Skolutveckling och IT inom FFS – för ett vidgat lärande och maximala resultat KSVU:s uppdrag: ”att balan$era IT-verksamheten” KSVU 29 maj 2012 ”IT-verksamheten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Legitimationskrav Rekrytering
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
0-Vision Syfte: Samtliga elever, som är antagna på respektive program när antagningsprocessen avslutas varje läsår, ska fullfölja sin gymnasieutbildning.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Ydreskolan och Hestraskolan
Ortsutveckling Sparreholm
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Föräldraråd Östermalm 29/11
System Center.
Pedagogiskt ledarskap
Flödesschema Unga in Inflöde Start Individuell anpassning Utflöde Uppföljning Jobb Studier Annan känd planering Okänd orsak 1.
En schweizerkniv i Järfälla kommun
Fiber till hemmet. Agenda Presentera dagsläget Vad har vi gjort sedan sist Valet av nätbyggare Vem vi valt och varför Insatser och Fiber bonus Tidsplan.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
På gång 2010 ….
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Jag har en strategi har du?
Forskning Bild s.8: Future Labs. Uk Digital literacy across the curriculum av Hauge, Cassie; Payton, Sarah.
Dagordning föräldraråd 2/6
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Nationella skolbiblioteksgruppen – vilka är vi? Bibliotek i folkhögskola och folkbildning, Centrum För Lättläst, DIK-förbundet, Föreningen Svenska Läromedel,
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
UTREDNING OM CENTRAL AVGIFTSHANTERING. Inledning  Stadens budget 2013: – ”Kommunstyrelsen ska i samråd med utbildningsnämnden utreda hur en central avgiftshantering.
Lärandet i Nacka – mot nya höjder!. (Nya) Visioner och mål…… Vision - öppenhet o mångfald Värdering - människor kan o vill Världens bästa skola – för.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Den individuella utvecklingsplanen
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
Europeiska socialfonden
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Its learning ur ett organisationsperspektiv Leif Sköldberg, Rektor Rinmangymnasiet, Eskilstuna En skolledares reflektioner.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Tre missuppfattningar 1 It-löser alla problem 2 Konkurrens leder alltid till bättre kvalitet 3 Komvux är traditionell, dyr och dålig Sven Salin Idéseminarium.
Varmt välkommen till Danderyds Gymnasium!. Skolans vision: I en anda av trygghet, glädje och kreativitet ska alla studerande och alla medarbetare utvecklas.
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Regionförbundet i Kalmar Län
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Nämndplan 2015.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Skolutveckling och IT inom FFS – för ett vidgat lärande och maximala resultat KSVU:s uppdrag: ”att balan$era IT-verksamheten” KSVU 29 maj 2012 ”IT-verksamheten i skolan”

Tänkt innehåll Om att ”balansera IT-verksamheten” inom FFS Om en komplex helhet, kring skolutveckling och IT Om det vi kallar ”Merit” Om framgångsfaktorer för ”en digitaliserad skola”

Att balan$era IT-verksamheten Ärendet ”KSVU uppdrog åt FFS och SLK att gemensamt återkomma till KSVU vid sammanträdet den 24 april med en rapport över vilka åtgärder som bör utredas resp. vidtas för att skolornas IT- verksamhet ska kunna utvecklas på ett balanserat sätt.” – Inkommen tjänsteskrivelse – FFS kompletterande muntliga information (här och nu)

Styrningen – FFS skolutveckling, lärande och IT EU – ”Digital kompetens”. En av EU:s åtta nyckelkompetenser Staten – IT i de nya läroplanerna och kursplaner – vikten av att eleverna lär sig använda informationsteknik – ska tillägna sig ett källkritiskt synsätt Politiken Nacka – ”Varje elev har rätt till en verksamhet som utgår från individens behov och förutsättningar och som ger möjlighet till maximal utveckling.” – ”Varje elev har rätt till en verksamhet som stimulerar till ständiga förbättringar i sitt lärande och sin utveckling.” – ”En dator per elev” 2013 FFS – Skolan ska vara framtiden. Vi arbetar mot ett ständigt rörligt mål. – Likvärdighet, en skola för alla elever samt ”individualiserade studier”. – Vi nätverkar och delar – Vi vågar göra

