Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
PriMa på fritids.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vardaglig observationer
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Mål och betygskriterier
Vårt uppdrag som matematikutvecklare
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Arbetsplan för skolbiblioteket
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Matematiksatsning Stödinsatser
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Förskoleråd 21 augusti 2013.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Stöd för analys av självvärdering
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Erfarenheter från Lerums kommun Johan Nyström / Stefan Vikberg.
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Bedömning i formativ mening
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Bygga svenska åk 1-6.
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Kartläggning/nulägesbeskrivning Viktigt att påbörja arbetet med någon form av kartläggning av nuläget. Dels för att kunna isolera vad man behöver utveckla/förbättra dels för att ha något att relatera resultaten mot.

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Kartläggning/nulägesbeskrivning Statistik- nationella prov, betyg och elev- enkäter. Reflekterande frågor Frågor i BRUK

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Kartläggningen på Berghemsskolan resulterade i att ”det matematiska samtalet” blev ett utvecklingsområde.

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Implementera utvecklingsområdet Personal Eleverna Föräldrarna

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Tid Fokusera Utveckla den muntliga matematiken.

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Projektledare Dokumentationsansvarig Implementeringsansvarig Kontakt Universitet Utvärderingsansvarig Analysansvarig Ekonomi

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Dokumentera! Allas ansvar Utse en ansvarig Pedagogiska diskussioner. Observationer Elevernas arbete Etc…. Analys

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Kompetensutveckling Gemensam fortbildning Litteraturstudie Pedagogiska samtal Studie av läromedel Observationer Se helheten

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Observationer 1. Hur använder läraren "svarta tavlan", white board, läromedlet eller annat material? 2. Hur "guidar" läraren eleverna. Vilka ord används, upprepning, orsak....etc? 3. Vilken respons ger eleverna och när ger eleverna respons? 4. Vad är unikt med lärarens undervisning?

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Studie av läromedel Inbjuder läromedlet lärare och elever till att muntligt kommunicera matematik? Kan läraren få stöd av läromedlet/handledningen till att muntligt kommunicera matematik med eleverna?

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Inventering och komplettering av laborativt material

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Laborativt arbete Utveckla den muntliga kommunikationen. Observera, dokumentera, analysera och bedöma. Dokumentera det laborativa arbetet! Analysera och bedöma!

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Utvärdering, uppföljning, analys, tolkning Ökad kvalité på det matematiska samtalet. Ökad muntlig kommunikation. Gemensamt språk. NP Kängurutävlingen Tilltro Handledning vid analys av dokumentationerna

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå –Visar kartläggningen på ytterligare utvecklingsområden –Ny kartläggning –Vt 2010 elevernas enkät, visar den samma svar som vt 2008 enkät –Vt 2010 en jämförelse av NP åk 3 och 5. –Resultat i Kängurutävlingen Hur går vi vidare

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå tfn Rektor, Berghemskolan tfn