Kamratutvärdering Lerum 1999-2000
Per-Arne Larsson Lärare Internkonsult Utvecklingsledare IT
Bakgrund Utveckla användandet av Verksamhetsplan och Verksamhetsberättelse. Skolverkets krav om årliga kvalitets-redovisningar.
Bakgrund Verksamhetsberättelse Effektmål Resultat och måluppfyllelse Hur vet vi det Orsaker till ev. bristande måluppfyllelse Åtgärder för utveckling
Bakgrund Didaktikcentrum Kamratutvärdering (Karlstad-Skövde)
Bakgrund Utbildning Förberedelser Besök Bearbetning av resultaten från besöken Förmedling av resultaten
Genomförande Utbildning Kvalitetsbegreppet Erfarenheter från tidigare lektionsbesök Kamratutvärdering Karlstad-Skövde
Genomförande Förberedelser Deltagande skolor formulerar gransknings-uppdrag. Val av granskningsmodell. (metod) Tidsplan Presentation av resultat.
Genomförande Exempel på granskningsuppdrag Elevers delaktighet i arbetslagens planering. Hur är språket mellan elever? Elevernas välbefinnande
Genomförande Exempel på metoder Intervjuer, grupp och eller enskilt. Enkäter Besök i verksamheten.
Genomförande Rapportskrivning Uppdraget och syftet Tillvägagångssätt Beskriva den observerade verksamheten Analys Slutsatser, konstruktiva förslag
Resultat Arbetslagen ville bli utvärderade eftersom de själva formulerat uppdraget. Positivt bemötande. Modellen kan användas mellan arbetslag på den egna skolan.
Resultat Arbetet tog mer tid i anspråk än planerat. Svårt att dra generella slutsatser som gällde hela skolan. Många deltagare efterlyste kompetens-utveckling om bl.a. intervjuteknik och rapportskrivande.