Lärande utvärdering genom följeforskning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Nyttorealisering på 10 min
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Aktivering och Mobilisering inför Arbetslivsintroduktion
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bakgrund till följeforskning: •Riksrevisionen: För mycket detaljkontroll och övervakning – för små investeringar.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Genus i följeforskning & lärande utvärdering
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Intressenter OL108A.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Välkommen till ESF:s seminarium
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Vad kan vi lära av ”SMAK-projektet”?
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Analysseminarium ”SMAK för arbetslivet”
Välkommen till Mötesplats social hållbarhet
1 TEMASEMINARIUM KUNSKAP TILL HANDLING PROCESSUTVÄRDERING AV ARBETET FÖR SOCIAL HÅLLBARHET OCH MINSKADE SKILLNADER I HÄLSA 18 SEPT 2015.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Analys- och planeringsperiod 1-9 mån Avslutningsfas 1-3 mån Genomförande 2-3 år Förstudie RESULTAT EFFEKTER Avstämning med ESF Vad kännetecknar en förstudie?
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
Katarina Sundin Avd.chef Ekonomi- och Ledningskansli samt biträdande HD
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Gruppresentation Kommitténs workshopspass den 15 mars 2011
Lärandeansatsen i Socialfonden
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Professionell utveckling för den reflekterande praktikern
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Att tänka på inför samverkan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Kommundirektören och digitaliseringen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Lärande utvärdering genom följeforskning Är formativ, dvs. processbaserad Viktigt att utvärderingen kommer in tidigt i processen Närheten viktig Ska vara till direkt nytta för berörda Kontinuerlig återkoppling viktig Ska studera måluppfyllelse Ska bidra till en offentlig debatt.

SVÅRIGHETER Bristfällig beställarkompetens vid upphandling Dåligt utvecklad i ansökan Risk att följeforskaren blir ”biträdande projektledare” Fokus på utfall och aktiviteter snarare För lite resurser avsatta Bristande tillgång på utvärderare/följeforskare

FÖRSLAG Tydligare krav och syfte Nödvändiga medel avsätts Stöd för upphandling av utvärdering Krav på dokumenterad kompetens Professionalisering bör stödjas genom nätverk Utvärderarna knyts till styrgrupperna i projekten Bidrag till offentlig debatt

Vad är en processutvärdering? UTVECKLINGSARBETE

Vad är en lärande utvärdering? UTVECKLINGSARBETE LÄRANDE UTVÄRDERING

FEM GENERATIONER AV UTVÄRDERING MÄTA – tester av skolelever (början 1900-talet) BESKRIVA – måluppfyllelse i stora program (1960-talet) KRITISKT GRANSKA – värdera , bedöma; forskning blev viktig för att analysera resultat FÖRSTÅELSE – pluralistisk, dialog, flera perspektiv och intressen, kontexten viktig, sambanden komplexa SAMVERKAN – interaktiv forskning, gemensamt lärande, partnerskap, utvärdering en strategisk roll

LÅNGSIKTIGA EFFEKTER KORTSIKTIGA RESULTAT UTFALL Vad vill man uppnå? LÅNGSIKTIGA EFFEKTER KORTSIKTIGA RESULTAT UTFALL

Exempel – PO 1 EFFEKTER – BÄTTRE VERKSAMHET, ORGANISATORISKT LÄRANDE RESULTAT – NYTTA, INDVIDUELL KOMPETENS UTFALL – DELTAGANDE I UTBILDNING, NÖJDHET

Exempel – PO 2 EFFEKTER – FASTARE POSITION PÅ ARBETSMARKNADEN RESULTAT – NYTTA, ÖKAD ANSTÄLLNINGSBARHET UTFALL – FULLFÖLJT PROGRAMME, NÖJDHET

Problem BLANDAR IHOP MÅL OCH MEDEL – Exempelvis när utbildning ses som ett mål i sig, inte som ett medel (Jfr praktik, träning, coachning)

Brukare med inflytande Hur organisera utveckling? Krävande finansiärer Sätta ramar Följa utveckling Implementera resultat Aktivt ägarskap Professionell styrning Strategiska beslut i samspel med ägarna Kompetent ledning Organisera nätverk Engagera Motivera Föra dialog Engagerade deltagare Pröva idéer och genomföra förändringar Brukare med inflytande