Forskningsnära utvecklingsarbete FFS Internt 1:1-försök – Stockholms Universitet, prof. Staffan Selander – Fem skolor inom FFS Nationellt forskningsprojekt ”Unos Uno” – Nacka samt ett tiotal kommuner, SKL – Prof. Åke Grönlund, Högskolan i Örebro Internationellt samarbete ”digital literacy”, – Prof. Mark Warschauer, Univ. Irvine/CA – Prof. Lee, Kyungnam Univ. Korea Och nu själva ”kärnan” >>>

En komplex helhet > lärande och IT nytta + krav + funktion = kostnad IT-arbetsplats (dator + skrivare) Atea (Trådlöst) nät Tieto Program, system Systemförvaltning Digitala lärresurser Dela/Nätverka Utbildning/Fortbildning/Kompetensutveckling Bandbredd Telia Ergonomi Elevadministrativt IT-stöd Vårdnadshavare Omvärld Säkerhet, Försäkringar Service, Support, Garanti Källkritik Etiskt filter Telefoni Telenor Lärande & IT

Att balan$era IT-verksamheten Pågående och framtida insatser och åtgärder som görs inom FFS, för att framöver stärka IT-stödet, för elever och medarbetare, men också för att sänka IT-kostnaderna totalt sett inom FFS. Nästa bild >>>

Uppdraget från KSVU – ex på FFS aktiviteter Aktivitet (kostnadssänkande)UtredasVidtasKommentar Upphandling nytt elevadministrativt IT-stöd grundskolan (elevhistorik, betyg, IUP, omdömen, ämnesprov, frånvaro mm) Pågår 2012FFS, från ca 2½ till ca 1 Mkr/år i drifts- kostnader. (1½ Mkr/år) Tre system avvecklas under lå 2012/2013 Översyn FFS lärplattform (”skolportalen”) Idag ca användare Pågår VT12 Förslag till beslut juni 2013 Besparing om ½-1 Mkr/år Övergång från gamla ”EDU” till Google Apps / Microsoft Live (Office 365 for education) Pågår VT12 HT12-VT13Besparing om ½-1 Mkr/år. Främst lagringskostnader Tieto Koncerngemensamma inköp av kompensatoriska program samt ”strömmande media” PågåendeCa tkr/år (Outsourcing)avtalen med Atea och Tieto Arbeta mer affärs- mässigt. SLA, viten mm. ”Pressa”. Vi går allt mer från laptops till pekplattor, billigare bärbara samt sk ”Bring Your Own Device”. Lägre kostnader, mer robusta Sänka kostnaderna per ”dator” med ca 30-70%. Underhåll och service. Allt fler öppna/fria tjänster och programFrån 2011

Om det vi kallar ”Merit” FFS skolledare på plats. Diskussion. – Monica Alfredsson, förskolechef Chrysoliten och Källan – Anne Sjö, rektor Sigfridsborgs skola och förskolor – Jarl Axelsson, rektor Nacka gymnasium – Jimmy Svensson, skol-IT-strateg FFS Enkät inom FFS i april (här selekterat Grundskolorna, 25 svar) >>>

Intern enkät (april) FFS skolor – ”Merit”

Mer på: Lösen: Merit

Att skapa en framgångsrik ”digitalisering av skolan”, inom FFS – vad krävs? Jo, bl a: 1.En pedagogisk vision – en gemensam vilja 2.Föredömen – ledare 3.Infrastruktur och utrustning – som alltid fungerar 4.Ständig kompetensutveckling 5.Digitala lärresurser samt kommunikationsytor 6.Våga göra – våga ta bort 7.En sund ekonomi i balans 8.… $

Fler frågor? Nästa steg?

Och som sagt, själva kärnan: ”…en verksamhet som utgår från individens behov och förutsättningar och som ger möjlighet till maximal utveckling.”