Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Dolda kunskaper avslutande möte
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Varför fokus på nyanlända just nu
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Kristina Bäck VFU-handläggare
En sammanhållen etableringskedja
Förskola – lärande och yrkesprofession
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Arbetsplan för skolbiblioteket
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Regionalt utvecklingscentrum, RUC Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet Välkomna! Lärarlyftet – HT 2013 Lärarlyftet.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Luleå tekniska universitet Rektor vid LTU Johan Sterte Utbildningssamverkan
17 december Dolda kunskaper 17 december
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
för att synliggöra fritidshemspedagogiken?
Bra skolor kännetecknas av:
Länsgemensam ledning i samverkan
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Läroplansträff fritidshem
Disposition och utgångspunkter
Läroplansträff fritidshem
Hur blir man klok på universitetet?
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
VÄLKOMNA! WorkShop 28 januari 2014 Samverkan i regionen och möjligheter med digitalisering inom patologi/cytologi.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Konstens Open Space 17 februari 2011 Ett strategiskt samtal om konstområdet i Kronobergs län En del av arbetet med Kulturplan Kronoberg
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Nätverk för lärare i NO/Teknik i grundskolan
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30 Presentation av rapporten ”Kvalitet i fritidshem”. Rapporten behandlar pedagogiskt arbete i fritidshem, meningsfull fritid och god omsorg Elisabeth Ahlgren, Skolinspektionen 11:00-12:00 Valbart seminarium1 12:00-13:15Lunch 13:15-14:15 Valbart seminarium 2 14:15-14:45 Kaffe serveras utanför Hörsal A 14:45-15:45 Ny skollag och nytt stödmaterial från Skolverket med fokus på ökad kvalitet i fritidshem. Marie Sedvall Bergsten Skolverket 15:45-16:00 Intresseanmälan till nätverk. Konferensen avslutas.

Regionalt utvecklingscentrum (RUC) RUC:s övergripande syfte är att förbättra och fördjupa arbetet med att utveckla skolan och lärarutbildningen på en vetenskaplig grund genom; - att i samverkan mellan kommuner och universitetet utveckla den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen (VFU), - att skapa och utveckla samarbete mellan den pedagogiska personalen inom förskoleverksamhet, skolbarnsverksamhet och skola och de inom lärarutbildningen verksamma universitetslärarna och forskarna, - ömsesidig kompetensutveckling, verksamhetsutveckling med forskningsanknytning, ledarskapsutveckling, erfarenhetsutbyten och informationsspridning.

Kvalitet i fritidshem Bakgrund Stämman är en del i en process i syfte att stödja kvalitetsutveckling i fritidshem Konferenser 2008 Skellefteå och Umeå - Behovsinventering gällande utvecklingsbehov Resultat – behov av kompetensutveckling. - Institutionen för Barn- ungdom vägledning och specialpedagogik (BUSV) erbjöd en fristående poängkurs, ”RUC-kurs”, som avslutades december Lärstämman ”Kvalitet i fritidshem” i maj 2010 och dagens tar avstamp i kursens resultat och syftar till att synliggöra och sprida kursdeltagarnas utvecklingsarbeten.

Kvalitet i fritidshem – innehåll 30 september Lärstämman syftar till sprida erfarenheter och lärande exempel, skapa förutsättningar för dialog om kvalitet i fritidshem och väcka frågan om regionalt pedagogiskt nätverk för personal i fritidshem Utredning - Särskild inspektion Ny skollag och stödmaterial - Skolverket Fråga om regionalt pedagogiskt nätverk för personal i fritidshem i samverkan med Umeå universitet via RUC

På vetenskaplig grund - Vad kännetecknar vetenskaplig grund? De flesta verksamheter i samhället idag är forskningsgrundade. När pedagoger och ledare i skolan söker ny kunskap och när dessa vill utveckla sin kompetens inom ett område är det systematiska studier och dokumentation av dessa som krävs. Många av dem som är verksamma i skolan idag har i sin grundutbildning en avsaknad av dessa traditioner. Därvidlag krävs en samverkan med universitets lärare och forskare. Handledning i en systematisk process som dokumenteras där utgångspunkten är frågor från den egna praktiken det utvecklar pedagogens kompetens. Detta gynnar inte bara skolans pedagoger utan även lärarutbildningen. Att lärarutbildare får möjlighet att få en djupare inblick i fritidshemmens inre arbete ger även dem en bättre förståelse för dagens fritidsverksamhet och kanske är det i det mötet som nya gemensamma forskningsfrågor uppstår?

Beprövad erfarenhet Enligt Högskoleverket Erfarenheter som inhämtats i professionell verksamhet formuleras och prövas, så kallad beprövad erfarenhet. Enligt högskolelagen ska all utbildning vila på vetenskaplig eller konstnärlig grund samt på beprövad erfarenhet.

Pedagogiskt nätverk för personal i fritidshem Syftet - att höja kvaliteten i fritidshem, som i sin tur bidrar till ökad måluppfyllelse. Att ingå i ett nätverk kräver ett aktivt deltagande Förankrat hos rektor Flera personer per kommun kan ingå - antal beror på kommunens storlek Bra om skolan/skolområdet/kommunen har en plan för hur man vill omhänderta den kompetensutveckling som sker via nätverket Om antalet intresseanmälningar blir stort kommer RUC att göra ett urval av deltagare

Intresseanmälan pedagogiskt nätverk för personal i fritidshem Via RUC hemsida – läggs ut efter konferensen Utvärdering av dagen läggs ut