SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Provsvar om hudcancer blev liggande i fyra månader
Advertisements

Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
Patient fick smärtstillande läkemedel i fel kateter
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Patient vistades ensam i sjukhusets
Agenda Utbildning för verksamhetschef
Intervju inför ViV-projektet.
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Risk analys. Obetydlig Skada Skadlig Svår Skada Högst osannolikt Obetydlig risk Liten risk Måttlig risk Kanhända Liten risk Måttlig risk Allvarlig risk.
Tonåring fick fel tand utdragen
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Socialstyrelsens termbank
Patientsäkerhetsronder
SBAR Strukturerad kommunikation Rätt information vid rätt tillfälle.
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
SBAR Modell för bättre kommunikation
Konferens och evenemang
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Arbetsberedning förebygger risker och fel
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
SBAR för strukturerad kommunikation
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Återföring till beredningarna Bemötande 11 mars 2009 Handläggning av patientnämndsärenden. Revisionsrapport 2009 Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör.
Tillsammans för världens säkraste vård
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Förbättringsarbete Säker utskrivning
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Muntlig presentation.
Att tillsammans påverka!
Patientlagen och information till patienter och närstående
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Anställningsintervjun
Nya föreskrifter och allmänna råd
Patientnämnden Patientnämnden är en oberoende/fristående instans dit patienter och anhöriga kan vända sig då det uppstått problem i kontakt gällande all.
Vad gör en chefläkare AnnSofie Sommer Chefläkare
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Affektiva Mottagningen
SBAR på enheterna inom akutsjukvården Sy
SBAR för strukturerad kommunikation
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
pedagogisk dokumentation
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
(Skriv överenskommelsens namn här) ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ Slutrapport (…och lägg gärna en bild här, exempelvis kommunloggan) En överenskommelse inom Västra Götalandsregionen.
This is a fracture Helena Krook, Öl Vrinnevisjukhuset Norrköping
PATIENTSÄKERHET och risker i arbetsterapeutens möte med patienten
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
PATIENTSÄKERHET och risker i arbetsterapeutens möte med patienten
Syftet med avvikelserapportering?
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
BViS Beslutsstöd för Vård i Skaraborg
- att kartlägga psykosociala risker
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Presentationens avskrift:

SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation Ubåtspersonal i USA Används av ex. Piloter Passar i stressade miljöer men även i all kommunikation Förmedlar information på ett organiserat sätt. Verktyg för säkrare kommunikation Situation (S) Bakgrund (B) Aktuellt tillstånd (A) Rekommendation (R) Bakgrund

Varför SBAR i sjukvården? Händelseanalyser och PaN ärenden visar att tillbud/negativa händelser uppstår ofta pga att kommunikationen brister Patientsäkerheten ökar om kommunikationen är ”glasklar” Hjälp att framföra viktig information snabbt och ta bort icke relevant information Minskar risken för att något glöms bort eller missuppfattas Spar tid, även dokumentationen förbättras SBAR – att fokusera på huvudbudskapet vid din kommunikation med andra vårdgivare -  Vad innebär ineffektiv kommunikation? Vilka är mekanismerna bakom dålig kommunikation i vården? -  Därför skapar strukturerad kommunikation bättre förståelse! -  SBAR underlättar för både läkare och sjuksköterskor att uttrycka vad de tror avseende medicinsk diagnos -  Ta till vara alla medarbetares kompetens oavsett utbildningsnivå även om läkaren har det medicinska ansvaret -  SBAR – så är modellen uppbyggd -  Genomgång av hur SBAR används – avsändarens och mottagarens roller -  SBAR – se situationen objektivt och fokusera på huvudbudskapet för att anpassa det du vill säga till mottagaren -  Träna praktiskt på att kommunicera med hjälp av SBAR! Varför

Händelseanalyser visar Oklara patientuppgifter vid ankomst Information innehåller faktafel, missuppfattas Problemet blir inte klart framfört Allvarliga problem uppmärksammas inte Avsaknad av åtgärder Oklarheter utreds inte Tydliga överenskommelser träffas inte Föreslagna aktiviteter blir inte utförd Varför

