Marknadsföringens informationssystem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
DemoskopPanelen 2013.
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
En bransch med många ansikten….
Grundkurs i marknadsföring
Lärcentra – vad säljer vi?
Att arbeta praktiskt.
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Affärsplan Leif Olsson.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Kommunikationsplanens delar
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
K3 Att samla information
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Moderna affärsstrategier
Marknadsundersökning
GfK. Growth from knowledge
Organisationers formella drag
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Marknadsplan Gymbolaget
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Reklamkampanj Marknadsaktiviteter.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Mathias Herzing, Stockholms Universitet Pehr-Johan Norbäck, Institutet för Näringslivsforskning Lars Persson, Institutet för Näringslivsforskning Effektivitetseffekter.
Marknadsföring av turism
Mallar svenska.
Jobbmöjligheter i Jämtlands län Maria Salomonsson Analysavdelningen.
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
“Counter-marketing” vad finns det för evidens
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
[Produktnamn] Marknadsplan
Kommunikation.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Kritiskt förhållningssätt
Marknad, målgrupp och mål
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Undersök och analysera
Sälja en produkt eller tjänst
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
(Företagsnamn) Affärsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
[Produktnamn] Marknadsplan
Resursfördelning Grundskolenämnden
Presentationens avskrift:

Marknadsföringens informationssystem Vad är MIS? Varför använder man MIS? Hur ser ett MIS system ut? Beskrivning av delarna i ett MIS

Marknadsföringens informationssystem MIS består av: människor utrustning procedurer för att samla in sortera analysera utvärdera distribuera information som behövs är i rätt tid är korrekt

Marknadsföringens informationssystem Marknadsinformationssystemens roll är att: 1) utvärdera ledningens informationsbehov 2) utveckla den behövliga informationen 3) distribuera informationen vid korrekt tidpunkt

Marknadsföringens informationssystem Interna Rapport System Marknads- bevakning MF INFO SYSTEM Marknads- undersökning (MU)

Interna rapportsystem Interna rapport system består främst av redovisningssystemet samt försäljningsrapporter Redovisningssystemet ger många olika slag av beslutsunderlag för marknadsföringbeslut: Försäljning (per produkt, distrikt, försäljare) Lager situation Produktion Tillverkningskostnader Inköpskostnader

Interna rapportsystem Redovisningsavdelningen detaljerad försäljningsinformation Tillverkningsavdelningen produktion,inventarier,leveranser Försäljningsavdelningen reaktioner och konkurrent aktiviteter Kundbetjäningsavdelningen kundtillfredsställelse och problem

Interna rapportsystem Informationen bör vara: Så snabb som möjligt Användarorienterad Problem För mycket information För snabb och ”kort” information (man ser inte tendenser)

Marknadsbevakning (Intelligence) I motsats till interna rapportsystem ger marknadsbevakningen information om vad som håller på att hända i omgivningen: Allmänt öppen för intryck Riktad uppmärksamhet Informellt informationssökande Formellt informationssökande Informationen kan erhållas från: Säljarkåren Leverantörer, återförsäljare, reklambyråer, tidningar, branchföreningar, konkurrenter, mässor Kommersiella informationskällor

Marknadsundersökningar Genom att göra marknadsundersökningar (MU) kan man: skaffa den information man behöver -> vilket reducerar risken för felbeslut och dyrköpta misstag

Marknadsundersökningar Marknadsundersökningar görs ofta för ett speciellt område/fråga med ett visst syfte Vanliga aktiviteter: Marknadskartläggning (totala efterfrågan) Faktorer som styr efterfrågan marknadsanalyser omvärldsanalyser Konsumtions- och köpvanestudier (hur ofta, hur mycket, när, var, varifrån får kunden info?) Kunskaps-, motiv och attitydundersökningar

Undersökningsprocessen Problemdefinition Explorativa undersökningar Fastställande av mål för undersökningen Undersökningsdesign Datainsamlingsmetod - sekundärdata - primärdata observation experiment enkätundersökning (survey, brev, telefon, face to face) Urval - vilka - hur många - slumpmässigt Fältarbete Insamling av data Multipel regression Analys av data Faktoranalys Rapportskrivande

God marknadsundersökning Karakteristika för bra marknads-undersökningar: Vetenskaplig metod Undersökningens kreativitet Flera metoder Beroende mellan data och modeller Värdet och kostnaden för informationen

Marknadssegmentering Marknaden indelas i distinkta grupper (segment) med en strävan efter att få grupperna sinsemellan olika och inom sig homogena

Marknadssegmentering (konsumentmarknader) Geografisk segmentering Stadsdel, stad, län, land, världsdel etc. Demografisk segmentering Ålder, kön, familjestorlek, familjens livscykel, inkomst, yrke, utbildning, socialklass Psykografisk segmentering Livsstil, personlighet Beteendemässig segmentering Köptillfälle, sökta fördelar (köpmotiv), användarstatus, användningsfrekvens, lojalitet, köpberedskap, känslighet för marknadsföringsfaktoter

Marknadssegmentering

Marknadssegmentering (industriella marknader) Makrosegmentering Slutanvändning, produktens tillämpning, kundernas storlek, användningsfrekvens, geografisk lokalisering Mikrosegmentering Attityd till distributörer, kriterier för köpbeslut, steg i köpprocessen

Marknadssegmentering Villkor för effektiv segmentering: Mätbarhet (measurability): hur väl variabler inom segmenten kan mätas Tillgänglighet (accessibility): hur väl företaget kan nå segmenten Betydelse (substantiality): segmentens storlek och lönsamhet Handlingsmöjlighet (actionability): företagets möjligheter att utarbeta program som passar segmenten

Marknadssegmentering Fördelar med segmentering: att kunna analysera och jämföra marknadsmöjligheter att kunna justera och modifiera produkten och marknadsinriktningen att kunna utveckla marknadsföringsprogram och budget, baserade på responser för ett specifikt segment av marknaden

Målmarknadsföring Målmarknadsföring: Ett eller flera segment utväljs som målmarknad(er). För att kunna betjäna målmarknaden effektivt ägnar företaget sig åt: Tre olika strategier: Odifferentierad marknadsföring Differentierad marknadsföring Koncentrerad marknadsföring

Målmarknadsföring Odifferentierad marknadsföring en produkt, massförsäljning låga MF-, produktions-, lager- och transportkostnader om alla siktar in sig på de största segmenten blir dessa mindre lönsamma pga stor konkurrens

Målmarknadsföring Differentierad marknadsföring två eller flera segment med separata produkter och/eller marknadsföringsprogram målet är större total omsättning än vid odifferentierad marknadsföring högre kostnader: produktmodifiering, produktion, administration, lager, promotion risk för överdifferentiering

Målmarknadsföring Koncentrerad marknadsföring att eftersträva en bra marknadsposition i ett eller ett fåtal segment fördelar genom specialisering av produktion, distribution och promotion större risk större kostnader