Gabriella Höstfält Anne Montelius

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att förstå anonymiteten (översättning från
Skola och arbetsliv i samverkan
Att identifiera och utveckla ledare
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Att samtala med ungdomar om tobak
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Att få rätt saker att hända
Intressenter OL108A.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Länsgemensam ledning i samverkan
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
Fakta om undersökningen
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Läroplansträff fritidshem
Mervärden och aha-upplevelser
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
1 Handlingsprogram för folkhälsoarbetet Fastställt av regionfullmäktige i september FHK2003.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Coaching.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Competence Academy – Public Sector
Att tänka på inför samverkan
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Presentationens avskrift:

Gabriella Höstfält Anne Montelius Projekt NTS - metodutveckling i arbetet med äldre ungdomar i utsatta områden Gabriella Höstfält Anne Montelius Delrapport 2008-06-02

Projektets syfte Syftet med projektet är att kartlägga och utveckla metoder för Träffpunkternas arbete med äldre ungdomar i utsatta områden Syftet är också att studera samverkan och kommunikation mellan olika aktörer i och mellan Träffpunkterna Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Träffpunkterna är en politiskt styrd verksamhet Regeringen styr med hjälp av regleringsbrev som villkorar finansieringen för statliga och kommunala verksamheter Konsekvensen blir att kommuner och träffpunkter anpassar sina målformuleringar, efter de villkor för finansiering som finns, t ex en snabb slant Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Äldre ungdom i utsatta områden Ca 16-25 år Låginkomsttagare Hög arbetslöshet Höga ohälsotal Stor andel ensamstående mödrar Stor andel flyktingar Stor andel ”invandrare” Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Mål för Projekt NTS Målet för projektet är att träffpunkterna: själva skall utveckla metoder själva skall formulera och driva utvecklingsarbetet Anne Montelius & Gabriella Höstfält

