Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Utredningens uppdrag Krav som kan och bör ställas på ledning, styrelse och ägare i de välfärdsverksamheter som omfattas av krav på tillstånd eller godkännande (dvs. privat verksamhet) En långsiktig plan för verksamheten Tillståndsplikt för vissa ytterligare verksamheter
Bilden av sektorn Ingen säkerställd skillnad mellan privat och offentlig verksamhet i kvalitet Omfattningen på privata utförare varierar Större nationella koncerner har bildats Köp av privata utförare 100 miljarder kronor år 2013 Viss aningslöshet i avregleringen
Regleringen idag Skolväsendet: Skolinspektionen - grundskola och gymnasieskola, Kommuner - förskolor och vissa fritidshem Hälso- och sjukvården: Anmälningsplikt hos IVO Socialtjänsten: Vissa verksamheter har tillståndsplikt, t.ex. olika boenden
Utgångspunkter för utredningen Brukaren/eleven i centrum Neutralt oavsett ägarform Värna de mindre aktörerna och mångfalden Främja en rättvis konkurrens
Verksamhet som omfattas av förslagen All välfärdsverksamhet som idag är tillståndspliktig Tillståndsplikt föreslås även för verksamhet med hemtjänst Tillståndsplikt enligt socialtjänstlagen föreslås för all verksamhet enligt 7 kap. 1 § - oavsett hur den upphandlas. Det gäller: Hem för vård eller boende (HVB), Särskilda boendeformer eller bostäder med särskild service, Hem för viss annan heldygnsvård, eller Hem eller öppen verksamhet för vård under en begränsad del av dygnet
Utökade krav vid prövningen - insikt, erfarenhet och lämplighet Sökanden ska ha tillräcklig insikt och erfarenhet samt i övrigt bedömas lämplig att bedriva verksamheten. Om sökanden är en juridisk person ska bedömningen främst omfatta sökandens ägare och ledning.
Krav på ekonomiska förutsättningar för långsiktighet Den som ansöker om att få bedriva verksamhet inom skolväsendet för barn och unga eller tillståndspliktig verksamhet inom socialtjänsten ska ha ekonomiska förutsättningar att bedriva verksamheten långsiktigt.
Kraven gäller fortlöpande Kraven ska kvarstå efter det att godkännande eller tillstånd har beviljats. Huvudmän och utförare ska anmäla förändringar i personkretsen och ekonomiska förändringar som påverkar verksamhetens långsiktighet.
Tillståndsprövningen m.m. beläggs med en avgift En avgift får tas ut vid ansökan om godkännande eller tillstånd och i samband med anmälningar om förändringar i personkretsen. Kostnadstäckning Avgifterna ska differentieras
Konsekvenser av utredningens förslag Skolinspektionen och IVO Kommunerna Befintliga huvudmän och utförare av förskola, skola och socialtjänstverksamhet Företag och andra som vill bedriva välfärdsverksamhet
Sammanfattningsvis Bygger ut den tillståndsprövning som sker idag Prövning utifrån kriterier i lag Fortsatt möjlighet till upphandling och införandet av valfrihetssystem inom socialtjänsten Värnar om de små aktörerna och mångfalden En modell – ytterligare verksamhetsområden kan omfattas