Världskrigens tid, en mörk tid.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Fördjupning i historia
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
En fördjupning i en samhällsfråga
Svenska p Svenska p.
Betyg och förmågor.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes
Supermakter och terrorbalans
Sarajevo Nationalism WW! orsaker Maktbalansen Kapprustning
SVENSKA.
Vad är du för typ av person?
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
1. Uppgiften presenteras
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Att övertyga ! Disposition och mall.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Debattera.
Kunskapskrav och matriser
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Argumenterande text.
Världskrigens tid En mörk tid. Uppgifter Läs sammanfattningar i blåa so-boken. Om ww1 s Förklara följande ord skriftligt/muntligt: trippel-ententen.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Men vad händer då? Ett brott har begåtts…….. Arbetsområde: Lag & rätt.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
En guide för arbeten i SO
Sju ”SAKER” som du ska bli duktig på när vi läser historia
Diskussionstillfälle 4
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
1 Wienkongressen.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Biologiperiod klass 8 Vecka 2-4 och Vecka 6-7 Vecka 2-4 och Vecka 6-7.
Flyktingfrågan.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Nationer, ideologier och folkmord genom
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
4 processer att behärska:
Välkommen till svenska 1
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Första världskriget 1914–1918.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Källors relevans och trovärdighet
Presentationens avskrift:

Världskrigens tid, en mörk tid.

Tidsdisposition v.2 Intro, syfte, mål, vad, hur, när. Böcker och källor. Jag berättar om WW1, orsaker och händelseförlopp. (tankekartor) Se ett avsnitt ur Intet nytt från Västfronten. v.3 Jobba med uppgifter om WW1. v.4 Jag berättar om mellankrigstiden och WW2. (tankekartor) Se ett avsnitt ur Rädda menige Ryan. v.5 Jobba med uppgifter om mellankrigstiden och WW2 v.6 Jag berättar om förintelsen (tankekarta), se The witness, läsa Om detta må ni berätta. Läsa häfte 2 + uppgifter. v.7 Jobba med uppgifter om förintelsen. Läsa häfte 1 + uppgifter. v.8 Förbereda resan, uppgifter osv. v.9 Resan v.11 Prov

Världskrigens tid Syfte: Du ska utveckla ditt historiemedvetande, få perspektiv på det förflutna, nuet och framtiden. Du ska få kunskap om denna tid i historien, förstå sambanden mellan ww1,ww2 och kalla kriget. Få insikt om hur detta påverkat och fortfarande påverkar oss nu i vår tid. Granska källor och material, och inse att det är vinnaren som skriver historia.

Världskrigens tid Mål: Vi jobbar mot so-målen 2, 3, 10 och 11. Du ska göra de uppgifter som finns, mot ditt betygsmål och lämna in till mig. Det är både läsning, skriftligt, diskussioner och ett prov. Källor som jag rekomenderar när du ska söka fakta: Blå so-boken, www.ne.se, Om detta må ni berätta. Kriterier För Godkänd: Du känner till centrala ord och begrepp. Du kan använda källor kritiskt och är medveten om att all information har ett syfte. Du förstår och respekterar andra människor oavsett kön, klass, ideologi, sexuell eller etisk tillhörighet. Du kan berätta om orsaker, förlopp och konsekvenser. För Väl godkänd: Du Du kan använda centrala ord och begrepp. Du kan granska, värdera och jämföra information. Du kan se information ur både ett sändar- och mottagarperspektiv. Du kan formulera egna ståndpunkter utifrån demokratiska principer. Du förstår och kan förklara orsaker, förlopp och konsekvenser. För Mycket väl godkänd: Du använder aktivt centrala ord och begrepp. Du kan sammanställa fakta från olika källor, bedöma relevans, granska uppgifter kritiskt och skilja på fakta och värderingar. Du reflekterar över information, syfte, vinklingar, fakta, värderingar och påverkan. Du kan argumentera och reflektera över möjligheter och svårigheter som uppstår i ett samhälle med kulturell mångfald. Du kan reflektera runt orsaker, förlopp och konsekvenser, och utifrån det dra egna slutsatser.

Uppgifter ww1 Lyssna på det jag berättar om ww1, anteckna om du vill/behöver. Förklara följande skriftligt utifrån ditt betygsmål: När hände detta? Varför hände detta? Vilka var med? Händelseförloppet, början, mitt, slut. Krigets följder för ”vinnarna”. Krigets följder för ”förlorarna”. Vilka källor du har använt? Egna argument, slutsatser, åsikter. Ord och begrepp att förklara skriftligt: Trippel-ententen Centralmakterna Maktbalans Nationalism Kapprustning Svarta veckan Västfronten Östfronten Skyttegravar Versaillesfreden

Uppgifter mellankrigstiden Lyssna på det jag berättar om mellankrigstiden, anteckna om du vill/behöver. Förklara följande skriftligt utifrån ditt betygsmål: När hände detta? Varför hände detta? Händelseförloppet, början, mitt, slut. Mellankrigstidens följder för ”vinnarna”. Mellankrigstidens följder för ”förlorarna”. Vilka källor du har använt? Egna argument, slutsatser, åsikter. Ord och begrepp att förklara skriftligt: Nazism, framgångsorsaker, läran, organisationen Depression (om länders ekonomi) Diktatur Ockupation

Uppgifter ww2 Lyssna på det jag berättar om ww2, anteckna om du vill/behöver. Förklara följande skriftligt utifrån ditt betygsmål: När hände detta? Varför hände detta? Vilka var med? Händelseförloppet, början, mitt, slut. Krigets följder för ”vinnarna”. Krigets följder för ”förlorarna”. Vilka källor du har använt? Egna argument, slutsatser, åsikter. Ord och begrepp att förklara skriftligt: Axelmakterna Allierade Atombomb Supermakter Ransonering Getto Kristallnatten Dagen D Propaganda

Uppgifter förintelsen Lyssna på det jag berättar om förintelsen, anteckna om du vill/behöver. Läs Om detta må ni berätta. Förklara följande skriftligt utifrån ditt betygsmål: När hände detta? Varför hände detta? Vilka var med? Händelseförloppet, början, mitt, slut. Förintelsens följder för ”vinnarna”. Förintelsens följder för ”förlorarna”. Vilka källor du har använt? Egna argument, slutsatser, åsikter. Ord och begrepp att förklara skriftligt: Judehat Terror Judelagar Den slutgiltiga lösningen Förintelseläger Gaskammare Ohyggliga experiment Människovärde Brutalitet

Uppgifter kalla kriget Lyssna på det jag berättar om kalla kriget, anteckna om du vill/behöver. Förklara följande skriftligt utifrån ditt betygsmål: När hände detta? Varför hände detta? Vilka var med? Händelseförloppet, början, mitt, slut. Krigets följder för ”vinnarna”. Krigets följder för ”förlorarna”. Vilka källor du har använt? Egna argument, slutsatser, åsikter. Ord och begrepp att förklara skriftligt: Kalla kriget Järnridån Kommunism Koreakriget Cubakrisen Vietnamkriget Terrorbalans Glasnost