Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Individuellt lärande tillsammans
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Information Leonardo Da Vinci
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Vad är Kulturbryggan? En statlig utredning med två huvudsakliga uppdrag: Att ge förslag till regeringen på hur en permanentad Kulturbrygga ska se ut.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Näringslivet och universitetet Erfarenhet från samarbete med lokala företag och Compare Johan Eklund.
LFA- Logical Framework Approach
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Hälsingebygden Leader Fördelning av projekt (exkl småstöd)
Leadermetoden… Bygger på - Nära samverkan mellan sektorerna …underifrånperspektiv …fokus på lokal landsbygdsutveckling Bygger på - Nära samverkan mellan.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Åsa Fex Svenningsen Institutionen för Neurovetenskap.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
ECE-skolans utvecklingsplan några nedslag med fokus på KTHB Avdelningsmöte KTHB 24 september 2013.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
Naturvetenskap och teknik i samhället Kompetensutveckling inom akademin Sara Nyberg, ECE/Lärande Olle Dahlborg, Sveriges Ingenjörer Adela Rodrigo, KTH.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sverige i Europa Europa i Världen Presentation av Europeiska socialfonden Uppsala 2 december 2008.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
Välkommen till Fördjupningsdag öppna data Fördjupningsdag Öppna data Offentliga rummet, Visby 1 juni 2015.
Winnet Västernorrland – regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt.
Kompetens i samverkan. Utlysning - "Kompetensutveckling för att stärka särskilt utsatta företag, organisationer och geografiska platser i region Övre.
Europeiska socialfonden: EU-medel + nationella anslag:270 milj kr Projektens medfinansiering:161 milj kr...ett verktyg för att finansiera EU-strategin...
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
SSPMs mentorprogram inom Life Science
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Alumnrelationer vid LNU
Förstudie Friluftslivets år 2020
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Göteborgsregionens kompetensråd
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande Naturvetenskap och teknik i samhället - Ett projekt för kompetensutveckling inom akademin Informationsträff om Mentorskap inom Samverkan . Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande

NOTIS utvecklar ett mentorprogram Ett av delmålen för NOTIS är att du som högskolelärare ska få fler och nya kontakter utanför akademin och samtidigt få bättre kunskaper om vilka kompetenser som efterfrågas på arbetsmarknaden. Ett förslag som NOTIS just nu utvecklar i syfte att nå detta delmål är ett koncept för ett mentorprogram för lärare. Individuell matchning Målgruppen för den första gruppen är högskolelärare på KTH där varje mentor kommer att tas fram individuellt tillsammans med respektive lärare. Det är mycket viktigt att läraren känner inspiration och nyfikenhet för mentorns arbetsområde och bransch. Naturlig ingång till arbetslivet Ett mentorprogram i den här formen ger dig som lärare en naturlig ingång till arbetslivet utanför akademin, bl.a. för att kunna planera och genomföra moment med arbetslivsanknytning i dina kurser. Både Stockholms universitet och KTH har lång erfarenhet av mentorprogram som visar på mycket bra resultat för både mentorer och adepter.

KTH:s Utvecklingsplan Övergripande mål • KTH:s position som ett ledande tekniskt universitet ska stärkas och manifesteras i de mest relevanta rankinglistorna • Andelen studenter som tar examen ska öka väsentligt • Spjutspetsarna i KTH:s forskning ska bli fler • Samverkan med externa aktörer ska underlättas och växa i omfattning • E-lärande ska vara en självklar del av KTH:s utbildning • Andelen kvinnor i fakulteten och bland studenterna ska öka och jämställdheten förbättras

KTH:s Utvecklingsplan Att förstå hur samhällets och näringslivets villkor förändras blir allt viktigare för att KTH ska kunna bidra med rätt kompetens till ett innovativt, konkurrensutsatt och uthålligt näringsliv och till den offentliga sektorn. Det behöver därför bli tydligare vad som görs för ökat kunskapsutbyte och samverkan med omvärlden. Aktiviteter inom området samverkan ska bidra till att KTH:s långsiktiga samhällsinsats stärks, att KTH:s varumärke kopplas till kompetens, ansvar och relevans, samt att KTH framstår som en attraktiv partner för studenter, forskare, näringsliv och samhälle

Mentorskap inom Samverkan Mål Högskolelärare: medvetandegörs om behovet av arbetslivsanknytning i undervisning och av matchning mellan högutbildade och arbetsmarknaden fått kunskap om arbetsmarknadens villkor nätverk med kontakter från arbetsmarknaden förvärvar arbetslivserfarenhet från relevanta områden av arbetsmarknaden Ansvarig: KTH och Advantum Kompetens, Anette Bosell Kostnad 0 SEK + tid

Upplägg Juni 2013 2013/2014 Informationsträff 23 april Ansökan till programmet 23 april – sista juni Arbete med att ta fram mentor 23 april - augusti Gemensam träff med deltagarna 17 juni kl. 13-15 Första träff med mentorn under juni – sep Första programstart v 35 Gemensam träff okt em/kväll Gemensam avslutsträff jan em/kväll Träff med mentorn 2 tim/månaden aug-dec = 10 tim Coaching av Advantum/KTH vid behov Juni 2013 2013/2014

Träff 1 Rollen som mentor respektive adept Att skapa förutsättningar för givande möten Dialog och givande möten Process och struktur

Resultat och uppgifter Reflektera 1. vilka krav och förväntningar som finns inom yrket, 2. vilka färdigheter och kunskaper som behövs/används inom yrket, 3. hur den kontinuerliga kompetensutvecklingen fungerar och vilka karriärvägar som finns, 4. vad de anställda har för tankar om sin egen utbildning, 5. konkreta exempel på vad anställda inom yrket arbetar med för metoder, verktyg och uppgifter m.m.

För mer information och diskussioner http://www.staforum.se/verksamhet/projekt/notis Sara Nyberg, KTH/ECE/Lärande sarany@kth.se, Dan Borglund, KTH/ECE/Lärande dodde@kth.se