Barn och elevers rätt till en trygg skolmiljö

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Skolverkets allmänna råd
Skräp i korridorer, snus i tak och på väggar?
Föräldramöte Tid: – Syfte: Att göra föräldrar delaktiga i skolans likabehandlingsplan Mål: Att stärka samarbetet mellan hem och skola.
Likabehandlingsplaner: granskning och förslag till förbättringsområden Presentation för personalgrupp 18 jan Bengt Andersson.
Plan mot kränkande behandling
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
för Kyrktåsjö skola och fritidshem Läsåret
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Skolans ordningsregler
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Värdegrund och lika rättigheter i skolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Caroline Dyrefors Grufman
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
Studiens syfte Klarlägga om elevens rättsliga skydd mot kränkningar i samband med utbildning har stärkts sedan barn- och elevskyddslagens tillkomst, dvs.
Redovisning av uppdrag ang
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Barns rätt till en trygg skola
Välkomna!.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
För Barnlyans förskola, Kyrktåsjö Läsåret
Sofielundsskolans Ordningsregler
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Ny diskrimineringslag
Lagar och överenskommelser
Har klimatet på skolorna hårdnat?
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Källor: Lag SFS 2006:67 Skolverkets råd och anvisningar
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Välkommen till föräldramöte
En liten plan för likabehandling
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Diskrimineringslagen
LEDARTRÄFF Torsdag den 13 mars Nolltolerans Införs i Uppland 1 april 2008.
De Sju Diskrimineringsgrunderna
Föräldramöte Sätunaskolan VÄLKOMNA.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Integritet läroplansanalys.
Kvalitetsarbete.
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Studeranderätt och diskriminering
Rättighet, skyldigheter och hantering av konflikter
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Likabehandlingsplanen
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Jennie Bacchus Hertzman Malin Grundqvist Jonathan Wennö
Längre eller upprepad frånvaro
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Barn och elevers rätt till en trygg skolmiljö Rädda Barnen, 21 mars 2015 Jenny Holden Nyström, jurist och Elisabeth Scholander, jurist

Presentation 1. Barn- och elevombudet 2. Kränkande behandling 3. BEO:s utredning 4. Statistik 5. Lagstiftning – ansvar och skyldigheter 6. Skadestånd 7. BEO:s vision 9. Hur ni når oss!

Allas rätt till en trygg skolmiljö Skolplikt för alla barn i Sverige från 7 års ålder t.o.m. våren åk 9 En trygg skolmiljö ger bättre resultat Arbetet mot kränkningar är lika viktigt som bra undervisning i matematik och svenska Skolinspektionens mål En god utbildning i en trygg miljö (5 kap. 3§ skollagen) BEO:s vision Nolltolerans mot kränkningar

Barn- och elevombudet Barn- och elevombudet Caroline Dyrefors Grufman Kansli med 19 personer Kanslichef 2 administratörer 3 gruppledare/beslutsfattare 13 jurister

Vad gör BEO? Tar emot och utreder anmälningar om kränkande behandling Driver skadeståndsprocesser Informerar om lagstiftningen och vår funktion Samarbetar med andra myndigheter, ombudsmän och organisationer m.m.

Kränkande behandling Skollagen (2010:800) 6 kap (fr.o.m. 1 juli 2011) Definition: ett uppträdande som utan att vara diskriminering kränker ett barns/elevs värdighet (6 kap 3 § skollagen) Vad tror ni att det kan vara? Det kan exempelvis se ut så här:

Exempel på kränkande behandling Fysiska angrepp: slag, sparkar, stryptag, spotta på en elev/ägodelar, gömma/förstöra elevs saker, klippa av hår etc Verbala angrepp: nedsättande kommentarer, ”hora”, ”ful du är” etc ”Psykiska angrepp”: utfrysning, stirra, göra tecken åt någon

Hur upptäcka kränkande behandling hos barn? Dämpat humör, nedstämdhet av oklar anledning Ångest/ledsenhet inför att gå till skolan, kvällar/helger Ont i magen/huvudet varje dag Umgås inte med vänner/saknar kompisar Slutar med olika aktiviteter som tidigare tyckt om Frågor kring livet och döden, ”varför ska jag leva”? Sämre skolresultat Avgörande att ta det barn berättar på allvar, inte skoja bort!

