetensbehov?
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
”Vi tror på trådlösa förbindelser… …och vår förmåga att fånga tillväxten”
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
HeLP Förväntningar på ledarskap inom akademin
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Kompetensförsörjning i Skåne
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Vägval för livslångt lärande
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Competence Academy – Public Sector
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Presentationens avskrift:

VÄLKOMNA! Lars Haikola Rektor Blekinge Tekniska Högskola

Den svenska högskolan studenter 4 universitet 5 specialhögskolor

Den svenska högskolan studenter forskarstudenter 50 universitet o högskolor, varav 30 ”vanliga” 46 % av en gy årskull går vidare till högskola inom 5 år anställda! Omsluter 43.7 miljarder SEK 2001 = 2.1 % av BNP

2003 Högskoleanställda utgör idag den största statstjänstemannakåren. Alla svenskar möter högskolan!

Demografiska faktorer, arbetsmarknadspolitiska krav och regionalpolitiska motiv har drivit på utbyggnaden av den svenska högskolan, snarare än forsknings- och utbildningspolitiska krav.

Högskolans nya uppgifter – ”tredje uppgiften” Högskolan skall också samverka med det omgivande samhället och informera om sin verksamhet. Högskolelagen 1 kap 2§

Högskolan älskas, men kan älskas ihjäl!

Högskolans utmaningar I Kraven på högskolans engagemang i alltfler samhällsuppgifter ökar, främst genom kravet att aktivt bidra till innovationer och tillväxt i samverkan med näringsliv och samhälle. En ökad komplexitetsgrad i de nya uppgifterna kräver ytterligare fördjupat samarbete mellan högskola, näringsliv och samhälle. Den offentliga finansieringen försvagas och behoven av alternativ finansiering ökar. Detta gäller såväl utbildning som forskning. Statsmakternas och omvärldens krav på effektivitet, redovisning och utvärdering ökar.

Högskolans utmaningar II Kunskapstillväxten ökar allt snabbare och publiceringen av vetenskapliga arbeten fördubblas vart femte år. Forskning sker alltmer i ett användarorienterat, icke-disciplinärt, perspektiv. Kraven på interdisciplinär samverkan nationellt och internationellt ökar. Fler och mer heterogena studentgrupper kommer att utbildas i framtiden. Studenternas krav på högkvalitativ, relevant och aktuell utbildning ökar.

Högskolans utmaningar III Lärande sker ej bara i formella utbildningsorganisationer som högskolor. ”Livslångt lärande” kommer att genomsyra alla samhällsinstitutioner och individer. Konkurrerande utbildningsanordnare uppträder. Konkurrensen om studenter inom naturvetenskap och teknik kommer att vara fortsatt hård. Internationaliseringen gör att studenter, lärare och forskningsfinansiering rör sig över nationsgränserna.

Högskolans utmaningar IV Arbetsmarknadens utveckling blir allt svårare att förutsäga. Nya yrkesområden utvecklas snabbt och etablerade professionsutbildningar riskerar att bli obsoleta. Hållbar utveckling kommer att utgöra ett nödvändigt perspektiv inom all teknisk forskning och utveckling.

Tendenser till likriktning 1.Bredd o mångfald inom högskolan, men homogent system för urval o antagning 2.Obalans mellan forskning och undervisning, ojämn forskningsanknytning 3.Rakt ackord leder till likriktat utbildningsutbud och säkra utbildningsprogram 4.Forskningsstatus o krav på vetenskapsområde leder till breddning, istället för profilering, av högskolor

BTHs profil Tillämpad IT Hållbar utveckling av näringsliv o samhälle

BTHs strategiska fördelar BTH är en tydligt profilerad högskola BTH rekryterar 65 % av studenterna utanför regionen, BTH är nationellt ledande och internationellt respekterad inom sin profil, BTH har en hög forskningsandel och universitetsrättigheter i teknik, BTH samverkar intimt med näringsliv och samhälle (Triple Helix), åtnjuter ett starkt regionalt stöd och bidrar till regionens utveckling

Tredje uppgiften Ur Utvecklingsplan BTHs tredje uppgift är att verksamt bidra till utvecklingen av det lokala, regionala, nationella och globala samhället. BTH skall initiera och genomföra såväl utbildning som forsknings- och utvecklingsprojekt i samråd och samverkan med näringsliv och samhälle. BTH skall bidra till att stärka kulturell mångfald och demokratiska värden i allt från det lokala till det globala samhället. Den tredje uppgiften är det sätt på vilket BTH skall genomföra sin utbildning och forskning

Triple Helix BTH är en stark företrädare för ”triple helix”, dvs samverkan högskola – näringsliv – politik/samhälle. Mellan dessa råder ett ömsesidigt och dynamiskt förhållande. BTH skall genom sin kvalificerade utbildning och forskning utveckla näringsliv och samhälle. BTHs utvecklingsplan

Regional utveckling BTH skall finnas fysiskt närvarande på flera platser i regionen. BTH skall bidra till en ”Lärande region” där alla formella och informella utbildningsanordnare identifieras och binds samman för att stärka regionens kompetenskraft. BTH skall fungera som en nod och motor i det regionala innovationssystemet. BTHs utvecklingsplan

Kunskap som produktionsfaktor Knowledge in itself does not contribute to economic growth. … Knowledge and skills have to be used. Cities and Regions in the New Learning Economy, OECD 2001

Education policy and innovation policy must interact! Cities and Regions in the New Learning Economy, OECD 2001

Skiljelinjer mellan högskola o näringsliv Vad är viktig o relevant kunskap: kunskap i sig – exploaterbar kunskap, Vem äger kunskapen: arbetsgivaren/företaget eller den som utvecklat kunskapen = forskaren Våra resp kulturer: högskolans kritiska kontroll - näringslivets krav på kostnadseffektivitet o entrepenörskap.

Högskolor och Samhälle i Samverkan Lärande Tillit Ledning

Välkomna!