Lärarutbildningen Linnéuniversitetet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Malmö högskola Lärande och samhälle.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Verksamhetsförlagd utbildning – VFU LAGRV
Den nya lärarutbildningen
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Vetenskap för lärare Fil.dr Annika Elm Fristorp Bitr. Sektionschef
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Utbildningsvetenskap
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
VFU.
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Höstterminen 2014 LGFRILAGRU Valbar kurs, 30 hp 1GN019 Bildpedagogik – för grundlärare med inr mot arbete i åk 4-6.
Linköpings universitet
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Fasta ämneskombinationer
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Välkomna till klass 3!.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Verksamhetsförlagd utbildning – VFU LAGRV
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Valbara kurser ht-13 1GN019 Bildpedagogik - för grundlärare med inr mot arbete i åk 4-6 och grundlärare med inr.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
År 3 År 1 Studiegång Förskola, 210 hp (kull 11) År 2 UK8 970A01 970A02
Nämndplan 2015.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Lärarutbildningen Största grundutbildningen Drygt 2000 lärarstudenter Tvärinstitutionell Campus Kalmar/Växjö Hel-
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Verksamhetsförlagd utbildning VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid Betyg G, VG eller U Bedöms av.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Lärarutbildningen vid Linnéuniversitetet Lärarutbildningen Största grundutbildningen Drygt 2000 lärarstudenter Tvärinstitutionell.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
L3VU20.
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Grundlärarutbildningarna
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Lärarutbildningen Linnéuniversitetet

Lärarutbildningen Största grundutbildningen Cirka 3000 studenter Tvärinstitutionell Campus Kalmar/Växjö Utlokaliserad lärarutbildning till lärcentra Distansutbildning Lärosätet har examensrättigheter Lärarutbildningen

Examina Förskollärarexamen Grundlärarexamen Ämneslärarexamen Yrkeslärarexamen Speciallärarexamen

Grundlärarutbildningen – en av flera lärarutbildningar Nämnden för utbildningsvetenskap Nämndkansliet Utbildningssamordnare Studie- och yrkesvägledare VFU-koordinatorer Administratörer Programråd

Grundlärarexamen LGFRI Inriktning mot arbete i fritidshem LAFOG Inriktning mot arbete i förskoleklass och årskurs 1-3 LAGRU Inriktning mot arbete i årskurs 4-6

Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem, 180 hp LGFRI Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem, 180 hp 60 hp utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) 60 hp ämnesstudier inom fritidspedagogiskt område inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp 30 hp inom praktiskt-estetiska ämnen 30 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

LAFOG Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp 60 hp utbildningsvetenskaplig kärna 30 hp VFU (varav minst 15 hp ämnesanknutet) 30 hp examensarbete (ämnesanknutet) hp ämnesstudier 30 hp Svenska 30 hp Matematik 15 hp Engelska 15 hp Samhällsorientering 15 hp Naturorientering 7,5 hp Teknik 7,5 hp Praktisk/estetiska

LAGRU Grundlärarexamen med inriktning mot arbete grundskolans årskurs 4-6, 240 hp 60 hp utbildningsvetenskaplig kärna 30 hp VFU (varav minst 15 hp ämnesanknutet) 30 hp examensarbete (ämnesanknutet) 30 hp Svenska 30 hp Matematik 30 hp Engelska 30 hp valbar kurs i något av ämnena - Samhällsorienterande ämnen - Naturorienterande ämnen och teknik - Praktiska och estetiska ämnen

STRUKTURPLAN Gymnasieskolan 300/330 hp Årskurs 7-9 270 hp Examensarbete 30 hp   ämnesanknutet Förskoleklass och Årskurs 4-6 240 hp årskurs 1-3 240 hp Förskola 210 hp Ämne 3 45 hp Ämne 2 90 hp Examensarbete Fritidshem 180 hp Ämne Ämne 2 45 hp Ämne 120 hp Svenska 30 hp Matematik 30hp Matematik 30 hp Ämne 1 90 hp Engelska 15 hp Engelska 30 hp Förskolepedagogiskt praktiskt/estetiskt Samhällsorient15 hp Val: 30 hp område Naturorient 15 hp samhällsorient Fritidspedagogiskt Teknik 7,5 hp naturorient Praktisk/est 7,5 hp praktisk/est VFU 30 hp Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp

Gemensam utbildningsvetenskaplig kärna UVK (60 hp) Utbildningens organisation och villkor, demokratins grunder Läroplansteori och didaktik Vetenskapsteori, forskningsmetodik och statistik Utveckling och lärande Specialpedagogik Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap Bedömning och betygssättning Utvärdering och utvecklingsarbete Förändring mot idag Ersätter AU Blir en termin kortare Samma innehåll som idag Betyder troligtvis att mer av detta innehåll måste flyttas med till ämnena

Utbildningsplan Kursplan Studieplan Upplägg Struktur Förkunskapskrav Förväntade studieresultat/ Mål Innehåll Litteraturlista Studieplan Struktur över individuell studiegång, kurskoder, VFU-placering m.m.

Programbeskrivning Utbildningens syfte är att den studerande genom teoretiska och verksamhetsförlagda studier ska utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för att förverkliga förskolans/skolans mål samt kunna medverka till utvecklingen av verksamheten.