för att uppnå ett visst resultat” (Nationalencyklopedin) Vad är en metod? ”planmässigt tillvägagångssätt för att uppnå ett visst resultat” (Nationalencyklopedin) Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Kartlagda metoder i Träffpunkterna Projektmetod Arrangörsmetod Nätverksmetod Arbetslivsinriktade metoder Studiecirkels- och föreningsmetoder Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Projektmetoden – från idé till produkt Ett projekt ska leda till ett resultat Idén till projektet ska komma från ungdomen Under planeringen blir ungdomen coachad av ledaren Under projektet skall den unge erövra tron på sig själv Genomförandet av projektet kan vara att måla lokalen, trycka tröjor, göra TV-program, filmvisning, dans och musik De vuxenkontakter som krävs finns inom träffpunkten Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Arrangemangsmetoden – från kulturkonsument till kulturproducent Ett projekt som omfattar kulturella aktiviteter och involverar det omgivande samhället kallas arrangemang I arrangemanget ska ungdomen utveckla en kulturell kompetens Idén till arrangemanget ska komma från ungdomen själv Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Arrangemangsmetoden, forts. Ungdomen måste orientera sig utanför träffpunkten för att utverka tillstånd, boka lokaler och engagera personer Arrangemanget avslutas i och med ett framförande Exempel på arrangemang kan vara konserter, konstutställningar, dansuppvisning Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Nätverksmetod - från avgränsad verksamhet till utvidgade verksamheter Genom att utveckla nätverk knyts kontakter och kompetenser till Träffpunkterna En metod för att rekrytera ungdomar till träffpunkten Avsikten är att erbjuda ungdomarna en större variation av aktiviteter Exempel är idrottsverksamhet, nattvandringar, kulturskolan, bibliotek Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Studiecirkelmetoden - från individuell aktivitet till aktiviteter i grupp Utgångspunkten är ungdomars egna idéer Förverkligandet av idén förutsätter att gruppen blir tillräckligt stor En grupp ungdomar som träffas regelbundet ett begränsat antal gånger för att under ledning ägna sig åt en lärande aktivitet, t ex dans, musik, måleri, textil, film Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Arbetslivsinriktade metoder – från fritid till yrkesliv Förberedelse inför arbetslivet genom caféverksamhet ledarskaps- och andra utbildningar körkortsteori jobbsök Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Föreställningar om metoder och mål En explicit föreställning som innebär en formulerad medvetenhet om hur man arbetar och vad man vill åstadkomma En formulerad föreställning om vad man vill åstadkomma men även implicita föreställningar som inte uttalas öppet, varken i metoden eller målet Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Dialogfråga 1 Känner ni igen detta i er egen verksamhet? Vilka uttalade (explicita) och vilka outtalade (implicita) föreställningar kan ni identifiera? Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Samtalet – en metod eller en funktion? Lyssnande samtal. Ledaren fångar upp ungdomens egna idéer och upprättar relationer Coachande samtal. Ledaren motiverar mot ett mål. Kräver aktivt ledarskap Bollplank – stödjande. Ledaren låter ungdomen pröva tankar åsikter och idéer Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Vi har sett att träffpunkternas metoder innehåller: Samtal Förhållningssätt Undervisning (spetskompetens) Avsikter – explicita eller implicita Ansökan om ekonomiska resurser Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Vi har inte sett att de innehåller: Metodens teoretiska förankring Medvetet, i alla led genomtänkt, målarbete. Tydliggjord ansvarsfördelning; vem tar ansvar för vad och varför Utvecklat samarbete mellan personalen Uppföljning och utvärdering Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Dialogfråga 2 Hur vet ni att just de metoder som används är de mest lämpliga för att uppnå syftet? Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Problematisering av öppen verksamhet En öppen verksamhet riktar sig till vissa kategorier av ungdomar och erbjuder dem en fysisk mötesplats Passiva, föreningsovana och kamratorienterade ungdomar I den öppna verksamheten är det OK att hänga, men underförstått förväntas en aktivitet från ungdomen Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Sagt om öppen verksamhet: ”Ibland måste man skrapa ganska hårt på ytan för att få dem att resa sig upp och få dem att förstå hur man kan växa genom att delta i olika aktiviteter” ”Det viktigaste är att ungdomen har någonstans att vara, där de kan träffas, och där det finns någon som kan fråga ungdomen vad de vill” Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Dialogfråga 3 Om en öppen verksamhet syftar till att ungdomarna bara ska få vara, vad kan då metoderna bidra med? Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Träffpunkternas målbeskrivningar Utgå från ungdomarnas egna idéer, initiativ och kreativitet Utveckla ungdomars självkänsla och självkännedom Utveckla ungdomarnas kulturella kompetens Utveckla ungdomarnas demokratiska och sociala kompetens (medborgarfostran) Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Vi konstaterar att Träffpunkternas mål är visioner, politiskt formulerade visioner. Resultatet går inte att Följa upp Utvärdera Utveckla Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Verksamhetsutveckling Metodutveckling kan inte ske separat från verksamhetsutveckling Medvetenhet om att verksamheten är politiskt styrd och medvetenhet om uppdraget Aktivt arbete med verksamhetsmål – formulera lokala mål som utgår från uppdraget Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Verksamhetsutveckling Formulera en gemensam huvuduppgift som både bygger på en tolkning av mål och av verksamhetens behov Formulering av delmål som är möjliga att uppnå och möjliga att utvärdera Metodval – val av metoder utifrån tolkning och behov Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Verksamhetsutveckling Planering av tillvägagångssätt Uppföljningar för att stämma av, justera eller revidera tillvägagångssätt Utvärdering för att värdera resultatet och för att komma överens om utvecklingsområden Anne Montelius & Gabriella Höstfält

Metodutveckling – vi föreslår en tankevända Ett mål kan vara att lära sig att leda ett projekt eller ett arrangemang Val av metod beror på ungdomens förkunskaper, förutsättningar Resultatet är kunskap i att genomföra ett projekt eller arrangemang Det som utvärderas är den kunskap och de erfarenheter ungdomen gjort Anne Montelius & Gabriella Höstfält