Högre yrkeshögskolexamen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
Historik – Utbildningskonceptet Korta vägen FOTO: År Tre utbildningsinsatser för invandrade akademiker startar i Västra Götaland. Å r
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Novarca- en arena för professionsinriktad högskoleutbildning Camilla Wikström-Grotell Avdelningschef.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Regional digital agenda för Östergötland
Livsstil Hjärt och kärlsjukdomar HjärnskadorLungsjukdomar PatientupplevelserFysiska bedömningar Rehabilitering, Familjehem, hjälpmedel Läkemedelsbiverkan.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
Vägar till en jämlik hälsa
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Europeisk utbildning för livslångt lärande för sjuksköterskor inom neurovård (nEUroBlend) Bakgrund I Europa finns drygt 13,5 miljoner patienter med neurologiska.
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
EN PROFESSIONSINRIKTAD HÖGSKOLA
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Partnerskapsträff kring den svenska vuxenutbildningsservicen & läroavtalsverksamheten
SAM-projektet Skaraborg Samhällsorientering Samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Introduktion till hälsofrämjande verksamhet 5sp
Regionalt koloncancerprojekt "Mer patientfokuserad och sammanhållen cancervård"
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
Yrkeshögskolan. Vad är Yrkeshögskolan? Yrkeshögskolan är ingen institution utan är en utbildningsform. Den är till för de som vill utbilda sig till ett.
VI är på väg mot en ny centralorganisation 2 > Vi blickar mot 2020-talet och framåt. Vi grundar en centralorganisation för framtiden – samtidigt.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Utbildningsutredningen
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Välkommen till studentdagen 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Vad innebär regionbildningen?
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Högre yrkeshögskolexamen Camilla Wikström-Grotell FT, HVL, Avdelningschef

Presentationens innehåll Bakgrund Allmänt om högre yrkeshögskolexamen Högre yrkeshögskolexamen i hälsofrämjande vid Arcada cwg vt2006

Bakgrund Examensreformen och Bologna Utvecklingen i Europa har påskyndat examensreformen i Finland Dualt system med två cykler Yrkeshögskolexamen 210 -270 poäng på bachelornivå Högre yrkeshögskolexamen på masternivå 3,5 – 4 + 1- 1,5 år Den högre yrkeshögskolexamen inom yrkehögskola och universitet utgör en examen på samma nivå men med olika profilering Försöksperiod 1.1.2002 - 31.7.2005 Lag om högre yrkeshögskoleutbildning 1.8.2005 Målet 2000 nybörjarplatser sammanlagt 2008 (UVM) ECTS-stämpel 2004 - 3 utbildningsområden / 300 nybörjar platser - KKA toteutti jatkotutkintokokeilun arvioinnin - Kansainvälinen loppuarviointi valmistui marraskuussa 2004: AMK-jatkotutkintojen koulutusohjelmat tulisi vakinaistaa lainsäädännön keinoin Koulutusohjelmat vastaavat vaatimustasoltaan muiden maiden samankaltaisia jatkotutkinto-ohjelmia Kaikkien amk:n tulisi saada hakea lupaa järjestää jatkotutkinto-ohjelmia kaikilla perustutkintoon oikeuttavilla aloillaan Työ- ja elinkeinoelämän kehittyminen ja kasvavat vaatimukset ammatillisesta osaamisesta Amk-tutkinnon suorittaneille haluttiin avata mahdollisuus työelämäläheisiin ja ammatillista osaamista syventäviin opintoihin. Tieteellisesti suuntautuneet yliopisto- opinnot eivät vastaa näihin tarpeisiin Ammattikorkeakoulujen osaamistason nostaminen ja kehittyminen työelämäläheisinä korkeakouluina Laki ammattikorkeakoululain muuttamisesta astui voimaan 1.8.2005 - Ammattikorkeakouluissa suoritettavat tutkinnot: ammattikorkeakoulututkinnot ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot Lakiin sisältyvät perussäännökset tutkinnoista ja niiden perusteista, koulutusohjelmista ja opiskeluoikeudesta Ylemmät amk-tutkinnot laajuudeltaan 1- 1,5 lukuvuotta (60-90 opintopistettä) Opinnot järjestetään ammattikorkeakoulujen suunnittelemissa ja OPM:n vahvistamissa koulutusohjelmissa cwg vt2006

Gemensam struktur för utbildningsprogrammen inom social- och hälsovård cwg vt2006

Allmänna studier 30 sp Språk Juridik Ledarskap och organisationsteori Kunskapsteori cwg vt2006

Kärnkompetensområden Hälsokartläggningar och bedömning av hälsa Hälsopromotion Akutvård Sjukvård Hälsovård Mentalvård Klinisk vård Rehabilitering Äldrevård Socialt och pedagogiskt arbete Ledarskap Problembaserat lärande som arbetslivsresurs cwg vt2006

Allmänt om högre yrkeshögskolexamen sådana omfattande och ingående kunskaper om branschen som utvecklandet av arbetslivet förutsätter samt sådana teoretiska kunskaper som behövs för att kunna arbeta i krävande expert- och ledaruppgifter inom hälsofrämjande verksamhet en ingående uppfattning om branschen, dess ställning i arbetslivet och betydelse i samhället samt förutsättningar att följa och specificera utvecklingen inom forsknings- och yrkespraxis förutsättningar för livslångt lärande och kontinuerlig utveckling av den egna yrkesskickligheten sådana goda kommunikativa färdigheter och språkkunskaper som krävs i arbetslivet sådana färdigheter som förutsätts för internationell växelverkan och yrkesverksamhet. (L 2005/423 § 7a) cwg vt2006

