Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning"— Presentationens avskrift:

1 Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning

2 Fyra komponenter Examenstillståndsprövningar
Granskningar av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete – alla Utbildningsutvärderingar – ett urval Tematiska utvärderingar

3

4 Studentperspektiv: Medverkan i bedömargrupper och intervjuer, Utsedda av studentorganisation, Studentinlaga i lärosätesgranskningar, Integrerat + sammanfattande bedömning i yttrandet. Arbetslivets perspektiv: Lärosätenas former för samarbete kan variera. Medverkan i bedömargruppen + intervjuer? Integrerat + sammanfattande bedömning i yttrandet. Jämställdhetsperspektiv: Integrerat i lärosätenas kval arbetet + i utbildningens utformning. Integrerat + sammanfattande bedömning.

5 Kvalitetssäkringssystem för högre utbildning
Aspekterna är gemensamma men olika tonvikt beroende på komponent. Handlar om flexibilitet i systemet och att använda resurser klokt. Inte dubblera. Examenstillståndsprövningar fokus på förutsättningar och genomförande för den enskilda utbildningen UU – fokuserar på genomförande och faktiska resultat och hur utbildningen följs upp och utvecklas.

6 UKÄs arbetssätt Hela UKÄs verksamhet. Tillsyn, officiell statistik (genomströmning, etablering) mm. Tvågradig bedömningsskala. Yttrandena ger återkoppling: utvecklingsområden + goda exempel.

7 UKÄs arbetssätt En sammanvägd bedömning av underlagen.
Delning av bedömargruppens yttrande. Examenstillstånd kan återkallas.

8 Utbildningsutvärderingar
Kontrollera utbildningarnas resultat, dvs. att de uppfyller kraven i HL, HF och ESG. Bidra till kvalitetsutveckling. UKÄ utvärderar ett urval av utbildningar på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

9 Självvärdering Slumpmässigt urval självständiga arbeten/ISP Andra underlag, t.ex. statistik som UKÄ tar fram Två gradig bedömningsskala Lagkrav – hög kvalitet. Två gradig skala har förordats i UKÄs inhämtande av synpunkter samt i lärosätenas remissvar till Udep. Yttrandena ger återkoppling. Goda exempel

10 Utvärdering av utbildning på forskarnivå
Följande urvalsprinciper har i möjligaste mån använts: Alla lärosäten som erbjuder utbildning på forskarnivå utvärderas med avseende på minst en utbildning. Minst en utbildning från vart och ett av de sju forskningsämnesområdena (se ovan) som ett lärosäte erbjuder utbildning på forskarnivå inom utvärderas. Alla utbildningar inom utvalda forskningsämnesgrupper och forskningsämnen utvärderas för att möjliggöra en nationell lägesbild.

11 Urval 2017 Forskningsämnesområde Forskningsämne Naturvetenskap 102 01
Datavetenskap (datalogi) Teknik  205 04 Textil-, gummi och polymermaterial 207 02 Energisystem Lantbruksvetenskap 403 04 Annan veterinärmedicin Samhällsvetenskap 501 01 Psykologi 501 02 Tillämpad psykologi 502 01 Nationalekonomi 503 01 Pedagogik Humaniora 601 01 Historia 601 02 Teknikhistoria 603 02 Etik 603 04 Religionshistoria Konst 604 05 Arkitektur 604 07 Konstvetenskap

12 ISP Ett slumpmässigt urval av individuella studieplaner kommer att granskas för varje utbildning. maximalt 16 individuella studieplaner per utbildning kan ingå HF: ISP ska - upprättas för varje doktorand - innehålla högskolans åtaganden visavi doktoranden - innehålla doktorandens åtaganden visavi högskolan - innehålla en tidplan för doktorandens utbildning - regelbundet följas upp och efter samråd med doktoranden och hans eller hennes handledare ändras av högskolan i den utsträckning som behövs. Ger information om kvalitetssäkringsarbetet och hur progression och måluppfyllelse säkras i utbildningarna

13 Definition forskningsområde
Bred kunskap och förståelse inom forskningsområdet ska förstås som bred kunskap och förståelse inom forskarutbildningsämnet bredd inom forskarutbildningsämnet bedöms utifrån lärosätets egen beskrivning av detsamma i den allmänna studieplanen. UKÄs utvärderingar av forskarutbildning utgår från forskarutbildningsämnen I Högskoleförordningen omnämns forskningsområde istället för forskarutbildningsämne i samband med det mål som rör kunskap och förståelse, bl a i formuleringen ”bred kunskap och förståelse inom forskningsområdet”. Då det inte finns någon tydlig definition av vad begreppet forskningsområde i detta fall avser har UKÄ valt att fastställa att bredd inom forskningsområdet ska förstås som bredd inom forskarutbildningsämnet. Detta medför att i sin tur att bredd inom forskarutbildningsämnet i utvärdering av forskarutbildning bör bedömas utifrån lärosätets egen beskrivning av detsamma i den allmänna studieplanen.

14 Det här gör vi nu Kartläggning av forskarutbildningsämnen klar
Vägledning skrivs Planering av ordförandemöten, upptakter, bedömarmöten mm Varje projektledare - rekryterar bedömare - gör tidsplan inkl. datum för intervjuer

15 Aktuella frågor Gränsdragningsproblematik Vanligast
Forskarutbildningsämnet del av en bredare forskarutbildning Forskarutbildningsämnet kodat ”för brett” Forskarutbildningsämnet kodat på annat sätt än vad som är gängse Hur lärosätena valt att koda sina doktorander har ibland skiljt sig åt. UKÄ ger inga rekommendationer rörande kodning …men, har noterat att det skulle vara bra om lärosätena ser över sin kodning eftersom den också ligger till grund för nationell statistik

16 Aktuella frågor Utbildningar utan registrerade doktorander
De ska inte utvärderas om där inte funnits några registrerade doktorander på 2 år, d v s den sista doktoranden ska ha försvunnit ur LADOK för mer än två år sen.

17 Tidplan Hösten 2016 Rekrytering av bedömare pågår
8 november - vägledning beslutas 15 november – webbmöte ordförandemöten

18 Tidsplan Upptakter pedagogik 9 december kl. 13-17
psykologi, tillämpad psykologi, konstvetenskap och arkitektur 12 december kl nationalekonomi, annan veterinärmedicin 13 december kl datavetenskap, textil-, gummi och polymermaterial, energisystem 14 december kl historia, teknikhistoria, etik, religionshistoria 16 december kl

19 Preliminär tidsplan 12,5v efter upptakt – lärosätet SV
Våren 2017 – bedömarmöten och läsning underlag Sommaren 2017 – yttrandeskrivande September 2017 – intervjuer Höst 2017 – intern process och delning av yttrande UK-beslut – t o m mars 2018 OBS! preliminärt Tidsplan läggs upp separat per projekt och påverkas av projektens storlek


Ladda ner ppt "Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning"

Liknande presentationer


Google-annonser