Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fakta och information om högskolan
Advertisements

Välkomna på information om gymnasievalet!
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Utbildning på universitet och högskolor
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Att söka till högskolan
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
Mål och betygskriterier
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
Utlandsstudier för I:are
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Nationellt prov Sv1.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Utlandsstudier Inom Europa Johanna Persson Internationell samordnare.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Avtal om lokal lönebildning 2011
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Tillgodoräknande Stöd för administrativ personal Studentcentrum.
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
Högskoleverkets granskning av pedagogik och ämnesdidaktik i lärarutbildningen Anders Jakobsson.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Bengt Palmgren, professor i industridesign Jag har deltagit som ämnesexpert i bedömargruppen i UKÄs utvärdering av utbildningar i design och konsthantverk.
Målseminarium stöd för utbildning på forskarnivå i nya Ladok Wallingatan Annette Larsson, Catherine Zetterqvist, Matz-Ola Cajdert.
Tillgodoräknande Administration Studentcentrum Upplägg Hittills under 2014 Ärendegång Ansökan om tillgodoräknande Scenarier Övrig information Diskussion.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
PA1201 Projektarbete 100 p.
Nätverk kursplanepiloter
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Den största Högskolereformen sedan 1977
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Delegering Vem får delegera?
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning
Välkommen till studentdagen 2016
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010

Undantag Nr 1: högskoleexamen och korta yrkesutbildningar Nr 2: Nyinrättade utbildningar Nr 3: Små utbildningsmiljöer (< fem examensarbeten de tre senaste åren) Undantag 1 och 3: HSV återkommer under 2011 med info om hur dessa ska utvärderas

Yrkesexamina och generella examina Om en utbildning kan ge både yrkesexamen och generell examen så kommer båda att utvärderas! Så långt det är möjligt görs det vid samma tillfälle Viktigt att det är klart vilka kurser som ingår i huvudområdet för den generella examen –progressionen inom huvudområdet

Bedömargrupperna Vi får information om sammansättningen och möjlighet att lämna synpunkter på om någon kompetens saknas –Kan var speciellt viktigt för huvudområden med tvärvetenskaplig prägel

Aspekter, mål och kriterier Sex aspekter (preliminära – fastställs 21 dec) Bedömargruppen väljer minst ett mål och max tio mål per aspekt (12 för yrkesexamina) För varje mål fastställs kriterier på de två nivåerna – ”G och VG” Mål och kriterier lämnas ut till berörda lärosäten minst två veckor innan uppstartsmötet

Vid uppstartsmöte på HSV kan synpunkter lämnas på urvalet av mål och på kriterierna Efter uppstartsmötet fastställs mål och kriterier av HSV

Utbildningarnas resultat bedöms – preliminärt – utifrån följande sex aspekter: 1.Utbildningen har utvecklat studenternas kunskap och förståelse inom området för utbildningen. 2.Utbildningen har utvecklat studenternas förmåga till kritiskt tänkande. 3.Utbildningen har utvecklat studenternas förmåga till problemlösning.

4.Utbildningen har utvecklat studenternas förmåga att göra bedömningar med hänsyn till samhälleliga och etiska aspekter. 5.Utbildningen har utvecklat studenternas förmåga att förmedla och diskutera sin kunskap både med personer med och utan specialkunskaper inom området för utbildningen. 6.Utbildningen har utvecklat studenternas beredskap att möta arbetslivets krav och förändringar.

Självständiga arbeten Alla godkända arbeten ska ingå – oavsett om studenten tagit ut examen eller ej Från det senaste läsåret om det finns minst fem godkända arbeten – annars max tre år bakåt Examensarbeten som inte är skriftliga uppsatser – ytterligare instruktioner kommer Vem i bedömargruppen som läser avgör gruppen…

Studentsynpunkter Alumnienkäter med de som slutade utbildningen för två år sedan (i andra hand för ett år sedan och i tredje hand för tre år sedan) Studenter i pågående utbildning – i slutet av program eller på kandidat-, magister- resp masternivå – ska på något sätt höras i utvärderingen. Inte klart hur det ska gå till än

Platsbesök Inte klart om alla utvärderingar ska innehålla platsbesök Oklart vilket syfte platsbesöket ska ha…

Självvärdering Redovisa resultat som inte visas genom de självständiga arbetena Självvärderingen ska visa på ALLA studenters resultat – examensarbeten endast ett urval Ska redovisa måluppfyllelse för ALLA mål Redovisa och förklara förutsättningar som har påtaglig betydelse för utbildningens resultat (meritvärde som avviker från landet i övrigt)

Lärarresurser ska redovisas i relation till mål Vi får två månader på oss att göra självvärderingen Mål i utbildningsplaner och kursplaner kan ev redovisas – men har ingen stor betydelse i utvärderingen HSV direkt – webbportal för inrapportering av examensarbeten och självvärderingar. Styrd av uppsatta mål men troligtvis ett fält för övrig information som man vill tillföra

Att göra: Total koll på alla examensarbeten! Förbered självvärderingen (Analys av måluppfyllelse) –Vilka resultat vill vi ha med? –Hur kan vi visa dem? –Hur kan vi förklara våra resultat?