Spel och lekar Ulf Wilhelmsson Lektor filmvetenskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Snabbguide och tips.
easyresearch. se/s. asp Varför?
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Välkomna på information om gymnasievalet!
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Optik Läran om ljus.
Historien om Antiken i Grekland.
En dag på Skogsgrinden…
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Solanderskolan presenterar
Samhället är mer än summan av sina delar
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
Aktör / Struktur.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
Mål och betygskriterier
Homo ludens Göran Wessberg Lotteriinspektionen 25 nov 2010.
Ellära Fysik 1 / A Översiktlig beskrivning av en del av innehållet i Ellära – Fysik A För djupare studier hänvisar jag till kurslitteratur som finns.
Hur bör samhället organiseras
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
När blir ett ord svenskt då?
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen. PerUllaIngaEgon Per börjar slå med två sexsidiga tärningar. Han får 5 och 2. Gränsvärdet.
Att skapa världar och leda rollspel
Konsten att spelleda Spelledarens uppgift. Vad är en spelledare? En spelledare är, enkelt uttryckt, den person som leder ett rollspel. Han eller hon utgör:
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Svenska p Svenska p.
Läroplansträff Välkomna.
Sociologi.
Pointers. int a=5; int f(int b) { a--; b++; return b; } int main() { int a=3; printf("%d,",f(a)); printf("%d",a); return 0; }
Ta ställning och handla!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
omniensen i monoteismen
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
OLIKA FORMER AV ETIK.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Skriva noveller.
MORIA: Frihet och utlitarism
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
En guide för arbeten i SO
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Formell logik Kapitel 9 Robin Stenwall Lunds universitet.
Föreläsning 5Forskningsmetodik 2005 Forskningsmetodik lektion 6.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Varför?.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Formellt, skarpt och snyggt
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Det är lätt & rätt att återvinna!
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Presentationens avskrift:

Spel och lekar Ulf Wilhelmsson Lektor filmvetenskap Avhandling om datorspel och filmteori 2001

Vad vet vi om spel? Exempel. Kortlek

Att definiera spel Alla språk skiljer inte på företeelserna spel och lek, så som vi gör i svenskan.

Att definiera spel Vad som är ett spel och vad som är en lek är alltså inte alltid så lätt att skilja åt. Ibland är det inte ens nödvändigt; så länge vi har trevligt behöver vi ju inte bry oss om vi leker eller spelar.

Att definiera spel Spel och lek i mer generell betydelse har analyserats och definierats av exempelvis den franske antropologen Roger Caillois i boken Les jeux et les hommes, 1958 (i engelsk översättning, Man, Play and Games 1961, här refererad till från 2001 års utgåva).

Roger Caillois Caillois studie behandlar spel och lek som de viktiga aktiviteter de faktiskt är vilket leder till en tanke om att spel och lek har stora återverkningar på det samhälle där de utövas.

Roger Caillois En av utgångspunkterna för Caillois är att ett spel har just ett regelverk omkring sig. Detta kallar han för ludus. Den fria lekens huvudingrediens kallar Caillois för paidia.

Roger Caillois Leken är mindre ordnad än spelet som alltså styrs av ett regelverk. Spel och lekar har alltså olika hög grad av regelstyrdhet (ludus) och frihet (paidia).

Roger Caillois Dessa två egenskaper står inte i omedelbar konflikt med varandra utan kan förstås som balanserande på en gradskala där de två polerna båda kan finnas i högre eller mindre omfattning i ett givet spel.

Roger Caillois Utöver dessa parametrar, regler kontra frihet, ger Caillois också sex villkor som utgör grunden för att man alls kan tala om att det är just ett spel eller lek det handlar om.

Roger Caillois Spelet ska innehålla frivillighet, det ska vara separat från vardagen och begränsat i tid och rum, ha ett oförutsägbart utfall, det ska vara improduktivt, regelstyrt och slutligen påhittat/fiktivt.

Roger Caillois Caillois kategoriserar också olika typer av spel och lekar efter deras centrala egenskaper.

Roger Caillois Agôn (skicklighet/tävlingsspel) Här finner vi spel och lekar som tex fotboll, brottning och löpning och kombinationer av dessa som amerikansk football och rugby.

Roger Caillois Alea (slump) I denna typ av spel avgör slumpen vem som vinner. Lotterier, tombolahjul, roulett och liknande spel bygger på denna huvudprincip.

Roger Caillois Mimicry (härmning) Här återfinner vi lekar som tex. barns härmande av ett flygplan med utfällda armar liksom teater och film som bygger på härmning. Skådespelaren är inte sin karaktär menar Caillois utan spelar en annans gestalt.

Roger Caillois Ilinx (yrsel/svindel) Här finner vi lekar som att åka berg och dalbanor, irländsk julafton och andra yrsellekar.

Roger Caillois Kategorierna kan kombineras i olika moment inom ett och samma spel. I ett spel baserat huvudsakligen på mimicry kan det också finnas agôn, alea och illinx. Enligt Caillois kan vissa kombinationer inte fungera; tex. illinx och agôn är motsatser. Detta kan diskuteras.

Olika typer av spel Tärning Kortspel Brädspel Mekaniska spel Elektroniska spel

Olika typer av spel Spel för en person-föreställningen av en motspelare Spel för flera-faktiska motspelare Lagspel-flera mot flera

Vilka är oddsen? Spelsituation Vilken insats? Vilken risk? Vad kan vinnas? Hur stor förlust kan jag ta?

Poker Sannolikhet Bluff Chans/slump Taktik

Poker - utfallssannolikhet Ingenting 1 på 2 Ett par 1 på 2,4 Två par 1 på 21 Tretal 1 på 47 Stege 1 på 255 Färg 1 på 509 Kåk 1 på 694 Fyrtal 1 på 4165 Straight flush 1 på 72193 Royal Straight Flush 1 på 649740

Uppgift Ni ska nu i grupp konstruera ett spel utefter Caillois definitionsmodell och kategorier. Fyra grupper - fyra kategorier dvs. en per grupp. Agôn (skicklighet/tävlingsspel) Alea Mimicry Illinx

Uppgift Ni ska använda en tennisboll på något sätt i spelet. Ni ska redovisa ert spel inför hela klassen dels genom att spela en eller flera omgångar av spelet dels genom att presentera de huvudsakliga punkterna i ett designdokument.

Uppgift Ni ska alltså också skriftligen redovisa ert arbete i form av ett enkelt gamedesigndokument. I detta ska ni ta upp följande: Vilken typ av spel är det fråga om (agôn, alea, mimicry, illinx)? Vad är det spelaren ska göra? Hur många spelare kan spela spelet? Vad är vinstvillkoret, dvs. hur vet man att spelet är slut och vem som vunnit? Hur är poängsystemet/balansen i spelet konstruerat?

Uppgift Hur ser regelverket ut för spelet? Vilka konsekvenser får ett regelbrott? Vilken är den optimala spelstrategin med hänsyn tagen till reglerna? (svår fråga!) Var kan man spela spelet? Tänk tex. inomhus, utomhus, hög i tak, raka väggar, papperskorg måste finnas eller vad som krävs av själva miljön helt enkelt. Vilka redskap behövs? Kan spelet göras om till ett datorspel?

Uppgift