Nya perspektiv- Befolkningen och deras behov

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Etik i vård och omsorg SOMS1201.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Staten och det civila samhällets organisationer
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Vad ser du? Anne Bylund.
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Vad menar vi med begreppet behov?
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Befolkningsföreträdare och behov Anne Bylund, koordinator i Nätverken
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Behov av habilitering och rehabilitering
Norrbottens läns landsting – en behovsstyrd hälso- och sjukvård Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen - tandvårdslagen Målet för.
Nätverk-Uppdrag –Hälsa Stholm 6 nov 2007 Processstödjare
Befolkningsföreträdare och behov
Bilder för lokal utbildning
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Detta är God Vård.
En behovsbaserad styrningsprocess Anne Bylund, koordinator i Nätverken
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Vägar till en jämlik hälsa
BILD 1 Fullmäktiges beredningar Uppdrag Kort historik Arbetssätt Process.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En hälso- och sjukvård som utgår från behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Disposition och utgångspunkter
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Detta är God Vård
Blev det som tänkt? Utan spaning – ingen aning! Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Kvalitet i särskilt boende
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Frågor från KPR Oktober 2017.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Hur styrs landstinget?.
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Nya perspektiv- Befolkningen och deras behov Märit Melbi & Anne Bylund Sveriges Kommuner och Landsting Nätverken Hälsa och Demokrati – för förtroendevalda samt Uppdrag Hälsa – för tjänstemän

Nya Perspektiv Ett utvecklingsarbete med syfte att stärka kommun-och landstingspolitikers roll som befolkningsföreträdare genom ökade kunskaper om medborgarnas hälsa, behov och efterfrågan av vård och omsorg Bidrar till ökad kvalitet på besluts-process och underlag

Bakgrund Styrning av vård och omsorg allt mer komplex Resursfördelning svårare Medborgarna är informerade och ställer krav Organisationer är ”stuprör” Högt förtroende för professionen men lågt förtroende för politiken Teknisk och medicinsk utveckling förändrar behovsbilden

Utgångspunkter En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård samt vård och omsorg, med god kvalitet, och utifrån befolkningens behov. Två roller som befolkningsföreträdare: Finansiera, planera, prioritera hälso- och sjukvårds/vård- och omsorgsinsatser. Ägare av en stor produktionsapparat.

Fakta, värderingar och känsla Politik är inte vetenskap utan handlar mer om en mix av fakta och värderingar samt fingertoppskänsla! Fakta: kunskap om befolkningens hälsa, sjukdomars utbredning och förekomst, folkhälsa, befolkningens synpunkter, befolkningens självupplevda hälsa, vårdnyttjande, befolkningsutveckling, medicinsk utveckling, läkemedel, medicinteknik, fastställda prioriteringar osv. = projektets avgränsning! Värderingar: den partipolitiska grunden, egna värderingar och erfarenheter m m. Fingertoppskänsla: Samtal med medborgare, patienter, närstående, verksamhet.

Socialtjänstlagen ”skall på demokratins och solidaritetens grund främja människornas ekonomiska och sociala trygghet jämlikhet i levnadsvillkor aktiva deltagande i samhällslivet” (1 kap 1§) Kommunen ansvarar för socialtjänsten inom sitt område och har det yttersta ansvaret för att de som visas i kommunen får den hjälp de behöver (2 kap 1-2 §§). ”Därvid avses inte att förändra det ansvar som författningsenligt åvilar huvudmän för andra vårdområden”

Hälso- och sjukvårdslagen ”en god hälsa och en vård på lika villkor för befolkningen” Den som har det största behovet av hälso- och sjukvården ska ges företräde till vården” (§2). ”Landstinget ska planera sin hälso- och sjukvård med utgångspunkt från befolkningens behov av sådan vård. Planeringen ska avse även den hälso- och sjukvård som erbjuds av privata och andra vårdgivare” §7).

Prioriteringsordningen Prioriteringsgrupp 1: Vård av livshotande akuta sjukdomar och sjukdomar som utan behandling leder till varaktigt invalidiserande tillstånd eller för tidig död. Vård av svåra kroniska sjukdomar. Lindrande vård i livets slutskede. Vård av tillstånd som medfört nedsatt självbestämmande.

Prioriteringsgrupp 2: Prioriteringsgrupp 3: Förebyggande åtgärder med dokumenterad nytta. Habilitering/rehabilitering m m enligt hälso- och sjukvårdslagens definition. Prioriteringsgrupp 3: Vård av mindre svåra akuta och kroniska sjukdomar.

Behov – ett elastiskt uttryck Behov av hälso- och sjukvård/vård och omsorg med utgångspunkt från professionens bedömning och prioriteringsordningen. Patienters/brukares och befolkningens efterfrågan. Vårdens och omsorgens utbud. Befolkningens synpunkter. Det finns inbyggda konflikter i begreppen och det finns starka intressen som vill påverka.

Förslaget - formalia LS/KS ”äger projektet” Deltagande organisationer: Samtliga kommuner och Landstinget i Värmland Planeringsgrupp med representant från landsting, kommuner, SKL, Nätverken, Region Värmland Deltagare: LS, KS, Nämnder, Förtroendevalda samt tjänstemän i ledande befattning Form: Lokala seminarier, lunch till lunch alternativt enstaka dagar

Förslaget - ekonomi Ekonomi: Nätverket medfinansierar lokal projektledares omkostnader, SKL bekostar dokumentation, SKL/Nätverket bekostar externa föreläsare. Deltagarna bekostar lokala föreläsare, eget arbete, lokaler, resor, logi

Förslaget - innehåll Behovsbegrep-pet och befolk-ningsföreträdar-rollen. Nationella prioriteringar, lagstiftning Demografi. Livsstil Befolkningens självupplevda hälsa Hälsa-och sjuk-domsutveckling Befolkningens syn på vård och omsorg Konsumtion Medicinska och tekniska land-vinningar Systematiskt förbättrings-arbete Den fortsatta kunskapsupp-byggnaden Uppföljning och utvärdering Hur använder vi data Arenor för dialog Den egna planerings-processen

Förslaget - resultat Resultat: Ökad kunskap om den gemen-samma befolkningen och på uppdraget, dock ej på lösningarna. Utrymme för profilering finns kvar. Ökad samverkan. Spridning av resultat: Seminarium. Erfarenhetsutbyte. Skrift. Utvärdering: Enkät med fördjupning och tillfälle för reflektion

Ökad kvalitet på budgetprocessen

Mycket behöver vävas ihop med mera Medicinsk utveckling läkemedel, teknik Befolkningens självupplevda hälsa Fastställda prioriteringarNationella riktlinjer Befolkn utveckling -ålder, - flöde Vårdnyttjande Befolkningens synpunkter Fakta som är analyserat, hänger ihop och är paketerat för god tillgänglighet! Behovet Befolkningens hälsa, sjukdomars utbredning och förekomst, folkhälsa Uppdrag Mål, prioriteringar ramar Uppföljning Hur vården/ omsorgen mot-svarar behoven, effekter,resultat, ekonomi Dialog Dialog med uppdragstagare kring: - omvärld - förbättring/förändring - patienten/brukaren i fokus - prioriteringar - effekter av det som görs Tillgänglig Säker Evidensbaserad Kvalitativt likvärdig Effektiv Detaljera och genomföra!