(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Samhället är mer än summan av sina delar
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Aktör / Struktur.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
JOHANNA BJÖRK Konsulent
EN RESA GENOM UTANFÖRSKAP, BEKRÄFTELSEJAKT OCH MISSBRUK
Musik & kommunikation 50p.
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Hälsopedagogik- Vad är det ?
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Organisationskultur, makt och konflikt
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vad är identitet?.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
”Lär dig säga jag och nej”
socionom och journalist kommunikatör
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Modul 7 Kulturell medvetenhet
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my.
Klipp: olika människosyn
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Idrottspsykologi.
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures.
MOTIVATION.
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let.
Samhällets ojämlikhet
Vad är identitet?.
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Kommunikation.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
hur ska vi bemöta varandra?
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my feet"

Välkomna – Marhaba bikoum

Nabil Al Fakir

Madeleine Eriksson

Kontraster

Förändring ?

Yttrandefrihet Regler

Öppen atmosfär & dialog

09:45

Kapitelindelning 1 Kultur och Tvärkulturell kompetens 2 Kulturella Dimensioner 3 Den syriska Kulturen 4 Integrationsresan

Kultur & Tvärkulturell kompetens - Definition kultur - Tvärkulturell Kompetens

Definition kultur

14 Kultur är en evig och livslång programmering av tankar, känslor och beteenden Software of the mind (Hofstede)

15 Programmeringen börjar: Familjen, Grannarna, Skolan, Ungdomsgrupper, Arbets- platsen, Samhället...

16 KULTURER VARIERAR: Land Region Religion Generation Företag Yrke Bostadsområden

Beteende Attityder & Normer Värderingar Uppfattning Vad jag känner Vad jag tänker Lätt att se The Cultural Iceberg Vad jag gör 10 %

När en kultur är lyckad blir våra värderingar normer. 18 Tar tid.

Tvärkulturell Kompetens

En kontinuerlig process som ger oss förståelse: 1) vår egen och andras kulturella bakgrund 2) varför andra personer handlar som de gör

Lärandeprocess 7 steg Introduktion Lär dig mer Testa Feedback Reflektion & justering Genomförande

Steg 1 Rädsla

Eftersom prövningen av våra värderingar överlåtits till andra har vi ingen kontroll över den egna värderingsprocessen och känner oss därför hotade när våra värderingar ifrågasätts

Vår rädsla för det okända

Byt rädslan för det okända mot nyfikenhet

Steg 2 Mentalisering

Att förstå sig själv är att förstå andra 27

e

e TRADITIONELLA VÄRDERINGAR: religionen är viktig, starka familjeband, accepterar makt, emot abort, skilsmässa, dödshjälp och självmord. SEKULÄRA – RATIONELLA VÄRDERINGAR : Tvärtom traditionella värderingar ÖVERLEVNADS VÄRDERINGAR: Fokuserar ekonomisk och fysisk säkerhet. Låg tolerans och förtroendenivå. INDIVIDUELLA VÄRDERINGAR: Prioriterar miljö frågor, växande tolerans för invandrare, homosexuella, och andra jämställhetsfrågor. Efterfrågar större del i beslutstagande och politiska frågor

Traditionella värderingar Sekulära/Rationell I ndividuella värderingar Överlevnadsvärderinga r

Steg 3 Karaktär

Vår personlighet influerar vår kapacitet att förstå andras kultur 32

Personlighets faktorer 8/3/2011  Intresse i andra  Utåtriktad  Medvetenhet  Självkännedom  Anpassningsförmåga  Social kompetens  Respektfull  Empati och förståelse  Motivation  F lexibilitet 11:45

Steg 4 Perspektiv

Var är Sverige ?

Varför ska norr alltid vara uppåt ?

Steg 5 Etik

Din eller min kultur?

Finns inte Bara olika

Steg 6 Kunskap

Kunskaps inhämtning

Steg 7 Kommunikation

KOMMUNIKATION normer/värderingar ENDAST 7 %

Hög & Låg kontext kulturer

Få ord som väljs med omsorg Exakt, tydligt och rakt budskap Säger det man menar Mål = skicka meddelanden, utbyta information, fakta och åsikter Skrivet & talat ord är viktigast Icke verbala aspekter är mindre viktiga - Svårt läsa kroppsspråk Står längre ifrån varandra Nyanserade, indirekta och subtila ord Kontextuella ledtrådar Se bakom orden - lyssna,tolka LågHög Mål = bygga långa relationer med starka band som gör att man förstår varandra Icke verbalt är viktigt - Kroppsspråket, situationen, relationen, sammanhang … Space - står nära varandra 10:05

