Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Längre eller upprepad frånvaro

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Längre eller upprepad frånvaro"— Presentationens avskrift:

1 Längre eller upprepad frånvaro
Enheten för ersättning för skolplikt Elin Brunell Carina Berggren EB Enheten Vilka vi är Uppdrag

2 Ny lagstiftning om frånvaro 1 juli 2018
7 kap. 19 a § skollagen och 7 kap §§ skollagen EB

3 Rektor måste utreda och anmäla till huvudmannen
Huvudmannen måste anmäla till hemkommunen Hemkommunen måste utreda och samordna EB Bestämmelserna ovan gäller för alla skolhuvudmän. Hemkommunens ansvar och skyldigheter gäller alla skolpliktiga elever som är medborgare i kommunen.

4 Det centrala All frånvaro Utreda orsaken Samverkan CB
Vända frånvaro till närvaro Elevhälsan Samverkan, vh, andra myndigheter, elevhälsan

5 Rektor beslutar om att starta en utredning
Utgå från omständigheterna i det enskilda fallet Avgör exakt hur många tillfällen som eleven kan vara frånvarande under en viss tidsperiod Avgör hur många dagar eleven kan vara frånvarande i sträck CB

6 Vad är en utredning och vad ska den klargöra
Bakomliggande orsakerna till frånvaron Ta ställning till om det är giltig eller ogiltig frånvaro Sätta in åtgärder utifrån vilken typ av frånvaro Följa upp och utvärdera åtgärderna Insatserna samordnas CB Ruta 1 – Elevhälsan, elev, vårdnadshavare och i eventuell samverkan med externa aktörer som huvudmannen anser att det finns behov att samverkan med Ruta 2 – efter genomförd utredning ska huvudmannen ta ställning till om frånvaron ska bedömas giltig eller ogiltig Ruta 3 – ogiltig frånvaro. Åtgärderna kan tex vara olika motiverande insatser. giltig frånvaro. Åtgärderna kan vara att ge särskild undervisning i hemmet eller på annan lämplig plats Ruta 4 – Huvudmannen ska följa upp och utvärdera åtgärderna. Revidera beslutet. Ruta 5 – Insatserna ska vid behov samordnas med samhällsorgan, organisationer eller andra som berörs

7 Vem ansvarar för elevens skolplikt?
Elevens hemkommun för att se till att skolpliktiga barn får utbildning. Huvudmannen för utbildningen ska se till att eleven fullgör sin skolgång Elevens vårdnadshavare samverkar så att eleven deltar i utbildningen CB 3 delat Hemkommunens ansvar är bl a att se till att alla barn får en skola att gå till och en skolplacering i en kommunal skola i kommunen. Hemkommunen är ytterst ansvarig för att bevaka att barnet fullgör sin skolplikt och får sin rätt till utbildning tillgodosedd, oavsett var barnet går i skola så länge barnet omfattas av skolplikt. Det är skolhuvudmannen som först och främst är skyldiga att se till att barnet fullgör sin skolgång och samarbeta med vårdnadshavare och, när det krävs, andra samhällsinstanser för att barnet ska kunna gå i skolan och få sin utbildning alternativt delta i utbildningen på något annat motsvarande sätt t e x vid sjukdom. Vårdnadshavare ska se till att barnet fullgör sin skolplikt: dvs samverka i de beslut som skolan fattar om åtgärder.

8 Anmälan sker i två steg Huvudmannen anmäler att utredning om orsaken har inletts Resultatet av utredningen meddelas Varför två steg? CB Andra kommuner gör på ett annat sätt men Stockholm har valt att göra det på det här sättet med två steg – huvudmannen är skyldig att meddela att utredning har inletts men då finns det ingen information för utbildningsförvaltningen att gå vidare med för att fullfölja vå¨rt uppdrag. Därav inväntar vi resultatet från skolans utredning. Skolan är skyldig att utreda och vidta åtgärder

9 Vad händer därefter Utbildningsförvaltningens utredning startar
Orosanmälan Informationsbrev till vårdnadshavare Uppföljning med skolan Kontakt med socialtjänst/ SIP möte Fördjupad utredning vårdnadshavare CB

