Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Undersök och analysera

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Undersök och analysera"— Presentationens avskrift:

1 Undersök och analysera
KAPITEL 14 Undersök och analysera

2 Marknadsundersökningar
KAPITEL 14 Marknadsundersökningar Ett hjälpmedel innan en företagare startar en verksamhet under tiden en verksamhet bedrivs kan ge svar på frågor vars resultat kan ligga till grund för beslut

3 Vilket är syftet? Två metoder Skrivbordsundersökning Fältundersökning
KAPITEL 14 Vilket är syftet? Två metoder Skrivbordsundersökning Fältundersökning

4 Skrivbordsundersökning
KAPITEL 14 Skrivbordsundersökning använder befintlig information (all information finns inte) går snabbt att genomföra

5 Fältundersökning Intervjuer: Enkätundersökningar: Observation:
KAPITEL 14 Fältundersökning Intervjuer: tar tid att genomföra resurskrävande  Enkätundersökningar: enkla att genomföra via internet billigare än intervjuer kan inte ställa följdfrågor  Observation: en observatör iakttar exempelvis en kunds beteende resurskrävande

6 Genomförande av enkätundersökning
KAPITEL 14 Genomförande av enkätundersökning Formulera ett tydligt syfte. Välj slutna eller öppna frågor eller en kombination av dessa. Svaren på frågorna ska ge företaget svar på det man vill veta. Undersök en hel population eller gör ett urval. Sammanställ svaren. Analysera resultatet. Tänk på att bortfallet påverkar kvaliteten på resultatet.

7 KAPITEL 14 Produktlivscykel En modell som används för att analysera ett företags produktsortiment. Nedan framgår cykelns fem stadier. Ett företag bör ha produkter i flera stadier.


Ladda ner ppt "Undersök och analysera"

Liknande presentationer


Google-annonser