Lärande utvärdering genom följeforskning Är formativ, dvs. processbaserad Viktigt att utvärderingen kommer in tidigt i processen Närheten viktig Ska vara till direkt nytta för berörda Kontinuerlig återkoppling viktig Ska studera måluppfyllelse Ska bidra till en offentlig debatt.
SVÅRIGHETER Bristfällig beställarkompetens vid upphandling Dåligt utvecklad i ansökan Risk att följeforskaren blir ”biträdande projektledare” Fokus på utfall och aktiviteter snarare För lite resurser avsatta Bristande tillgång på utvärderare/följeforskare
FÖRSLAG Tydligare krav och syfte Nödvändiga medel avsätts Stöd för upphandling av utvärdering Krav på dokumenterad kompetens Professionalisering bör stödjas genom nätverk Utvärderarna knyts till styrgrupperna i projekten Bidrag till offentlig debatt
Vad är en processutvärdering? UTVECKLINGSARBETE
Vad är en lärande utvärdering? UTVECKLINGSARBETE LÄRANDE UTVÄRDERING
FEM GENERATIONER AV UTVÄRDERING MÄTA – tester av skolelever (början 1900-talet) BESKRIVA – måluppfyllelse i stora program (1960-talet) KRITISKT GRANSKA – värdera , bedöma; forskning blev viktig för att analysera resultat FÖRSTÅELSE – pluralistisk, dialog, flera perspektiv och intressen, kontexten viktig, sambanden komplexa SAMVERKAN – interaktiv forskning, gemensamt lärande, partnerskap, utvärdering en strategisk roll
LÅNGSIKTIGA EFFEKTER KORTSIKTIGA RESULTAT UTFALL Vad vill man uppnå? LÅNGSIKTIGA EFFEKTER KORTSIKTIGA RESULTAT UTFALL
Exempel – PO 1 EFFEKTER – BÄTTRE VERKSAMHET, ORGANISATORISKT LÄRANDE RESULTAT – NYTTA, INDVIDUELL KOMPETENS UTFALL – DELTAGANDE I UTBILDNING, NÖJDHET
Exempel – PO 2 EFFEKTER – FASTARE POSITION PÅ ARBETSMARKNADEN RESULTAT – NYTTA, ÖKAD ANSTÄLLNINGSBARHET UTFALL – FULLFÖLJT PROGRAMME, NÖJDHET
Problem BLANDAR IHOP MÅL OCH MEDEL – Exempelvis när utbildning ses som ett mål i sig, inte som ett medel (Jfr praktik, träning, coachning)
Brukare med inflytande Hur organisera utveckling? Krävande finansiärer Sätta ramar Följa utveckling Implementera resultat Aktivt ägarskap Professionell styrning Strategiska beslut i samspel med ägarna Kompetent ledning Organisera nätverk Engagera Motivera Föra dialog Engagerade deltagare Pröva idéer och genomföra förändringar Brukare med inflytande