Allmänt om högre yrkeshögskolexamen i Arcada Arcadas ambition är att erbjuda en högre YH-examen som utgör ett komplement till de traditionella magistersprogrammen utan att ge avkall varken på kravet på expertis eller akademisk nivå cwg vt2006

Attribut för HYH i Arcada Innehållet, d.v.s. teorin och kunskapsinnehållet, bör vara baserat på det pågående forskningsarbetet inom Arcada och därmed utgöra en integrerad del av högskolans kunskapsutveckling. Kunskapssynen bör vara baserad på ett holistiskt – inte summativt – paradigm. Programmen fokuserar på undervisningsmetoder som tränar förmågan att förändra och utveckla, dvs innovativ verksamhet med proaktiv ansats. Arbetslivets behov bör beaktas utgående från högskolans långsiktiga bedömning av kommande efterfrågan och inte i form av kortsiktig beställningsutbildning på uppdrag av dominerande arbetsgivare. Programmen bör positioneras omsorgsfullt både vad gäller innehållsmässig nisch och val av partners. Innehållet styr nationellt, regionalt och internationellt samarbete. Studenterna förutsätts utveckla sin förmåga till självständig reflektion och begreppsligt tänkande. Dessa färdigheter bör också höra till antagningskriterierna. Programmen bör ha som genomgående tema att öva förståelsen för olika personers roll i större arbetsgrupper och att ge kompetens för intersektoriellt och multiprofessionellt arbete cwg vt2006

Utbildningsprogrammet i hälsofrämjande Målet är att utbilda sakkunniga för utvecklingsuppdrag inom hälsofrämjande verksamhet och produktion av välfärdsservice och –tjänster Utbildningsprogrammet utgår från förståelse för och kunskap om den vuxna människans hälsa i olikartade livssituationer och kontexter inom hälso-, sjuk- och socialvård. Lärandet fokuserar på strategier och evidensbaserad praxis för att befrämja hälsa och välfärd på individgrupp- och populationsnivå och stöds av ett proaktivt forsknings- och utvecklingssamarbete med företag, myndigheter och organisationer Examensarbetet inriktas på utvecklingsfrågor som förankras i specifika problem i arbetslivet. cwg vt2006

Målgrupper Programmet förverksligas som vuxenstudier i en virtuell miljö. Programmet är uppbyggt på tvärvetenskaplig och mångprofessionell grund för socionomer fysioterapeuter ergoterapeuter sjukskötare geronomer och idrottsinstruktörer. cwg vt2006

Arbetslivsorientering Programmet svarar mot ett behov av experter med kunnande i hälsofrämjande, rehabiliterande och preventivt arbete med fokus på upprätthållande och befrämjandet av arbetshälsa. Utbildningen svarar mot behov av arbetskraft speciellt inom företagshälsovård och den privata sektorn. Arcada har hälsofrämjande verksamhet, tidig rehabilitering och förståelse för det privata tjänsteproduktionssystemet som ett centralt tyngdpunktsområde inom samtliga program inom social-, hälsovårds- och idrottsbranschen. Ett brett nätverk för samarbete gällande arbetspraktik och kunskapsutveckling har etablerats inom detta område. Specialiseringsstudier inom företagshälsovård på multiprofessionell bas pågår. Studenterna kan sysselsätts både inom kommunerna och inom den privata branschen för planerings- och utvecklinguppgifter gällande hälsofrämjande verksamhet samt inom företag för att utveckla hälsofrämjande strategier inom olika arbetsmiljöer. Programmet fokuserar också på förståelse för olika tjänsteproduktionsformer och tjänsternas lönsamhet, varför också grundandet av egna företag är en karriärsutvecklingsmöjlighet. Studenterna är också attraktiva inom den privata sektorn eftersom programmet fokuserar på ett innovativt och forskningsbaserat arbetssätt och konkret utvecklande av nya välfärdstjänster och –marknader, vilket leder till att nya systeminnovationer och hälsotjänster kan utvecklas och tas i bruk inom företagen och den offentliga sektorn i de svenskspråkiga regionerna. Behovet av svenskspråkig personal inom den privata rehabiliteringsbranschen är stort och ökar i framtiden pga av åldersstrukturen både bland privat och offentligt anställda i branschen. cwg vt2006

Fou-drivet program Forskningsprogram med forskningschef Behov av kunskapsutveckling i arbetslivet – applikationsforskning Nätverkstänkande och projektledarskap Living – lab miljö cwg vt2006

Förslag till struktur för läroplan Metodik 30 sp Ledarskap inom hälsofrämjande verksamhet 15 sp -projektledarskap, att leda förändringsprocesser, tjänsteinnovation Kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik 10sp -fokus på applikationsforskning inom hälsofrämjande seminarier 5 sp Examensarbete 3o p Hälsofrämjande verksamhet 30 sp Introduktion till hälsofrämjande som vetenskapsområde och praxis 10 - 15 sp Hälsofrämjande strategier på grupp-, individ- och populationsnivå 10-15 sp Valfria studier 5 -10 sp sp Förslag på struktur gällande metodik Kvantitativ metodik 5. Kvalitativ metodik 5. Projektledarskap (FoU-projekt) 10. Utgångspunkt yh-nivå, fokus på hälsofrämjande och applikationsforskning. Obs mätinsrument, analysmetoder. Förslag på struktur för substans. Utgångspunkt Stakes kurs i hälsofrämjande hyh-nivå. Begreppen ur olika vetenskapers synvinkel och WHO:s begreppsapparatur. Hälsofrämjande och affärskunnande betonas. Virtualyrkeshögskolan. cwg vt2006

Kvalitetssäkring Styrgrupp med externa medlemmar Nationell nätverksgrupp Del av kvalitetsledningssystemet på Arcada (ENQA) Avdelningsrådet cwg vt2006