Mål Kunskap och förståelse visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings och utvecklingsarbete som krävs för yrkesutövningen visa sådana ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen visa fördjupad kunskap om grundläggande läs, skriv- och matematikinlärning och om barns kommunikation och språkutveckling

Kunskap och förståelse visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen visa fördjupad kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling.

Färdighet och förmåga visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas visa förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling

Färdighet och förmåga visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever

Färdighet och förmåga visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen

Värderingsförmåga och förhållningssätt visa självkännedom och empatisk förmåga visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn, elever och deras vårdnadshavare visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Självständigt arbete För förskollärarexamen och grundlärarexamen med inriktning fritidshem ett självständigt arbete om 15 hp För grundlärarexamen med inriktning förskoleklass och årskurs1-3 samt inriktning årskurs 4-6 två självständiga arbeten om vardera 15 hp

Verksamhetsförlagd utbildning 30 hp (20 veckor) Utbildningen äger huvudsakligen rum inom olika VFU-områden bestående av skolor, förskoleklass och fritidshem

Perspektiv i utbildningen Professionsbas och professionell progression Vetenskapligt förhållningssätt och progression Hållbar utveckling Genus Mångfald Internationalisering

Förkunskapskrav Varje kurs har sina egna förkunskapskrav Antagen med villkor Läraren har rätt till 15 arbetsdagar för bedömning Kontrollera Ladok på web att alla dina poäng verkligen är inrapporterade

Svårigheter? Hjälp finns för dig med funktionsnedsättning. Information och kontaktuppgifter finns på www.lnu.se/student/stod-och-service/ Anna Sand Telefon: 0470-70 85 85 E-post: anna.sand@lnu.se Margareta Wester Telefon: 0470-70 81 95 E-post: margareta.wester@lnu.se Dan Fogby Telefon: 0480-44 60 57 E-post: dan.fogby@lnu.se

Studieverkstaden Studieverkstaden är öppen för alla studenter och där ges handledning i akademiskt skrivande på svenska och engelska för studenter och doktorander. www.lnu.se/ub/studieverkstaden Texter på svenska Texter på engelska Texthandledning för studenter, Kalmar Texthandledning för studenter, Kalmar Gunnel Persson Christopher Allen studieverkstaden.kalmar@lnu.se christopher.allen@lnu.se 0480-44 62 82 Texthandledning för studenter, Växjö Texthandledning för studenter, Växjö Christina Lindsten Oskar Rydblom Henrik Evertsson oskar.rydblom@lnu.se studieverkstaden.vaxjo@lnu.se 0470-70 85 12 0470-70 85 12 Texthandledning för doktorander, Texthandledning för doktorander, Kalmar och Växjö Kalmar och Växjö Maria Lindgren Ibolya Maricic maria.lindgren@lnu.se ibolya.maricic@lnu.se 0470-70 87 11 0470- 70 89 12

Fusk Det är ditt ansvar som student att se till att du är insatt i var gränsen går för vad som räknas som fusk. Disciplinära åtgärder vidtas vid fusk efter beslut av disciplinnämnden. Urkund

Studie- och yrkesvägledare Kalmar: Lena-Maria Aronsson Telefon: 0480-44 73 87 lena-maria.aronsson@lnu.se Växjö: Susann Engström Rum: M1026 Telefon: 0470-70 82 91 susann.engstrom@lnu.se Studie- och yrkesvägledning Vägledning och information kring studierelaterade frågor Individuell studieplanering Studieuppehåll/studieavbrott/studieortsbyte Boka samtal – personligt möte/telefonmöte

VFU-koordinatorer Kalmar: Ulrica Johansson-Åleheim Telefon: 0480-44 73 91 ulrica.johansson.aleheim@lnu.se Växjö: Åsa Dahlberg Telefon: 0470-76 74 73 asa.dahlberg@lnu.se Totalt 30 hp – 20 veckor heltid – 4 tillfällen VFU-dagen den 18 september i Kalmar och 19 september i Växjö

Utbildningssamordnare LGFRI Lena Persson Telefon: 040-44 73 86 lena.persson@lnu.se LAFOG, LAGRU Håkan Hansson Telefon: 0470-76 75 64 hakan.hansson@lnu.se Frågor som rör programmet i sin helhet. När det gäller kursspecifika frågor hänvisas till respektive kursansvarig.

Information Lnu.se Lnu.se/lararutbildning Mitt lnu Studentmejlen Lärplattformar (exmpelvis moodle, blackboard) Ladok på web

Kursinformation Schema I många kurser distribueras ett schema från kursansvarig. Time Edit är styrt av lokalbokningen och därför begränsat. Studieguide Detaljer kring struktur och innehåll för en kurs

Antagning och registrering Inför varje termin får du ett antagningsbesked via din student-e-post-adress. Glöm inte att tacka ja till samtliga kurser under terminen! Du måste vara registrerad på de kurser du läser Du registrerar dig själv som student på varje ny kurs Antagen med villkor?

Välkomna till grundlärarprogrammet vid Linnéuniversitetet!

Hej och välkomna att möta mig!