Stångby Paviljongskola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VÄLKOMNA! till Solhemsskolans Föräldramöte ht 2012
Advertisements

Nyboskolans elevråd 2012/2013 Vi arbetar för en skola där alla elever har möjlighet att påverka.
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Dolda kunskaper avslutande möte
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Musik, ljud och teknik i Lpfö 98 rev 2010 ”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik […]” (s.7) ”Multimedia.
En förskola att förundras i!
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Alla förskolor stimulerar och utmanar barnens matematiska tänkande.
Pedagogisk verksamhetsidé
0-Vision Syfte: Samtliga elever, som är antagna på respektive program när antagningsprocessen avslutas varje läsår, ska fullfölja sin gymnasieutbildning.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Mot framtiden! Segeltorpsskolan 2012.
Välkommen till Väskolan
APL BF Vecka (5 v) Undantag: torsdagar 8.00 – torsdagar 8.00 – fredagar 8.00 – 9.30.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Välkommen till informationsmöte
Föräldraråd Östermalm 29/11
Fagrabäckskolan ska vara Växjös bästa 7-9 – skola där eleverna känner trygghet och får kunskaper för att utvecklas i en föränderlig värld!
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Tillsyn Varberg våren 2013 Tillsynsprocessen.
Kunskapskontroll Kemi åk 8 HT 2013 Grund- och förskolenämnd.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Information ESK Ungdom Årsplanen (alla matcher, träningar etc)
17 december Dolda kunskaper 17 december
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen till Sundsbroskolan 24 januari 2011
Pauli förskoleområde SDF Centrum, Malmö stad Konstnärens förskola
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Fakta om undersökningen
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Läroplansträff fritidshem
Föräldramöte 2013.
- Ett berättarprojekt på en förskola
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklass på Tomtebogård
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Förskoleklassen Torpshammar
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
TIDIGA INSATSER Vision En av samhällets viktigaste uppgifter är att ge barn som föds goda förutsättningar för att få en bra uppväxt och att.
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
BENLA COMMUNITY SCHOOL Fakta I Margibi County nära Kakata Ca 130 elever från förskola till årskurs 6 (K1 Pre, K1, K2, 1-6) 7 stycken lärare 20-25% av eleverna.
ProViking Forskningsprogram inom Produktframtagning 1000 milj kr under – en satsning på svensk industri som stärker svenska samhället ® ProViking.
Boo Gårds skolenhet Boo Gårds skola 520 elever 60 personal Bagarsjöns förskola 58 barn 10 personal Boo Gårds förskola 38 barn 7 personal.
Patientsäkerhetssatsning Öppenvårdsförsäljning antibiotika (J01 exkl metenamin) Recept/1000 invånare Mätår 1Mätår 2=jämförelseperiodKumulativt.
Varmt välkomna till Klagshamns rektorsområde. Vision Limhamn-Bunkeflo ”Vi ska erbjuda intellektuell, kreativ och fysisk stimulans i en socialt utvecklande.
Nobelpriset och Nobelpristagare Människor, miljöer och kreativitet.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Välkomna till förskoleklassen på Idalaskolan och Svaleboskolan.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Hedlundaskolan Hedlundaskolan ligger i centrala Umeå och är en typisk 50- talsskola som renoverades Det är en liten kommunal skola som värnar om.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Presentationens avskrift:

Stångby Paviljongskola Förskola 1-5 år Förskoleklass Årskurs 1 Årskurs 2

Skolans placering

Idéskiss

Förskolan och skolans inriktning Läroplaner och skolplan för Lunds kommun styr vårt arbete Hållbar utveckling Barnsyn och kunskapssyn Inspireras av Reggio Emilia och Vygotskij Arbetslag och gränsöverskridande arbetssätt Utepedagogik Profil på Stångby förskola och skola (inklusive Skolbarnsomsorgen) Stångby får en förskola och skola som kommer att arbetar med hållbar utveckling där vi vill se ett hållbart lärande i ett 1-16 årsperspektiv. Där vi tydliggör hur vi arbetar med demokratiska arbetssätt, kritiska förhållningssätt, ämnesövergripande samarbete och mångfald av pedagogiska metoder. Det gör vi genom att: Vi har en tydlig barnsyn och kunskapssyn för eleverna Förskolan Det kompetenta och nyfikna barnet som provar sina färdigheter. Det påhittiga barnet med stor fantasi och kreativitet. Det aktiva barnet som ser glädje i att röra sig. Det självständiga barnet som vill, vågar och kan Skolan Där kunskap skapas av individen (eleven). Där eleven ser sitt eget lärande. Där eleven arbetar utifrån sina förutsättningar. Där elevens kunskap är kvalitativ. Eleven skall kunna använda de begrepp, teorier, modeller och sammanhang – de fakta – som bygger upp tänkandet inom ett ämne. Där att besitta kunskap innebär förståelse och handlingskompetens hos eleven. Vårt arbetssätt bygger på Läroplanen Lpo-94, Lpfö -98 och skolplanen för Lunds kommun. (Här ser vi att Normer och värden, Kunskaper, Barn/Elevernas ansvar och inflytande och barn och elevers utveckling och lärande är viktiga delar) Vi inspireras både av Reggio Emilia och Vygotskijs tankar i vårt arbetssätt. Vilket innebär att vi ser det kompetenta barnet/eleven, att vi lägger stor vikt vid den pedagogiska miljön samt att vi jobbar med pedagogisk dokumentation. Vi anser även att man lär tillsammans med andra, att det är viktigt att använda sig av de hjälpmedel som finns tillgängliga och att kreativitet är ett nyckelbegrepp i lärandet. Arbetslag och gränsöverskridande arbetssätt är viktiga delar i vår förskola/skola där vi använder oss av utepedagogik som ett redskap

Elevprognosen Läsåret 2010-2011 Läsåret 2011-2012 Läsåret 2012-2013 F 18 1 26 2 14 Summa 58 elever Läsåret 2011-2012 F 29 1 18 2 26 3 14 Summa 87 elever Läsåret 2012-2013 F 30 1 29 2 18 3 26 4 14 Summa 117 elever

Politiker i vår skolkonferens Laila Gribel (m) igribel@gmail.com Mats Nilsson (s) mats.w.r.nilsson@telia.com Per-Arne Lundgren (s) per_arnel@hotmail.com