PLIKTBARN LUSTBARN.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Vad är studiehandledning?
Att bli kontrollerad – att kontrollera
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Familjehem och föräldraskap
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Ledarskap och arbetsliv
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Fattigdom och ett gott liv
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Bemötande och behov ur ett psykologiskt perspektiv
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
Ledarskap.
BUNKEFLO 10 – 11 AUG 2006.
Behovsanpassat ledarskap
Vad vet ni om Freud?.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Kommunikation och samspel
Effektivisera med ökad kvalitet
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Klipp: olika människosyn
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Respekten för människan
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
KONFLIKTER.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Vad är studiehandledning?
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Psykiskt funktionsnedsättning
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

PLIKTBARN LUSTBARN

Pedagogrollen förändrats Ledare Pedagogrollen förändrats Sakorienterad Relationsorienterad

SYN PÅ BARNET/MÄNNISKAN Den ansvarslösa människan: (Smith, Skinner) Genomsnittsmänniskan: - har en medfödd ovilja till arbete och vill helst undvika det. - måste därför tvingas, kontrolleras, styras eller hotas med straff för att de uppställda målen ska uppfyllas. - föredrar att styras för att slippa ta eget ansvar. - har relativt små ambitioner och vill framför allt ha ekonomisk och materiell belöning Konsekvenser för pedagogrollen: - ge order - kontrollera - berömma eller klandra

Den sociala människan (Mayo, Rogers) Genomsnittsmänniskan: - är först och främst motiverad av sociala behov och får sin grundläggande känsla av identitet i samspelet med andra. - ser mkt liten mening i hårt rationaliserat arbete, de sociala kontakterna betyder mera. - är mer mottaglig för påverkan från en ledning som förmår uppfylla grundläggande sociala behov och strävan att bli accepterad. Konsekvenser för pedagogrollen: - tillåta känslor och behov - ge ramar, men inom dessa frihet - underlätta och stödja - använda kollektiva arbetsformer

Den självförverkligande människan: (Maslow, Erik Homburger Eriksson) Genomsnittsmänniskan: - upplever arbete och ansträngning som något naturligt - upplever däremot inte yttre kontroll och hot om straff som ngn djupare drivkraft - vill i stället utöva självstyrning och självkontroll för att nå mål som hon är engagerad i - är i stånd att inte bara acceptera utan söker också ansvar Konsekvenser för pedagogrollen: - fungera som katalysator och handledare - stödja och stimulera - ge självbestämmande - förvänta sig medansvar

(Dahlgren& Östling Dahlgren) Att skapa nytt och bättre Att söka nya erfarenheter berika språk o begrepp Att tillämpa det man lärt sig i nya sammanhang Att bearbeta det man lärt sig och bygga vidare Att återge det man lärt sig KUNSKAPSTRAPPAN (Dahlgren& Östling Dahlgren)

Redskap i ett relationsinriktat ledarskap

UTAGERANDE BARN OCH UNGDOMAR Orsaker och Bemötande

ORSAKER TILL STÖRNINGAR KAN SÖKAS PÅ FLERA NIVÅER Individ/Familj Grupp Samhällsfaktorer Arbetsformer

ANTAL RELATIONER Medlemmar Relationer 2 1 3 3 4 6 5 10 6 15 7 21 8 28 2 1 3 3 4 6 5 10 6 15 7 21 8 28 30 435

Att lära sig att uttrycka konstruktivt, mot rätt person, sin aggressivitet, konstruktivt, mot rätt person, vid rätt tillfälle och med adekvat styrka

EMPATI Förmågan att förstå och hantera egna och andras känslor på ett konstruktivt sätt. Leder till förmåga att kunna anpassa sitt agerande till den situation man befinner sig i. Nödvändig förutsättning för ett djupt socialt samspel. Inte bara förmågan att känna. SYMPATI

Empatins grundbultar 1. Biologiska strukturer 2. Kognitiv utveckling 3. Emotionell utveckling 4. Social utveckling

UPPHAKNING Svag normbildning (inga eller försvagade skuldkänslor) Kraftiga aggressionsutbrott Brist på inlevelse i andra

Inte självdestruktiv Impulshandlingar utan överblick av konsekvenser ”Klarar” inte för många vuxna Svårt att uppskjuta behovstillfredsställelse ”Klarar” inte värme/ömhet för snabbt Idoler = starka tuffingar Realitetsorientering fungerar utom vid konflikter . (Vid konflikter regression till kaos)