Några exempel från Steve Jobs. Presentationsteknik Några exempel från Steve Jobs. Steve Jobs har presenterat högteknologi sedan 1970-talet. Hur skall man nå fram. Sälj en upplevelse!
Även om man har världens bästa idé så är den ingenting värd man inte förmår att kommunicera den. Grundbult Om du vet att du har en bra grej, ge dig inte.
När Steven Jobs presenterade den första Macintoshen 1984 använde han dramatiska trick som sällan skådats iföretagsvärlden. 1984 Ballmer
Den enskilt viktigaste faktorn för en framgångsrik presentation är att ha en historia att berätta. berättelsen
handens och hjärnans arbete Duktiga presentatörer så som Steve Jobs visualiserar, planerar, vänder och vrider på idéer innan man startar presentations-programmet.
modell för presentationsteknik 1: Skapa historien 2: Utforma presentationen 3: Öva, öva, öva… modell för presentationsteknik
Utforma presentationen 1 Hitta en historia
hitta antagonisten I alla klassiska historier bekämpar hjälten skurken. Den principen använde Steve Jobs alltid. IBM var antagonisten vid introduktionen av den första Maccen.
Introduktionen av första maccen Genom att introducera en antagonist dvs problemet så samlas publiken runt hjälten dvs problemlösaren. Historen har fått en ram. 8088 frukost Storlek
”Simplicity is the ultimate sophistication” Steve Jobs eller Leonardo faktiskt Kiss Kan också uttryckas i förkortningen ovan ”Keep it simple stupid”
Utforma presentationen 2
Inga punktlistor och inga underpunkter Forskning visar att medelbilden innehåller 40 ord. Punktlistor är det minst effektiva sättet att kommunciera ett budskap
Fågel Efter 72 timmar kommer 10% av publiken ihåg vad som sagts men 65% minns en bild. 10% 65%
Medioker presentation Jobs presentation från 1984 innehåller en massa sifferrabblande.
Jobs presentation Inte många ord på bilden. Klicka
väck intresse Skall du använda text kombinera med bild
Lexikalisk densitet Gates använder fler abstraktioner, längre ord och fler ord per mening än Jobs
Klä på siffrorna ”A thousand songs in your pocket” ”1000 låtar i din ficka” istället för tekniska data såsom 5GB. ”A thousand songs in your pocket”
Folk kommer att glömma vad du sa och vad du gjorde men komma ihåg hur de kände sig tänkvärt Ge publiken en ”Herregud-upplevelse”
jobs introduktion av macbook air Istället för att rabbla tekniska data. ”Let me introduce the thinnest notebook in the world” Praktexempel på herregud-ögonblick. Se klippet
själva presentationen 3
kroppspråk Auktoritet Självförtroende Energi
Ögonkontakt Öppen hållning Gester 63% Ögonkontakt Öppen hållning Gester Kroppsspråk och tonläge representerar 63% av all mellanmänsklig kommunikation
Öva, öva, öva… Jobs avspända hållning kommer från många, långa, grymma timmar av övning.
48 timmar Jobs får feedback från medarbetare under 48 timmar innan en presentation. Hur många har resurser till det?
10 000 timmar För att bli bra på något krävs övning.
han har övat Jobs Läser innantill vid introduktionen av Macintosh 1. Exempel
20 år senare Kan manus utantill. Idag
Att tänka på Slutligen
Repetition är kunskapens moder. Klicka Repetition Jobs kör ofta resuméer efter att ha avslutat ett avsnitt av en presentation. Ju mer omfattande produkt desto noggrannare repetition.
Du har alltid mer tid än du tror. När kommer antagonisten?? Klicka mej då da!! tid 15 sekunder är en lång tid för presentatören, ingenting för publiken.
Gör pauser. Låt auditoriet smälta vad du försöker kommunicera. pausera
Vänd dem inte ryggen
Diskussion; försök engagera publiken genom att inbjuda till samtal
Håll dig till sanningen Påstå ingenting utan täckning Sanningar med modifikation får man förr eller senare äta upp.