Analysseminarium ”SMAK för arbetslivet” 2012-01-24.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Mål med samverksanssystemet
Nulägesanalys genom frågor
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Individuellt lärande tillsammans
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Intranät – inte för alla?
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Cornelia Björk & Lena Kulin Contextio Ethnographic November 2012
Att samtala med ungdomar om tobak
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff Välkomna.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
i kommuner, landsting/regioner
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Välkommen till ESF:s seminarium
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Samordnad Individuell Plan
Medarbetarundersökning 2012
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Vad kan vi lära av ”SMAK-projektet”?
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
SMAK  Projekt SMAK ( )  Kompetensutveckling för aktörer som möter personer NPF i sin yrkesutövning  Regionförbundet och Europeiska socialfonden.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
pedagogisk dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Fokus Yrkesutbildning VO
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Workshop Arbetsplatslärande.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Analysseminarium ”SMAK för arbetslivet”

Förutsättningar för hållbarhet Lär- och utvecklingsprocesser STÖRNING STÖDSTYRNING

Projektets inriktningar  Samverkan mellan myndigheter som ger stöd och service till personer med NPF (neuropsykiatriska funktionshinder).  Metodutveckling för arbetslivsinriktad rehabilitering och samverkan inom respektive verksamhet/organisation.  Bemötandekompetens hos personer som ska ge vägledning och stöd till personer med NPF.

Projektets huvudsakliga aktiviteter:  Universitetsutbildning ”Samverkan för arbete kring personer med NPF i ett delaktighetsperspektiv”, 7,5 hp.  Studie-och arbetsgrupper med representanter från olika organisationer i syfte att skapa hållbara interorganisatoriska och interprofessionella nätverk.  Fem öppna seminarier och en avslutande spridningskonferens.  Transnationellt utbyte.

Underlaget består av: Intervjuer med:  Kursdeltagare: tre gruppintervjuer (13 personer).  Kursansvarig: telefonintervju.  Projektets referensgrupp: en gruppintervju samt uppföljande telefonintervjuer.  Projektets styrgrupp: en gruppintervju samt deltagande på ett antal styrgruppsmöten. Enkät till chefer:  15 (21) chefer till kursdeltagare (71 % svarsfrekvens)

Hållbart utvecklingsarbete – en analysmodell

Struktur – sammanhållen utvecklingside´ Mål om samverkan, metodutveckling och bemötandekompetens. Kursdeltagare: inte så stor kännedom om projektets mål. ”Vi har haft en genomgång men jag skulle inte kunna redogöra för det. Finansiering sker genom ESF. Jag kan inga detaljer. Har mest haft fokus på kursen.” Chefer: 77% uppger att de är väl förtrogna med vad projektet går ut på.

Aktivt ägarskap Professionell styrning Kompetent ledning Engagerade deltagare Sätta ramar Följa utveckling Implementera resultat Strategiska beslut i samspel med ägarna Organisera nätverk Engagera Motivera Föra dialog Pröva idéer och genomföra förändringar Krävande finansiärer Brukare/kunder med inflytande

Struktur – effektiv projektorganisation  De som är tänkta att samarbeta finns inte representerade i styrgruppen.  Referensgruppen fungerar som bollplank till projektledaren. Osäkerhet finns kring gruppens uppdrag.  Chefer i berörda verksamheter har ingen aktiv roll i projektet. ”Mycket praktiska frågor som dominerat. Man lyssnar av, har jag någon påverkan eller sitter jag här för att det ingår i projektet?” (Referensgruppsmedlem) ”Det har inte varit någon tydlig rollfördelning utan det har varit ganska löst på mötena.” (Referensgruppsmedlem) 46 % av cheferna som besvarat enkäten uppger att de inte kan bedöma om projektet är bra eller dåligt. Ungefär hälften av cheferna har deltagit vid ett eller flera av de seminarier som anordnats inom ramen för projektet.

Samverkan Deltagandet i kursen kommer att bidra till att utveckla samverkan mellan den egna verksamheten och andra verksamheter som ger stöd och service till personer med NPF. Chefer: 42 % av cheferna instämmer delvis i detta. 17 % instämmer knappast i detta. 33 % uppger att de kan inte bedöma detta. Kursdeltagare: ”Kursen har gett ökad förståelse av förutsättningar för samverkan.” ”Vi vill försöka få till det. Man märker vilka brister som finns. Nu kan vi lättare identifiera varför vi kör fast.” ”Det kan man se sen. Man lär känna personer som går kursen. Det är lättare att samverka när man lärt känna varandra.” ”Det går inte att samverka utan speciella samverkansmål. Samverkansmål skulle behövas på chefsnivå. Ett långsiktigt tänk behövs. ” ”Mandat behövs från högre ort. Beslutanderätt behövs!”

Metodutveckling Deltagandet i kursen kommer att bidra till att utveckla metoder för arbetslivsinriktad rehabilitering och samverkan inom vår verksamhet/organisation. Chefer: 42 % av cheferna instämmer delvis. 16 % instämmer knappast. 42 % uppger att de kan inte bedöma detta. Kursdeltagare: ”Metoder finns redan. Det som behövs är samverkan som vävs in vid behov. Det är svårt eftersom det saknas aktivt intresse från cheferna. Det blir svårt. Det blir upp till respektive deltagare. Dialog saknas med närmsta chef/arbetsledare.” ”Vi skulle kunna påverka vår pedagogiska modell. Det kan bli så. Det är lite som med samverkan – det kommer att hänga på enskilda personer – vi som går kursen.”

