Region Mitt Östersund Borlänge Gävle Härnösand

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Samverkan om Väg- och Trafikinformation i Skåne
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Yttrande över förslag till nationell plan
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Målorienterade strategiska processer
Obehörigt spårbeträdande och kameraövervakning inom järnvägssektorn
Instruktioner till detta bildspel
Några fakta om Jämtland
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
Fjärde järnvägspaketet
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Västsvenska paketet.
Plötsligt var det ett vägarbete!
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Att möta framtiden Cancerrehabilitering
Säkerheten främst Registrering av behörigheter
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
SIKTA- Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Val av transport till resmålet.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Region Mitt Östersund Falun Gävle Härnösand
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Region Mitt Östersund Falun Gävle Härnösand
Region Mitt Östersund Borlänge Gävle Härnösand
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Infrastrukturplanering
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Gleshet Gemensamma utmaningar Gleshet Källa: Nordregio.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Infrastruktur Marks kommun
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Åtgärdsarbete via Miljömålsrådet 2017 Lena Sommestad Landshövding Halland, länsstyrelsernas representant i Miljömålsrådet.
Avdelningen för vård och omsorg
Miljömålen består av tre slags mål
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Miljömålen består av tre slags mål
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
< Hälsoval region jämtland härjedalen BESTÄLLARENHETEN
Presentationens avskrift:

Region Mitt Östersund Borlänge Gävle Härnösand Planerad verksamhet i Jämtland 2014 Större åtgärder som planeras eller redan är under produktion i Jämtland under 2014. Vissa objekt kan komma att skjutas framåt i tiden om tilldelning av medel blir mindre än väntat.

Jämtlands län Jämtlands län är cirka 8 procent av Sveriges yta och glest befolkat. Länet har cirka 600 mil statlig väg (varav 200 mil grusväg) där E14, E45 och riksväg 84 är de viktigaste stråken. Järnvägen har alltid haft en mycket stor betydelse för kommunikation med övriga landet, med Mittbanan och Stambanan genom övre Norrland. Dessutom har Inlandsbanan fått en renässans. Närheten till Norge har stor betydelse för länets utveckling, där gränshandeln spelar en särskild roll. Länets storlek gör att det präglas av långa avstånd och restider, där länets enda stad Östersund har de viktigaste serviceinrättningarna och arbetspendlingen dit är stor. Därför är hastighetsfrågan av största betydelse, i de viktigaste utpekade stråken (E14, E45 och RV84). Av länsvägarna är endast 2/3 belagda vilket i kombination med dåliga berggrunder, gör att dessa varierar mycket i standard mellan torra och våta dagar under året.

Vi planerar På uppdrag av regeringen har Trafikverket lagt fram ett förslag till nationell trafikslagsövergripande plan för utvecklingen av transportsystemet under 2014-2025. Utgångspunkten i regeringens infrastrukturproposition är att vi i första hand ska vårda och utveckla det vi redan har; vi ska tänka nytt innan vi bygger nytt. Den totala planeringsramen för 2014-2025 är 522 miljarder kronor för åtgärder i hela landet. Planeringsramen består av tre större delar enligt följande: 86 miljarder kronor för drift och underhåll av statliga järnvägar. 155 miljarder kronor för drift och underhåll av vägar 281 miljarder kronor för utveckling av transportsystemet. Planeringsramen är indelad i två perioder; 2010-2021 respektive 2022-2025 (ännu ej fastställd). Ramen för Region Mitt under perioden 2010-2021fördelat per län finns i tabellen

Fyrstegsprincipen – för hållbar planering Trafikverket arbetar enligt fyrstegsprincipen för hållbar planering. Fyrstegsprincipen är ett sätt att tänka kring val av åtgärder när vi väl undersökt och beskrivit problemet. Utifrån ett väl definierad problem bild kan vi hitta den mest hållbara och effektiva lösningen. Fyrstegsprincipen innebär att vi först undersöker om transportbehovet och valet av transportsätt kan påverkas. (Steg 1 -Tänk om) I andra hand väljer vi lösningar som innebär effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur. (Steg 2 - Optimera) I tredje hand blir det aktuellt med ombyggnad och förbättring av befintlig infrastruktur. (Steg 3 -Bygg om) I fjärde hand kommer nybyggnad och större ombyggnadsåtgärder. (Steg 4 - Bygg nytt).

Vi bygger om och bygger nytt Vi genomför en rad förbättringar i regionen under året. Åtgärderna ger ökad kapacitet och bidrar till regionens utveckling, oavsett om vi bygger om eller bygger nytt. 2014 utreder, projekterar och bygger vi infrastruktur i projekt för omkring totalt 2,4 miljarder kronor i Västernorrland, Dalarna, Jämtland, Gävleborg. Trafikverket samarbetar självklart också med kommunerna i regionen och driver ett antal projekt med medfinansiering.

