Expertgruppen för kompetensutveckling och forskningsanknytning - En del av KB:s nationella inflytandestruktur
Vilka ingår i gruppen? Mats Bornström, RIB bibliotek (special) Anneli Janred, Chalmers (SUHF) Mikael Sjögren, Umeå ub (SUHF) Monica Johansson, Högskolan Borås (NSG) Claes Lennartsson, Högskolan Borås (B&I) Sara Kjellberg, Lunds univ. (B&I) Anette Eliasson, Mölndals bibliotek (SKL) Inga-Lill Jern Larsson, Region Halland (SKL) Marie-Louise Riton, Uppsala stadsbibl. (SKL) Karl Isaksson, KB sekreterare
KB:s uppdrag En kraftfull biblioteksutveckling förutsätter starka och kompetenta bibliotek. Expertgruppen har i uppdrag att understödja kompetensutveckling och vara en del av en plattform för gemensamt kompetensbyggande och kompetensnyttjande. Centrala begrepp för gruppens prioriterade frågor är:
Centrala begrepp Kompetensutveckling: Att utveckla insikter och färdigheter samt omsätta dem i praktiken Forskningsanknytning: Ökad samverkan och koppling mellan forskning, beprövad erfarenhet och praktik. Forskande förhållningssätt: Att ha ett analytiskt arbetssätt och forskningsanknytning, samt sprida och ta del av vetenskaplig och erfarenhetsbaserad dokumentation
Förhållningssätt För att kompetensutveckling ska leda till verksamhetsutveckling krävs att den utgår från arbetsplatsens utmaningar, grundas i forskning och beprövad erfarenhet samt integreras i vardagen.
Prioriterade frågor och mål Att identifiera former för ett forskande förhållningssätt och former för lärande organisationer samt ledarskapets betydelse i dessa sammanhang Att öka medvetenheten om vikten av att arbeta med kunskap i handling, d.v.s. att använda sin professionalism i varje fråga. Att den egna kunskapsutvecklingen får mer utrymme och ges större tyngd – ”den forskande praktikern”
forts. Att långsiktigt bilda opinion till stöd för ett forskande förhållningssätt. Att verka för tillgång till forskning och dokumenterad erfarenhet inom området i hela landet. Att bidra till att skapa förutsättningar för ökad interaktion mellan utbildning, forskning och praktik.