Kommunikationsbrister Svårt att få fram det verkliga problemet Svårt att bedöma nivån av problemet Ges inte utrymme för frågor Inget beslut innan kommunikationen avbryts Svårt att förmedla beslutade åtgärder Orsaker Rapporteringskulturer mellan personalgrupper Avsaknad av rapporterings struktur (checklistor) Hierarkier, prestige? Kompetens Kön? När

Vem kan använda SBAR All personal Överrapportering mellan • Arbetslag • Vårdenheter • Vårdgivare • Vid klagomål Möten Presentationer När

Förberedelser Använd / utarbeta en mall i början Tänk igenom aktuell situation Vid icke akut situation gör en ordentlig bedömning av patienten eller situationen Läs igenom Journaler eller annat material Hur

Hur S Vad är problemet? Ange eget Namn och Enhet 􀂾 Jag ringer/kontaktar angående ange Patientens namn 􀂾 Beskriv aktuellt Problem • Aktuellt status • Blodtryck-Puls-Andning-Temperatur • Saturation ………..% • Syrgas ………l/min - Ej syrgas Bakgrund Lämna en kort sjukdomshistoria 􀂾Ange inläggningsorsak och datum för inläggning 􀂾Relevant sjukdomshistoria 􀂾Kort rapport angående aktuellt problem och behandling intill aktuell tidpunkt Mentalt: vaken orienterad till person, tid och rum Hud: varm – torr – marmorerad –blek Extremiteter är varma – Extremiteterna är kalla Neurologi Smärta Sårdränage Illamående/kräkning Diarré Urin Aktuell bedömning Vad tror du själv är problemet 􀂾 Jag tror problemet är: • Hjärta • Infektion • Neurologi • Andning 􀂾 Jag vet inte vad problemet är men patienten är försämrad 􀂾 Patienten verkar instabil och kommer kanske att bli sämre, något måste göras Rekommendation Försök ge förslag på rekommendation på vad som bör göras baserad på situation, bakgrund, och bedömning 􀂾 Förslag på rekommendation • Förflytta patient till IVA /HIA • Kom och titta på patient inom 30 -60 minuter • Kontakta patienten och/eller familjen ang status • Be om bedömning nu • Andra förslag 􀂾 Behövs några kontroller • Röntgen – Ekg – Blodgas - Blodtryck Puls – Andning Saturation - Annan provtagning 􀂾 Förändring i behandling • Hur ofta ska jag rapportera vitala parametrar? • Hur länge kan jag förvänta att problemet pågår? • Om patient inte förbättras, inom vilken tid ska jag kontakta igen? Hur

Kom ihåg Både sändare och mottagare Sändaren Använd direkt språk Kontrollera att mottagaren har uppfattat rätt Ge mottagaren möjlighet att ställa frågor Mottagaren Lyssna aktivt och avbryt inte Ställ frågor efteråt om det är något du inte uppfattar eller undrar över Både sändare och mottagare Direkt språk ex: Akut, Jag vill att du kommer hit och undersöker patienten nu ( ok, jag är där om 5 minuter), Två ggr om dagen i fyra dar, ny provtagning om fem dagar Bekräftelse på kommunikationen Innan kommunikationen avslutas – ställ frågorna • Finns fler frågor? • Är vi överens? Genom att mottagaren återger vad som ska göras, kvitteras samstämmighet (Closed Loop communication)

Akutsjukvårdens arbetsgång vid införande av SBAR Läsa in litteraturen Identifiera egna vårdövergångar. Utarbeta egna mallar Träna SBAR-kommunikation Inspirationsföreläsning Har ni några frågor? Utse en ssk och usk/enhet som har i uppdrag att identifiera aktuella vårdövergångar på enheterna. De kommer sedan att ha möjlighet att bli ”experter”. Vi arbetar på att göra en workshop. Glöm inte att tipsa om dokumentationen som de ska läsa in sig på. Alla experter bör ha sett filmen på SKLs hemsida innan de börjar arbetet. Inspirationsföreläsning kommer för all personal. Jag har preliminär bokat 19 och 21 maj. Vi arbetar på  föreläsare. Återkommer Hur 10

Länkar http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9758/LKT0826s1922_1925.pdf http://www.skl.se/web/SBAR_minskar_risker_i_varden.aspx

Filmtajm