A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Kunskapsbildning och lärande i nätbaserad undervisning Claes Malmberg Föreläsning; Termin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att leva med multipel skleros
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Leva livet alla åldrar tillsammans: Vi är en internationell rörelse som vill spegla Guds rike med vår livsstil, låta familjen vara den grundläggande.
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
- Konsten att ge feed-back
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Hur kan vi påverka dem som styr?
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Förintelsen.
Ledning och förståelse
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Lokal Pedagogisk Planering
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
En PowerPoint om PowerPoint
Workshop inför Projektet
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
omniensen i monoteismen
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Etik Moral Filosofi.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Argumenterande text.
Kommunikation OL108A.
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Val av transport till resmålet.
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
Anställningsintervjun
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Läroplansträff Välkomna!.
Att lära sig att analysera
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Leda och planera sokratiska samtal
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Presentationens avskrift:

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Kunskapsbildning och lärande i nätbaserad undervisning Claes Malmberg Föreläsning; Termin

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Individuell datorbaserad utbildning Studenten måste vara starkt motiverad Studenten upplever brist på kontakt med medstuderande Behovet av handledare/lärare är stort Höga kostnader för att utveckla, hålla igång och ändra kurser

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Tre metaforer för lärande Lärande som överföring Lärande som deltagande Knowledge Building

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Kunskapsbildning Fokus på problemet istället för fokus på ämnet Att bidra till samtalet respektive att visa upp kunskap Lärandegemenskaper Gruppen bygger kunskap som överskrider enskilda deltagares bidrag Erfarenhetsbaserad och erfarenhetsorienterad Deltagarkontroll

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d ALHE - systemet Ett pedagogisk system i vilket en teknisk plattform ingår

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Dialog som gemensam kunskapsbildning ”In conversation there are continual cues from other speakers that aid retrieval of relevant content. Writers, unless they are in collaboration, are left to their own resources.” (Scardamalia and Bereiter, 1986)

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Skriva istället för att tala ”Inner speech is maximally contracted, abbreviated and telegraphic. Written speech is maximally expanded and formal, even more so than oral speech.” (Vygotsky, 1978)

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Synkront respektive asynkront skrivande Makten över talutrymmet

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Lärandet kan göras synligt Möjligt att följa dialogens utveckling Social nätverks- analys Möjligt att följa individuella bidrag För studenterna För läraren För forskaren

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Metakognition/ självreglerat lärande Lärandets drivkrafter Bytesvärde - Bruksvärde

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Nytt Ditt inlägg för in nya kunskaper eller idéer i diskussionen. a) Det bildas mer koldioxid när man förbränner något än när det bryts ner i en kompost. Det är i alla fall min teori. b) Torv är en organisk jordart som bildas genom att växter på grund av syrebrist inte bryts ned helt. Instämma Du instämmer i något som sagts tidigare. a) Jag tycker också att torvmossen känns som den mest rätta placeringen. b) Jag håller med Peter om att dricksvattnet kommer att påverkas negativt eftersom berggrunden är uppsprucken. Ifrågasätta Du ifrågasätter något som sagts tidigare. Jag håller inte med om att soptippen ska placeras vid torvmossen. Det innebär längre transporter och mer koldioxidutsläpp. Dessutom kan man lösa problemen vid havsviken genom att rena lakvattnet. Bygga Du bygger vidare på tidigare inlägg. a) Det räcker inte att placeringen vid havsviken är det billigaste alternativet, som Lena säger. Man måste också minska avfallet genom källsortering. b) Koldioxid nämndes som ett miljöproblem vid sopförbränning. Det påverkar växthuseffekten. Jag menar att utsläpp av dioxiner är allvarligare eftersom de är mycket giftiga och stabila ämnen som inte bryts ned om de kommer ut i naturen. Sammanfatta Du sammanfattar genom att se helheter och dra slutsatser. Det här är minsann en klurig fråga. Båda placeringarna har sina för- och nackdelar. Kostnaden är en aspekt, men enligt min mening inte den som är avgörande i det här fallet. Dricksvattnet är en viktig fråga... En annan är att minska mängden avfall... En tredje handlar om de långa körsträckorna. Organisera Du underlättar arbetet genom att hitta sätt att organisera uppgiften. Jag har ett förslag till upplägg, kommentera gärna och komplettera. 1. Första sida 2. Inledning och syfte 3. Fakta 4. Social påverkan 5. Miljöpåverkan 6. Ekonomi 7. Behov 8. Alternativ 9. Avslutning 10. Källor Scaffolding

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Bedömning Möjlighet att underbygga och verifiera summativ bedömning Möjlighet att följa processen Processbedömning för att stödja individers och gruppers utveckling

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Dialog över nätet i små grupper

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Varför grupparbete? Grupper bildar kunskap genom samarbete Individuellt lärande sker samtidigt som gruppen bildar kunskap. Genom att individen tolkar gruppens kunskap från sitt eget perspektiv internaliseras den som ny förståelse eller mentala redskap Hos samarbetande grupper är varje deltagares bidrag en källa till delad kunskap och individuellt lärande

