Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Myndighets-presentation
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Missbruksutredningens förslag
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
Föreståndares kompetens
Nationella kvalitetslagar - för ordning och reda i välfärden.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Budgetdag 2014 Frågor besvaras av Lennart Hansson 08/
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Idéburet Offentligt Partnerskap
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Lag om valfrihetssystem – LOV Leena Ekberg. Lag om valfrihetssystem – LOV Syftet  Brukaren i fokus  Maktförskjutning från politiken till invånaren 
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Organiserandets fundament Samordna Styra Kontrollera Taylor(ism) Arbetsdelning Klara ordervägar Klar ansvarsfördelning Offentlig organisation och styrning.
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Riktlinjer för godkännande och bidrag Gemenamma riktlinjer – men specificerade för respektive verksamhet: Förskola Fritidshem Pedagogisk omsorg Grundläggande.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Lagen om valfrihet - LOV Ett valfrihetssystem för: *Äldre- och handikappomsorg *Hälso- och sjukvård *Stöd och service för funktionshindrade *Övrig socialtjänst.
Framtidens nära vård Delbetänkande
Ilmar Reepalu Särskild utredare
Kvalitet i särskilt boende
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Bakgrund Ur höjda ambitioner för Linköping ”Servicehusen ska samordnas och få en sammanhållen verksamhet” Avvikelser och allvarliga patientsäkerhetsrisker.
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Dialogmöte 23 oktober 2018 Hemtjänst.
Välkommen! Webbinarium om nya krav och tillståndsplikter 2019 Medverkande: Johanna Mattsson, projektledare, avdelningen för tillståndsprövning Anette.
Välkommen! Webbinarium om nya krav och tillståndsplikter 2019 Medverkande: Johanna Mattsson, projektledare, avdelningen för tillståndsprövning Anette.
Anordnarmöte LSS Brukarundersökningen - Peter Linsér, Origo group redovisar resultatet Fikapaus Utvärdering av brukarundesökningen Information.
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7

Utredningens uppdrag Krav som kan och bör ställas på ledning, styrelse och ägare i de välfärdsverksamheter som omfattas av krav på tillstånd eller godkännande (dvs. privat verksamhet) En långsiktig plan för verksamheten Tillståndsplikt för vissa ytterligare verksamheter

Bilden av sektorn Ingen säkerställd skillnad mellan privat och offentlig verksamhet i kvalitet Omfattningen på privata utförare varierar Större nationella koncerner har bildats Köp av privata utförare 100 miljarder kronor år 2013 Viss aningslöshet i avregleringen

Regleringen idag Skolväsendet: Skolinspektionen - grundskola och gymnasieskola, Kommuner - förskolor och vissa fritidshem Hälso- och sjukvården: Anmälningsplikt hos IVO Socialtjänsten: Vissa verksamheter har tillståndsplikt, t.ex. olika boenden

Utgångspunkter för utredningen Brukaren/eleven i centrum Neutralt oavsett ägarform Värna de mindre aktörerna och mångfalden Främja en rättvis konkurrens

Verksamhet som omfattas av förslagen All välfärdsverksamhet som idag är tillståndspliktig Tillståndsplikt föreslås även för verksamhet med hemtjänst Tillståndsplikt enligt socialtjänstlagen föreslås för all verksamhet enligt 7 kap. 1 § - oavsett hur den upphandlas. Det gäller: Hem för vård eller boende (HVB), Särskilda boendeformer eller bostäder med särskild service, Hem för viss annan heldygnsvård, eller Hem eller öppen verksamhet för vård under en begränsad del av dygnet

Utökade krav vid prövningen - insikt, erfarenhet och lämplighet Sökanden ska ha tillräcklig insikt och erfarenhet samt i övrigt bedömas lämplig att bedriva verksamheten. Om sökanden är en juridisk person ska bedömningen främst omfatta sökandens ägare och ledning.

Krav på ekonomiska förutsättningar för långsiktighet Den som ansöker om att få bedriva verksamhet inom skolväsen­det för barn och unga eller tillståndspliktig verksamhet inom socialtjänsten ska ha ekonomiska förutsättningar att bedriva verksamheten långsiktigt.

Kraven gäller fortlöpande Kraven ska kvarstå efter det att godkännande eller tillstånd har beviljats. Huvudmän och utförare ska anmäla förändringar i personkretsen och ekonomiska förändringar som påverkar verksamhetens långsiktighet.

Tillståndsprövningen m.m. beläggs med en avgift En avgift får tas ut vid ansökan om godkännande eller tillstånd och i samband med anmälningar om för­ändringar i personkretsen. Kostnadstäckning Avgifterna ska differentieras

Konsekvenser av utredningens förslag Skolinspektionen och IVO Kommunerna Befintliga huvudmän och utförare av förskola, skola och socialtjänstverksamhet Företag och andra som vill bedriva välfärdsverksamhet

Sammanfattningsvis Bygger ut den tillståndsprövning som sker idag Prövning utifrån kriterier i lag Fortsatt möjlighet till upphandling och införandet av valfrihetssystem inom socialtjänsten Värnar om de små aktörerna och mångfalden En modell – ytterligare verksamhetsområden kan omfattas