Från lärandemål till bedömning PUK-dagen, 6 maj 2009

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Gymnasiearbetet p..
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Mål och betygskriterier
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
9 december 2009 Hälsa och Samhälle Malmö Högskola Rosalind Duhs University College London Centre for the Advancement of Learning and Teaching Från lärandemål.
Lärandemål för examination och progression
Betyg och förmågor.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal Pedagogisk Planering
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Utmaningar i arbetet med BfL
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Nätverk kursplanepiloter
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Hur främjar examination studenternas lärande? Workshop
1 FIRST PIFF WORKSHOP 5 februari 2008 Turing seminarium, MDH Agenda PIFF presenterar sig (Deltagare: Gordana, Frank, Robert, Martin, Marcus.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Pedagogisk utvecklingskommité (PUK) Samhällsvetenskapliga fakulteten Göteborgs universitet, 4 maj 2010 Rosalind Duhs University College London (UCL) Centre.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Fördjupning och examination av VFU
TFYY51 Informationssökning
Course info.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Från lärandemål till bedömning PUK-dagen, 6 maj 2009 Rosalind Duhs Centre for the Advancement of Learning and Teaching (CALT) University College London r.duhs@ucl.ac.uk

Upplägg 09.15 - 10.15 Inledning och diskussion 10.15 - 10.30 Kaffe 10.30 - 12.00 Fortsättning 12.00 - 13.00 Lunch 13.00 - 15.00 Arbete i grupper utifrån deltagarnas egna kurser 14.30   Kaffe 15.00   Återsamling, uppsummering 16.00   Slut

Ett år med Bologna: ‘Vad behöver vi arbeta vidare med?’ Lärandemålsstyrd undervisning- hur då? Många har ett behov av pedagogisk utveckling när det gäller lärandemålsstyrd utbildning. Detta kan t ex göras genom: Inventering av undervisningsformer Inventering av examinationsformer. Behöver alla lärandemål examineras? Betygsättas?

‘Vad behöver vi arbeta vidare med?’ Fortsättning Precisering av betygskriterier. Hur ska sådan precisering göras då? Vari ligger G resp VG? Samverkan och erfarenhetsutbyte mellan ämnen: Hur gör ni? Hur kan t ex färdigheter och förmågor examineras?

Målen för dagen: baseras på ’ett år med Bologna’ Efter avslutad PUK-dag förväntas deltagarna kunna: Anpassa undervisningsformer till lärandemål Anpassa examinationsformer till lärandemål Formulera användbara betygskriterier Förklara skillnaden mellan G resp VG i det egna ämnet Beskriva ’hur andra gör’ och bedöma om det är relevant för det egna ämnet

Grundutbildning Högskolelagen 8 § Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas - förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar, - förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och - beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå, ...forts Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå, följa kunskapsutvecklingen, och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området. Lag (2006:173)

Studenternas mål Samhällsvetenskap, GU Mest efterfrågade färdigheter är: att självständigt lösa problem, tänka kritiskt, söka och värdera information, analysera problem, argumentera och övertyga.

Kunskapsformer 4. Examensbeskrivningar Kunskaper och förståelse Färdigheter och kompetenser Värderingsförmåga och förhållningssätt Olika slags kunskap utvecklas tillsammans.

Är ‘färdigheter och förmågor’ nya? Kan studenten få ett godkänt resultat genom att återge kunskap?

MIT:s lärandemål (utdrag) Learning Objectives* If I've done a good job as the instructor and you've put effort into the course, by the end of the semester, you should be able to: Define the major research streams in learning in higher education (cognitive psychology, constructivism, expert-novice studies, etc.). Describe three or four ways that research can be applied to STEM (science, technology, engineering, mathematics) teaching. … *We will talk about how to write learning objectives. What do you notice about the characteristics of this list? For example, how is each learning objective phrased? http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Chemistry/5-95JSpring-2006/Syllabus/

Lärandemål Nedtecknade beskrivningar av vad studenten förväntas veta, förstå, kunna, och kunna göra efter genomgången kurs. Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna: - Hur har arbetet med lärandemål fungerat sedan ni träffades sist? Hur ser ni på lärandemålens pedagogiska konsekvenser?

Från lärandemål till examination Tematiskt innehåll Perspektiv Begrepp Litteratur etc Undervisnings-former Examinations-former Betygssättning Utvärdering Kunskap och förståelse - Färdighet och förmåga Värderings-förmåga Förhållnings-sätt

Var i utbildningen undervisas, övas, examineras examensmålens innehåll? Lärandemål Delkurs Examens-arbete Kunskap och förståelse - ? u/ö/e   e Färdighet och förmåga Värderings-förmåga Förhåll-ningssätt

Fokus 1 + 2 Anpassa undervisningsformer till lärandemål Anpassa examinationsformer till lärandemål

Studenten och lärandemålssystemet lärprocessen förväntade studieresultat reliabel bedömning återkoppling bedömnings-kriterier valid examination

Undervisnings-och läraktiviteter ’CONSTRUCTIVE ALIGNMENT’ Inre logik i lärandemål, lärande, och examination Undervisnings-och läraktiviteter End 10.35 Examinations-former Lärandemål Röd tråd mellan lärandemål, lärande, och examination

