Internkonferens i Webbvetenskap. Webbvetenskap En ny vetenskap närmare bestämt en tvärvetenskap med ett studieobjekt – webben som teknologisk artefakt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Snabbguide och tips.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Zhoukou i Kina är vår vänförsamling sedan Beijing Zhoukou Zhoukou är huvudorten i ett område med 12 miljoner innevånare kristna i 1200.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Aktör / Struktur.
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Nationellt prov Sv1.
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
Riktlinjer för presentationer
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Tillfälle 2: Juridisk argumentation och juridisk stilistik
Att hålla en presentation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
SSF´s nya plattform för barn – och ungdomsverksamheten I samarbete med.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Har du koll på buddhism?. Har du koll på buddhism?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Lönsam rekrytering och Socialt ansvar
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Debattera.
Hur gör du för att förstå en text?
Meetings & Events Conferences Association Management Travel & Accommodation Presentation inför Hur lyckas man med en kongress? Åsa Eklund, Operations Director.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
UF Nycklarna till framgång - kontroll över den egna ekonomin!
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
E-introduktion Karin Ingvarsson. Bakgrund - E-lärande i Jönköpings kommun  En handlingsplan för e-lärande togs fram för Jönköpings kommun under 2006.
En guide för arbeten i SO
Cecilia Gärdén, (Vuxen)studerandes informationssökning Cecilia Gärdén Föredrag vid konferensen Den mänskliga sökmotorn, Göteborg
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Diskussion Spela in?
Retoriska arbetsprocessen
Internkonferens i Webbvetenskap
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Har du koll på buddhism?.
Effektiva möten Börja mötet med att klargöra mål. Vad ska ha hänt när mötet är slut för att det ska vara värt tiden? Fånga ”guldkorn” som hänt sedan vi.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Nationella proven i svenska
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Presentationens avskrift:

Internkonferens i Webbvetenskap

Webbvetenskap En ny vetenskap närmare bestämt en tvärvetenskap med ett studieobjekt – webben som teknologisk artefakt och socialt fenomen En lätt hajpad vetenskap i vilken ingen institution i Göteborg (eller ens i Sverige) forskar eller undervisar Kan vi? Ska vi?

Ämnen Teoretisk filosofi Praktisk filosofi Logik Allmän språkvetenskap Fonetik Språkteknologi Vetenskapsteori Kognitionsvetenskap Webbvetenskap

Vårt försprång i Göteborg Många av våra ämnen är relevanta, och mer så och i en större och bättre blandning än andra GU-institutioners ämnen Erfarenheter av en praktisk praktisk filosofi – en filosofi med tydlig samhällsanknytning – har vi också 25 år av språkteknologi (datalingvistik) – en form av teknologisk-humanistisk tvärvetenskap – har givit oss viktiga erfarenheter Inte ens webbteknologi är särskilt väl representerat i Göteborg – utom just hos oss Webbens spjutspetsteknologier behärskar vi bättre än några andra i Göteborg

Konferensens syfte Ge oss själva en allmän orientering om hur ämnet skulle kunna te sig i våra händer Generera forskningsuppslag Diskutera mastersutbildning Avgöra två viktiga frågor....

Kan vi?

Ska vi?

Procedur Varje talare har 15 minuter på sig för presentation och 4 minuter för frågor och diskussion Man får dra över sina 15 minuter, men bör helst inte Ordförande visar upp en skylt som det står 5 min på. Det signalerar att man har 5 minuter kvar för att presentera klart, och 9 minuter allt som allt. Sedan en skylt som det står 1 min på – betyder 1 minut för att runda av presentationen, och 5 minuter allt som allt Nästa talare bör smyga fram och börja förbereda sig någon eller några minuter innan han/hon ska börja.

Sökes: Ordföranden (fyra st.)

Dags för vår första talare på den första webbvetenskapliga konferensen i Göteborg...