3 av 5 Kulturella Dimensioner - Makt - Individualism - Osäkerhetsundvikande

Individualism Osäkerhets- undvikande Maskulint Tidsperspektiv Maktdistans

Country PDI IDV UAI Arab världen 80 Sverige 31 OBS! olika länder inom Arabvärlden har olika index

- Man förväntar sig orättvisa - Föräldrar förväntar sig lydnad/lögnen - Elever respekterar lärare - Hierarkiska organisation/diktatur - Manuellt arbete lägre status - Hög korruptionsnivå/ myndighetskontakt - Makt = kontakter, familj & tradition - Ålder = respekt - Känner sig osäkra på varandra - Jämlikt samhälle - Föräldrar & barn jämlika - Elever och lärare jämlika - Platta organisationer - Manuellt arbete lika status - Oftast låg korruption - Makt = kunnighet & position - Ålder - Litar på varandra PDI 0 (31) 100 (80)

Individualism

Induvidualistiskt vs Kollektivt samhälle Staten är ditt ryggstöd Mina tillgångar är mina Vänskap är viktigt Inga kriterier för framtida make(a) Extroverta individer Högre mänskliga rättigheter Förväntas ha egen åsikt Familjen är ditt ryggstöd Jag delar med min familj Vänskap kan undvaras En brud ska vara ung och maken rik Introverta individer Lägre mänskliga rättigheter Åsikter är bestämda av gruppen

Country PDI IDV UAI Arabvärlden Sverige OBS! olika länder inom Arabvärlden har olika index

Osäkerhets- undvikande

Låg UAI Hög UAI Osäkerhet = normalt Hög stress tolerans Inga regler kring ”smuts” & tabu Osäkerhet är ett hot Låg stress tolerans Strikta regler kring ”smuts” & tabu Mindre oro kring hälsa Fler hjärtattacker Annorlunda är spännande Kreativitet & innovationer Oro för hälsa Färre hjärtattacker Annorlunda är farligt Avsaknad av kreativitet Öppen struktur i skolan Läraren kan säga ” jag vet inte” Läraren involverar föräldrarna Strukturera inlärningssituation En Läraren har alla svar Läraren informerar föräldrarna

Country PDI IDV UAI Arabvärlden Sverige OBS! olika länder inom Arabvärlden har olika index

g

Stad vs landsbygd Kvinnans roll i Syrien Myndighetskontakt Den syriska Kulturen

Stad landsbygd - Klädsel - Ekonomisk situation - Utbildningsnivå - Religiösa & kulturella minoriteter

Burka och slöjan Stad & Landsbygd

Ekonomisk situation

Utbildningsnivå Stad & Landsbygd

Religiösa och kulturella minoriteter Stad & Landsbygd

Kvinnans roll Syrien - Familjen - Samhället - Utbildning

Val av make Arbetsfördelning i familjen Barnuppfostran Nå familjen via kvinnan Kvinnans roll i Familjen

Arbete Inflytande Makt Kvinnans roll i samhället

Kvinnan & utbildning Kvinnan och utbildning

Myndighetskontakt - Pengar - Relationer - Flexibilitet - Papper före dator - Tar tid - Förtroende för myndigheter ?

Medborgarnas kontakt med myndigheter och myndigheternas kontakt med medborgarna Pengar och relationer avgör

Integrationsresan - U-kurvan - Nabils möte med den svenska kulturen

U-kurvan

Isolering, ångest, depression, förvirring Lättupprörd, okontrollerade känsloutbrott Ensam och anonym Missförstådd av alla Bristande koncentrationsförmåga Negativa attityder mot svenskar Negativa vanor ökar Familjegräl – Barnen i obalans Extremism Anpassning Integration

Integrationsresan

Att lyckas förändra något Motivationen och viljan till förändring minskar över tid om vi inte upplever någon vinst, vi sörjer det vi förlorar.

Integrationsresan

Lagom Experttänkande Klara sig själv Göra rätt för sig Slippa trängas Vaktar sina ord – överväger Svårt med medmänskliga relationer Arbetet kommer först Hur Nabil upplevde den svenska kulturen

Arbetsliv – privatliv Saklighet – känslor Teori – praktik – (validering) Stark känsla för jämlikhet Borde, måste, skulle

83 xenaconsulting.se

84 I Ha en bra dag!