Lärandemål och examinationsform NEUROPSYKOLOGISK TEORI OCH DIAGNOSTIK 10 p: Lärandemål Efter avslutad kurs ska studenten kunna: Självständigt planera, genomföra och avrapportera neuropsykologiska utredningar Specifikt ska studenten kunna: Beskriva nervsystemets anatomi och utveckling Analysera huvudteorierna inom neuropsykologi avseende vuxna, och belysa aktuella frågeställningar och metoder Tillämpa aktuella neuropsykologiska metoder och frågeställningar och relatera dessa till tidigare testteoretiska kunskaper Välja bland olika neuropsykologiska diagnostiska metoder avseende vuxna och barn, administrera dessa, och analysera och tolka resultaten EXAMINATIONSFORM: Utföra en neuropsykologisk utredning och avrapportera den. Skriva en analys av utredningen; motivera valet av diagnostisk metod med hänsyn till aktuella frågeställningar och beskriva hur resultattolkningen har skett. Nätburen examination

Exempel från UCL Programme Specification BSc Psychology Översiktliga lärandemål Från http://www.psychol.ucl.ac.uk/ Studera programmet och fundera på den inre logiken mellan lärandemål, undervisningen och examination. Finns den? (10 minuter)

Ett exempel: tankar bakom en kurs Konkreta upplevelser Observation och reflektion Aktivt experimenterande Abstrakt tänkande Kolb i Hedin s. 50-51

Studenten uppnår lärandemål genom aktivitet Inslag Inleda Lärare och student Aktivera Lärare och student Fortsätta aktivitet Student Reflektera Student Djupdyka i materialet Student Examinera Lärare och student

Studenternas aktiva lärande mot lärandemålen: högskolepedagogik EXEMPEL STEG 2 Aktivera PingPonginlägg Välj ett lärandemål var och beskriv tillhörande undervisning, examination och betygskriterier. STEG 3 Forts. Auskultationen av ett undervisningstillfälle med fokus på samma lärandemål som för steg 2 planeras, utförs och följs upp. STEG 1 Inleda PingPonginlägg om rollen som t ex högskolelärare, (psykolog), mm och personliga mål inför kursen Studentens engagemang STEG 6 Examinera Avsluta postern och förbered den för vernissagen STEG 4 Reflektera Reflektion om auskultations-tillfällena skrivs och publiceras på PingPong. STEG 5 Djupdyka i litteraturen och kom fram till ev problemlösnings-strategier. Börja förbereda postern. Läraren initierar/stödjer aktivitet Studenten utför aktivitet

(Vetenskaplig) utvärdering Reflektionscykel ERFARENHET (Vetenskaplig) utvärdering Diskutera med andra End time: 11.55 TESTNING REFLEKTION Innovation Utveckla idéer Teori GENERALISERING

Fokus 3 + 4 Formulera användbara betygskriterier Förklara skillnaden mellan G resp VG i det egna ämnet

Målrelaterad betygssättning Studentens prestationer bedöms i förhållande till lärandemål enligt förutbestämda, tydliga betygskriterier (i princip kan en hel grupp få samma betyg)

Vad behövs för att sätta betyg i ett målrelaterat betygssystem? Betygsskala och betygsgrader Målrelaterad, antal grader och benämningar Lärandemål En nedtecknad beskrivning av vad studenten förväntas kunna och kunna göra vid slutet av kursen/ utbildningen Betygskriterier En specificering av hur väl studenten behöver ha uppnått lärandemålen för respektive betyg

HÖGRE LÄRANDE: Vad är det? What is learning/higher order learning (HOL)? ADOPTIVE LEARNING Knowledge transmitted ADAPTIVE LEARNING Knowledge created = HOL Knowlege and practice of Formation and generation of Facts, Assertions, Rules and Laws Personal Interpretation and Meaning Terminology, Language and Protocols Evaluation and Decisions Techniques and Procedures Arguments, Reasoning and Justification Organisation and Structure Synthesis and Conceptualisation Established Principles and Relationships Originality, Creativity and Innovation From: http://www2.warwick.ac.uk/services/cap/resources/pubs/eguides/eskills/guidelines/higher/

Betygskriterier Exempel från UCL Översiktliga betygskritier för skriftligt arbete Från http://www.psychol.ucl.ac.uk/ Studera betygskriterierna och fundera på hur de skulle kunna fungera i praktiken. Skulle något liknande vara användbart för era kurser? (15 minuter)

Examination för lärande Från: http://northumbria.ac.uk/cetl_afl/afl/?view=Standard

Sammanfattning och slutsats Lärandemål är en del av ett system. Inre logik mellan systemets olika delar förtydligar lärprocessen och dess förväntade resultat. Valet av läraktiviteter och examinationsformer påverkas av lärandemålen. Systemet kan utformas på ett sätt som främjar ’högre lärande’. Betygskriterier som används av lärare och student förtydligar lärarens förväntningar.

Efter lunch: Fokus 5 Beskriva ’hur andra gör’ och bedöma om det är relevant för det egna ämnet Arbete i grupper utifrån deltagarnas egna kurser Fundera på lärandemålen för dagen (Bild 5). Välj något/några att arbeta med utifrån dina kurser. Förbered en kort översiktlig presentation av ert arbete gärna med hjälp av blädderblock Resurs: litteratur inför dagen, types of assessment methods, exempel

Table 1: Students' perceptions of their teaching-learning environments (ETLQ scales) (Hounsell 2006) Clarity Clear aims and curricular congruence Choice Choice in how and what to study Teaching Teaching which encourages understanding Feedback Clear and supportive guidance and feedback on set work Assessment Assessing understanding and critical thinking Staff Staff enthusiasm and support Students Student support Interest Interest and enjoyment