BEO’s utredning Anmälan kommer in – vad anmäler personer? Huvudmannen får yttra sig – vad ska de svara på? Kännedom, utredning, åtgärder = upphört? Ja/nej uppföljning/upptrappning + dokumentation Anmälaren och huvudmannen får lämna synpunkter BEO fattar beslut: Ingen åtgärd, anmärkning, föreläggande, föreläggande med skadestånd, avstå från ingripande mfl kombinationer Om anmälare/huvudman inte är nöjd = begära omprövning

BEO’s utredning forts… Särskilt allvarliga uppgifter - Hantering i särskild ordning - Socialtjänstanmälan (20-30 st /månad) Omgående telefonsamtal med skola o huvudman Besök på skolan Uppdelning BEO/Skolinspektionen? Uppdelning BEO/DO? - Diskrimineringsgrunderna Kön, Etnisk tillhörighet, Religion eller annan trosuppfattning, Sexuell läggning, Funktionshinder, Könsöverskridande identitet, Ålder

Statistik 7-8 % av både pojkar och flickor är mobbade i skolan = ca 60 000 elever, av dessa är 1,5 % mobbade under ett år eller längre (källa: Skolverket) Inkomna anmälningar till BEO År 2009 - 376 anmälningar År 2010 - 653 anmälningar År 2011 - 581 anmälningar År 2012 - 583 anmälningar År 2013 - 594 anmälningar År 2014 - 778 anmälningar (24%)

Statistik 2014 80 % - kränkningar i grundskola 60 % - elevkränkningar 40% - vuxenkränkningar Verbala och fysiska kränkningar 2014 Beslut: 874 (47 %) brister hos hm 42 beslut om skadestånd

Lagstiftning 1 april 2006 – BeL (Barn- och elevskyddslagen) Skollagen (1985:1100) 14 a kap (fr.o.m. 1 januari 2009) Diskrimineringslagen (DO) Skollagen (2010:800) 6 kap (fr.o.m. 1 juli 2011) Lagstiftarens budskap = nolltolerans mot kränkande behandling

Anmälningsplikt Gäller efter 1 juli 2011 Personal ska rapportera till rektor och rektor till huvudmannen. Elevens upplevelse av utsatthet Huvudmannen har yttersta ansvaret och kan rikta resurser där det finns problem.

Utreda och vidta skäliga åtgärder När personalen får kännedom om att ett barn eller en elev anser sig vara utsatt för kränkande behandling inträder HANDLINGSPLIKTEN Huvudmannen ansvarar för att skyndsamt utreda uppgifterna vidta skäliga åtgärder

Mer om utredning och åtgärder Exempel på utredning: samtal med de berörda eleverna Samtal med personal Samtal med vårdnadshavare Observationer av gruppen Exempel på åtgärder: Samtal med samtliga vårdnadshavare till berörda elever Utökad vuxennärvaro vid ”riskplatser”, ex korridorer, omklädningsrum Information till samtlig berörd personal om situationen Omplacering i klassrummet Gruppstärkande aktiviter/utbildning i likabehandlingsfrågor Uppföljning – har kränkningarna upphört?

Mer om utredning och åtgärder Uppföljning – har kränkningarna upphört? Dokumentation av utredning och åtgärder = viktigt vid utvärdering av insatserna Om KB inte har upphört krävs nya och ändrade åtgärder Räcker inte med upprepade samtal

Skadeståndsärenden BEO har möjlighet att framställa krav på skadestånd gentemot huvudmannen BEO har idag fattat ca 275 beslut om framställande av skadeståndsanspråk sedan 1 april 2006 4 pågående domstolsprocesser Eventuella förlikningsdiskussioner Vid ej träffad förlikning företräder BEO eleven efter medgivande i en domstolsprocess.

Hur bestäms skadeståndsbeloppen? Kränkningens art och omfattning Elevens ålder Kränkning av personal Huvudmannens utredning och åtgärder Dubbla syftet med skadeståndet - kompensation och prevention

BEO:s vision- det går att stoppa kränkningar Lyssna på barnen/eleverna! Tolka signalerna! NOLLTOLERANS Anmäl till rektor och hm! Samarbeta med föräldrarna!

Kontaktuppgifter Webbplats – här kan du anmäla: www.skolinspektionen.se/beo Jourtelefon mån – fre, kl. 9-12, tel. nr: 08-586 080 00 E-post: beo@skolinspektionen.se