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Exempel på en grupps dialog i forum Marianne: Jag tycker att soptippen ska ligga vid Mossheden. Soptippen vid Ällingviken kan ju inte byggas ut hur många gånger som helst. Måste tänka långsiktigt. Viktoria: Måste man bygga ut? Kan man inte gå ut och informera alla som bor där att ju mer de källsorterar och komposterar /… /så behöver inte soptippen byggas ut. /… Marianne: Alla sopor kan inte återvinnas. Om soporna bränns "försvinner" bara 75% av dem, 25% finns kvar som aska. Det som finns kvar hamnar på soptippen, vilket gör att de ständigt utökas. Lisbeth: Sant Marianne dessutom kommer det inte att räcka mer en ett par år innan man måste göra något igen om man inte bygger ut. Malena: Jag är nog inne på samma linje som du, Viktoria. Är det verkligen nödvändigt att anlägga en ny soptipp? /…/ År 2005 blir det förbjudet att lägga organiskt material på tippen. Frågan är hur kommunens planering ser ut. /…/ utnyttja den befintliga soptippen effektivare? Istället för att lägga resurser på nyanläggning + ev nya vägar, det borde löna sig i längden. /…/ Anna: Jag tycker ockå att torvmossen känns som den mest rätta placeringen. Med tanke på fågelskyddsområdet /…/ Anna: Nu när jag har läst om det lite mer så tror jag faktiskt att jag lutar åt att Ällingeviken är den bästa placeringen. Jag håller med Viktoria och Maria att de egentligen borde försöka klara sig utan att bygga till soptippen men måste de ändå göra det lutar mitt svar åt Ällingeviken. Motiveringen för det är att jag tycker de flesta problem med Ällingeviken togs upp på ett sakligt sätt i debattartikel 2, då det visade sig att vattnet renas innan det kommer ut i viken mm. /…/ Marianne: Vem vill ha en soptipp precis utanför en stad? /…/ Malena: Vi har det faktiskt i Trelleborg. Man har dessutom gått likadant tillväga här som i Berghult vad gäller rekreationsområde. Det är inga större bekymmer. Helene: Det här är minsann en klurig fråga. /…/. Man måste dock ta hänsyn till den stora mängd uppretade och arga människor/i Mosshed/ /…/är oroliga för att lakvattnet ska påverka deras dricksvatten /…/risken är liten enligt geologen Bertil Svensson (artikel 1) /…/ längre sträckorna sopbilarna kommer att behöva ta, /…/innebär mer utsläpp av koldioxid Ornitologen Jan-Erik (artikel 2) menar att "soptippen kommer att innebära en dödstöt för liver i Ällingviken". /…/ använder sig av en del av de pengar som skulle ha lagts ner på Mosshed till att göra tippen vid Ällingviken säkrare och renare och till informationskampanjer tror jag ändå att detta blir den bästa lösningen. Viktoria: Jag har intervjuat renhållningschefen i Trelleborg. Hans första kommentar var att om soptippen ska byggas ut så ska det vara i Ällingiken och inte på en torvmosse, där spricker under torvmossen drar ner farliga ämnen till grundvattnet. Ällingviken ska om det behövs byggas ut. Man lägger en gummimatta under hela området som isolerar så att farliga material inte läcker ner i bergsgrund och vatten. Slagg produkter som bildas blir till att fylla upp vägunderlag med som Mi sa/…/ Därför tror jag att vi röstar för Ällingviken och att åtgärder göres så att den inte behöver byggas ut utan omorganiseras för bästa möjliga återvinning/…/ Anna: Detta var ju jättebra information!

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Sociogram

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Centralitet SkickadeMottagnaStartad bidrag Cecilia3940 Malin34503 Jan26451 Eva23220 Dan18150 diskussion

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Timing

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Fördelning av bidrag i tre kontextuella dimensioner Antal Procent Situationsdimensionen Undervisningsdimensionen32 16 Kultur- och samhällsdimension Total

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Antal referenser till kultur- och samhällsdimensionen Egen kunskap/ värdepåstående 71 Egen/familj erfarenhet 7 Allmän kunskap 32 Specifik kunskap 5 Total115

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Kunskapsbildning Det finns en stor skillnad i aktivitet mellan deltagare i gruppen Deltagarna bidrar med många externa resurser till gruppens dialog Det är viktigt att synliggöra gruppens dialog för deltagarna Att bilda kunskap och lära i grupp påverkas av dialogisk attityd

A ccessibility and L earning in H igher E ducation e x p a n d Deadlines för Hållbar utveckling och lärande 11 oktober: Start av modulen 12 oktober: Studiebesök SYSAV 20 oktober: Deadline Litteraturuppgift, Jorden en ö 22 oktober: Deadline Soptippen och Lärande i grupp 5 november: Deadline Miljöundervisning i Praktiken