Aktuella järnvägsprojekt Östersund - Övre bangård: rivning av spår Hålland – Undersåker - Slopning av 8 plankorsningar (Lantmäteriförrättningar) Stora Helvetet – Underhållsåtgärder, samt planläggningsprocess med lokaliseringsåtgärder (osäkerhet kring åtgärder)

Aktuella vägprojekt Brunflo (Grytan) samt korsning E14 - Gång- och cykelväg (hinder) Hela länet - Ett stort antal busshållplatser byggs, och mindre underhållsåtgärder utförs. Planläggningsprocesser Gång- och cykelväg E14 Vik – Frönäset Väg 604 Slandrom – Vallsundsbron Väg 592 genom Hara, väg Väg 593 genom Hackås samhälle Väg 593 Fillsta – Målsta Väg 610 Torsta – Ösabacken Väg 323 Hammarstrand Väg Väg 321 Svenstavik – Månåsen E14 Lockne – Optand/Förbifart Brunflo E45 – Rastplatser (3 stycken) Väg 323 Genomfart Hammarstrad (korsningsåtgärder) Väg 315 Rätan – Utanbergsvallarna Väg 659 Såå – Vik Väg 675 Valne – Änge Väg 711 Bräcke – Albacken Väg 662 Bonäshamn – Huså Väg 84 Längräns – Funäsdalen

Åtgärdsvalsstudier ÅVS Åre ÅVS Mittstråket ÅVS Lillänge ÅVS Sveg Hållbara lösningar för ökat transportflöde. ÅVS Mittstråket Kapacitetshöjande åtgärder. ÅVS Lillänge Handelsområde. ÅVS Sveg Förbifart Sveg. ÅVS Nälden Ny station, busshållplatser samt centrumåtgärder. Förenklade ÅVS Ett antal förenklade åtgärdsvalsstudier från Länstransportplanen.

Bärighetsåtgärder väg Produktion 2014 Väg 828 Stora Blåsjön – Riksgränsen Norge Väg 734 Stugun – Rissna Väg 340 Häggsjövik - Rötviken Väg 819 Junsternäs – Länsgräns AC Hela länet – Tjälsäkringsåtgärder Väg 531 Bro över Ruttjärnbäcken Väg 531 Bro över Kojebäcken Väg 533 Bruksvallarna (ombyggnad av befintlig trumma Projektering 2014-2017 Väg 321 Svenstavik – Månåsen Väg 675 Valne – Änge Väg 711 Bräcke Albacken Väg 315 Utanbergsvallarna – Rätan Väg 531 Bro över Skärkån vid Skärkdalen Väg 829 Lövberga - Havsnäs

Underhåll - beläggningsåtgärder Sträcka Såå – Sta Sveg – Ytterhogdal Stugun – Krokvåg Landön – Skärvången Lillholmsjö - Föllinge

Broreparationer Väg Bro 726 Bro över Sunnerån 311 Bro över den så kallade Lakån norr om Sörvattnet 311 Bro över Kölån vid Sörvattnet 523 Bro över Orrmosjöns utlopp sydost om Sunnanå 526 Bro över Ljusnan vid Hedeviken E45 Bro över Strömsundet vid Strömsund (Strömsundsbron) 336 Bro över Vukumanåns västra gren vid Åbo E45 Bro över Indalsälven vid Lit E14 Bro Trafikplats Lungvik i Östersund NB: Denna lista är preliminär!

Tryggt, säkert och i tid När trafiken är som sämst ska vi vara bäst. Vi ansvarar för att väg- och järnvägssystemen används på ett säkert och effektivt sätt. Tillförlitlig, snabb och enkel trafikinformation är en av våra viktigaste frågor och största utmaningar. Därför väljer vi nu att göra ett riktigt krafttag inom området och samla pågående och nya initiativ inom området under ett övergripande program. Vi arbetar på flera sätt för att förbättra punktligheten i tågtrafiken Tillsammans för tåg i tid är namnet på den överenskommelse hela järnvägsbranschen nu har ingått för att öka punktligheten. Arbetet ska ske gemensamt och systematiskt utifrån analyser och indikatorer, allt för att insatserna ska sättas in på rätt ställe. Det långsiktiga målet är Europas punktligaste järnväg.

Säkerhetsarbete Inventering för stängsling järnväg Östersund – Hissmofors (24 km) Automatisk trafiksäkerhetskontroll väg (ATK) (Endast kompletteringar): Krokom – Kingsta/Trollåsen (2 stycken)

Miljöåtgärder Utterpassager Åtgärder mot vandringshinder för fisk Väg: Broar över Harrsjöns utlopp vid Åsen, Bodsjötjärnen-Bodsjön, Mjöån vid Mjösjöns nordspets och Grindbäcken samt underhåll/reparation av befintliga åtgärder. Järnväg: Långån, Gransjöbäcken och Bräckebäcken. Åtgärder mot vandringshinder för fisk Skallflobäcken, Källbäcken, Gisselåsån, Bäckedalsbäcken, Bjärmebäcken, Karsån och Harrbäcken. Underhåll/skötsel av kulturväg Skalstugevägen och Gärdsnäs. Inventering/skötsel av artrika vägkanter Fortsatt inventering av artrika vägkanter kommer att ske i regionen, driftområden som ska upphandlas i år prioriteras. Utförs som sommarjobb. Bulleråtgärder vid bullerstörningar längs väg och järnväg Bullerskyddsåtgärder utförs löpande utifrån prioriteringslista. Restaurering milstolpar - Blästring, målning, åtgärd av fundament, flyttning. Årlig översyn och mindre åtgärder utförs.

Kontakta oss Vi finns till hands för er i planeringen för ett hållbart och effektivt transportsystem. Välkommen att kontakta oss! Kjell-Arne Blom, Planerare, Samhälle Mitt kjell-arne.blom@trafikverket.se 010-124 22 43