10 Vad utreder hemkommunen?
Har huvudmannen och skolan utrett de bakomliggande orsakerna till frånvaron? Ogiltig eller giltig frånvaro? Utifrån orsak till frånvaron – är vidtagna eller planerade åtgärder adekvata? Har åtgärderna lett till önskat resultat? Tar respektive ansvariga parter sitt ansvar? Hemkommunen följer upp skolans utredning av de bakomliggande orsakerna till elevens frånvaro. Myntet: Rätt till utbildning=skola Fullgöra skolplikt=vårdnadshavare Vi ställer klargörande frågor kring skolans utredning, om de anser att eleven har en giltig eller ogiltig frånvaro samt om de åtgärder som vidtagits är i relation till de bakomliggande orsakerna samt om åtgärderna har fått resultat i form av att eleven har en ökad närvaro. Anmäld frånvaro är inte alltid en giltig frånvaro. Utredningen syftar till att få ett klargörande kring ansvarsfrågan runt en elevs frånvaro och vem/vilka som är skyldig att agera samt att det är adekvata åtgärder som leder till önskat resultat (närvaro/ökat deltagande i utbildning). För att ta vårt ansvar som hemkommun och veta hur vi som hemkommun ska handlägga ärendet vidare.

11 Vad leder utredningen till?
Beror det på vårdnads-havarna? Föreläggande och vite Samverkan JA NEJ Beror det på skolan? Klagomål till huvudman JA NEJ EB Om skolans utredning visar på att eleven har en ogiltig frånvaro ska det också framgå vad skolan har kunnat komma fram till vad som är orsaken till den ogiltiga frånvaron. I vissa fall framgår det att skolan anser att vårdnadshavarna brister i något avseende. Hemkommunen utreder därför ofta ärendena vidare för att få en bild av om så är fallet eller om skolan verkligen gör det de ska. Som sagts förut så är det ibland så att orsaken inte beror vare sig på att vårdnadshavarna brister eller att skolan brister. Det finns någon ytterligare problematik kring barnet och här kommer frågan om en samverkan med andra samhällsinstanser in. Elever som försvinner utomlands utan beviljad ledighet – ogiltig frånvaro. Hemkommunens rutiner när sådan information inkommer till förvaltningen.

12 Giltig eller ogiltig frånvaro?
Beviljad ledighet Anmäld sjukfrånvaro (inte alltid) Beslut om befrielse från enstaka inslag i utbildningen (synnerliga skäl) Längre sjukdom Ogiltig frånvaro All frånvaro som inte är giltig EB Vad innebär ogiltig och giltig frånvaro? Detta är direkt kopplat till att barnet har skolplikt vilket innebär närvaroplikt. Som vi redan redogjort så finns det från samhället sida ett tvång för ett skolpliktigt barn att delta i grundskoleutbildningen. En elev får endast vara frånvarande om det finns giltiga skäl för frånvaron. -Rektor får bevilja ledighet upp till 10 dagar. Om det finns synnerliga skäl får rektor besluta om en längre ledighet. Restriktivt. -Vårdnadshavare har sjukanmält barnet och skolan bedömer att det är korrekt giltig frånvaro. 2. Om eleven inte har några giltiga skäl för frånvaron = Ogiltig frånvaro 3. Det är inte ovanligt att frånvaron pendlar från att vara giltig och ogiltig eller att en elevs frånvaro ofta till att börja med är en anmäld frånvaro som sedan successivt/periodvist övergår till en ogiltig frånvaro.

13 Skolans skyldighet vid frånvaro
Giltig frånvaro Särskild undervisning i hemmet eller på annan plats Ogiltig frånvaro Konkreta åtgärder utifrån bakomliggande orsaker Följa upp, utvärdera och vidta nya åtgärder Samverka med elevhälsan och andra samhälls-instanser EB Ingen utbildning = endast när läkare avråder

14 Vårdnadshavarnas skyldighet vid frånvaro
Giltig frånvaro Vårdnadshavare medverka till att särskild undervisning kan genomföras Ogiltig frånvaro Se till att barnet kommer till skolan Samverka med skolan och andra samhällsinstanser i åtgärder som syftar till att vända frånvaro till närvaro Hemkommunen utreder om vårdnadshavare tar sitt ansvar – ev föreläggande vid vite.

15 Avslutningsvis Kryptering Informationsinsatser - socialtjänsten
Föreslå att SiP ska startas upp Bryta sekretess Pröva och genomför beslut Prövat allt CB Kryptering säkerheten Infoinsatser soc - samverkansroll

16 Läs mer Skolverkets Allmänna råd för arbetet med att främja närvaro och att uppmärksamma, utreda och åtgärda frånvaro i skolan Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Stockholm.se/elevfranvaro CB

17 Frågor CB


Ladda ner ppt "Längre eller upprepad frånvaro"

Liknande presentationer


Google-annonser