Strategisk inriktning för Trafikverket

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.
Advertisements

Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Regional tillväxt på alla nivåer Region Västerbotten utvecklar nya metoder för flernivåsamverkan Peter Hedman Projektledare Regional.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Målorienterade strategiska processer
VISION Kommunplaner – strategisk planering
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Vidareutveckla det akademiska ledarskapet
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Regional tillväxtpolitik Utgångspunkter: - Nationell strategi - Politisk plattform - Regionalt Utvecklingsprogram Nyckelord –Ekonomisk tillväxt / hållbar.
Västsvenska paketet.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Inriktningsplanering för
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Suicidprevention på järnväg Tylösand Erik Lindberg
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Vi blir Region Jönköpings län
OECD Territorial Review of Sweden
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Geografiskt referenssystem, Nuläge och framtid
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Infrastrukturplanering
Strategiska perspektiv på verksamheten
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Nya Landsbygdsprogrammet
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Överenskommelse med Svenska Kraftnät och Trafikverket.
Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Pilotlän för grön utveckling
Samrådsförslag.

Miljömålen består av tre slags mål
Nordic Rail Lena Erixon Näringslivets transporter 7 oktober, 2015
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Där idéer blir verklighet
Miljömålen består av tre slags mål
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

Strategisk inriktning för Trafikverket 2011 - 2020

Strategisk inriktning för Trafikverket Den strategiska inriktningen på 5 till 10 års sikt är fastställd av Trafikverkets styrelse. Inriktningen är formulerad i sex utmaningar med strategiska mål. Den ska vara en utgångspunkt för prioriteringar i Trafikverket. En strategisk utmaning är ett område där det är stort gap mellan nuläge och önskvärt tillstånd utifrån uppdragsgivarens krav och behov från medborgare och näringsliv.

Strategiska utmaningar för Trafikverket Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor för näringslivet Robust och tillförlitlig infrastruktur Mer nytta för pengarna Trafikverket en modern myndighet

Ett energieffektivt transportsystem Utmaningen är att skapa ett energieffektivt transportsystem med god tillgänglighet. Energitillgången är begränsad. Utsläppen av koldioxid från transportsektorn måste minska. Strategiskt mål Utsläppen av koldioxid och användningen av energi i transportsektorn ska minska

Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Utmaningen är att forma ett transportsystem i storstadsregionerna som möjliggör väl fungerande resor och transporter och samtidigt bidrar till en positiv utveckling av stadsmiljön. Strategiska mål Bidra till att fördubblingsmålet 2020 för kollektivtrafik nås Trängsel i storstadsregionerna ska minska Tillgängligheten till målpunkter för varu- och servicetransporter i storstäderna ska öka Miljön i storstäderna ska bli mer attraktiv

Effektiva transportkedjor för näringslivet Utmaningen är att skapa effektiva transportkedjor för näringslivets konkurrenskraft och därmed bidra till tillväxt och välfärd i landet. Vi ska fokusera på åtgärder i det strategiska nätet för långväga gods som pekas ut i Nationell Transportplan. Kopplingarna mellan trafikslagen och kopplingarna internationellt är särskilt viktiga att säkra. Strategiska mål Tillgängligheten och tillförlitligheten för långväga godstransporter i det strategiska nätet ska öka Attraktivare och klimatsmartare transportmöjligheter för turistnäringen

Robust och tillförlitlig infrastruktur Utmaningen är att skapa en robust och tillförlitlig infrastruktur som på ett godtagbart sätt klarar både väntade och oväntade händelser. Vid störningar ska trafikinformationen vara användbar, tillförlitlig och lätt att nå. Strategiska mål Leveranskvaliteten i väg- och järnvägssystemet ska uppnås i enlighet med Nationell transportplan Medborgarna och näringslivet ska uppleva att informationen vid störningar är användbar, tillförlitlig och lätt att nå

Mer nytta för pengarna Utmaningen är att använda de medel som avsätts till transportsystemet effektivare så att högre måluppfyllelse och mer nytta för användarna skapas. Strategiska mål Effektivare planering - samordnad och trafikslagsövergripande Effektivare intern verksamhet Bidra till ökad produktivitet i anläggningsbranschen

Trafikverket - en modern myndighet Utmaningen är att utveckla arbetssätt som ger oss goda förutsättningar att kunna genomföra vårt uppdrag på ett effektivt och innovativt sätt. Det gäller särskilt i mötet med användarna och i det internationella arbetet. Det gäller också att kunna attrahera och behålla kreativa, engagerade och kompetenta medarbetare. Strategiska mål Kunderna ska vara nöjda med Trafikverkets leveranser Trafikverket är en aktiv aktör internationellt och inom EU Trafikverket är en attraktiv arbetsgivare Trafikverket har ett starkt varumärke