Bemötandekompetens Deltagandet i kursen kommer att bidra till att utveckla bemötandekompetens hos personer i vår verksamhet som ska ge vägledning och stöd till personer med NPF. Chefer: 75 % av cheferna instämmer absolut eller delvis i påståendet att 8 % instämmer knappast i detta. 17 % uppger att de kan inte bedöma detta. Kursdeltagare: ”Det är en repetition av vissa saker. Ger bredd, men det är mer upp till mig hur jag kommer att använda det i jobbet.” ”Det kan bli så – utan tydligt syfte. Mycket som pågår riskerar att bli ”ytterligare en sak”. Man måste se att det gynnar.”

Chefens roll – vilket stöd ges? Chefer: ”Främst i form av tid för läsning och uppmuntrar när andra arbetsuppgifter hopar sig.” ”Dialog kring nya bemötandeformer och praktisk användning i arbetet.” ”De får avsatt tid för att gå kursen samt kurslitteratur.” Kursdeltagare: ” Vi får gå på arbetstid. Får böcker. Bra stöd, eget ansvar.” ”Chefen har inte frågat något om kursen. Det finns inget sagt om förmering i organisationen.” ”En utmaning är – vad gör man av det här när kursen är slut?” ”Det krävs att det kommer uppifrån för att avlasta i det ordinarie arbetet. Ett långsiktigt tänk behövs. Det är upp till dem (cheferna) känns det som.”

Kursdeltagarnas roll och ansvar ” Hur ska våra nya kunskaper användas sen? Det ställer stora krav på oss som enskilda individer. Cheferna kommer inte att göra detta.” ” Det är intressant för dem som går kursen, men det finns en risk att man lämnar det sedan. Det finns ingen jord att befrukta i.” ”Det hade varit än starkare om cheferna var mer engagerade.” ”Känner inte till projektets mål och övriga aktiviteter så väl. Hur det är tänkt att hänga samman. Vad ska vi samverka kring? Vilka krav finns på oss?” ”Det faller mycket på oss att initiera det. Det beror på cheferna. De måste skapa förutsättningar för det.” ”Det hänger mycket på mig. Jag ska försöka ta upp det på träffar och berätta om kursen för mina arbetskamrater.”

Praktiseras nya kunskaper? Chefer: 50 % svarar ”vet ej/kan inte bedöma”. 33 % svarar ”i stor eller mycket stor utsträckning”. 17 % svarar ” i liten utsträckning”. Kursdeltagare: ”Ja, inom ramen för visst jobb. Ingen motarbetar oss.” ”Nej, inte direkt, men kontaktvägarna för samverkan har stärkts”. ” Metoder finns redan. Samverkan vävs in vid behov. ” ”Det är svårt eftersom det saknas aktivt intresse från cheferna. Det är svårt eftersom det blir upp till respektive deltagare. Dialog saknas med närmsta chef/arbetsledare.”

Lärande och reflektion  Kursdeltagarna får kunskaper på individnivå genom deltagande i kursen.  Kursdeltagare lär och reflekterar i viss utsträckning tillsammans.  Lärande och reflektion på respektive arbetsplats kring kursen eller projektets mål förekommer inte strukturerat.  Chefer erbjuds möjlighet att lära genom de seminarier som anordnats.  Lärande mellan chefer förekommer inte strukturerat.

Utbildning leder inte med automatik till kompetensutveckling Utbildning genom kurser på eller utanför arbetsplatsen Kunskaper, färdigheter, förhållningssätt Stödsystem för lärande: ledarskap, handledning, arbetsplatsträffar Individuell/kollektiv kompetens Lärande i och genom det dagliga arbetet (informellt lärande)

Reflekterat och integrerat lärande Formellt lärande Informellt lärande Reflekterat och integrerat lärande Organisatoriskt lärande Individuellt lärande

Hinder för att konkreta resultat ska uppnås (enligt chefer) Ett stort eller visst hinder: 83 % arbetet ”drunknar” i annat pågående utvecklingsarbete i verksamheten 58 % svårigheter att sprida kompetens till hela verksamheten 50 % tidsbrist 50 % brister i kommunikation med andra verksamheter 33 % brister i kommunikation internt 27 % arbetet uppfattas inte vara viktigt 25 % brister i engagemang hos chefer i berörda verksamheter 25 % brister i engagemang hos högsta ansvariga chefer 25 % otydliga mål för projektet 17 % otydligt ägarskap 17 % brister i kunskaper om yttringar av NPF

Utmaningar inför det fortsatta arbetet  Att ta tillvara kursdeltagarnas kunskaper.  Att hitta former för samverkan vad ska man samverka om? hur ska det gå till? vem ansvarar för vad? hur ska det följas upp och utvärderas?  Att öka kompetensen om genusdimensioner gällande NPF.

Att samtala om 1.Känner ni igen er? Allmänna synpunkter?! 2.Hur ser ”jordmånen” ut för att uppnå ett reflekterat och integrerat lärande? Hur kan man ta tillvara på kursdeltagarnas kunskaper? Vad krävs av chefer respektive medarbetare? (Roller, ansvar etc.) 3.Hur ser förutsättningar för samverkan ut mellan de verksamheter som ingår i projektet? Vad behövs för att samverkan ska leda till metodutveckling och ökad bemötandekompetens? Hur ska det organiseras? Vem ansvarar för vad? Hur ska det följas upp och utvärderas?

Arbetsformer  Utse en samtalsledare som leder samtalet. Samtalsledaren ser till att alla kommer till tals och har ett särskilt ansvar för att ni disponerar tiden klokt.  Utse en sekreterare som skriver ner era viktigaste diskussioner och som lämnar in en skriftlig sammanfattning av vad ni sagt.  Inled med en stunds enskild reflektion över frågorna (hur ser det ut hos mig?)för att sedan samtala i hela gruppen.  Använd en stund på slutet till att sammanfatta samtalet. Vilka mönster kan ni se? Dokumentera era sammanfattande reflektioner.