Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 10:10-10:40”Kvalitet i fritidshem”. Rapport som behandlar pedagogiskt arbete i fritidshem, meningsfull fritid och god omsorg Skolinspektionen Elisabeth Ahlgren 10:40-11:00Vad är ett bra fritidshem? Kvalitet ur några olika perspektiv. Ellenor Jonsson Ljungros, Örnsköldsvik 11:00-12:ooValbart seminarium 1 12:00-13:00 Lunch 13:00-14:00Valbart seminarium 2 14:00-14:30Kaffepaus. Vi bjuder på kaffe och kaka 14:30-15:15Aktuell forskning Birgit Andersson, Tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet 15:15-15:45Nytt från Skolverket. Samtalsguide för rektor och personal i fritidshem. Birgit Andersson 15:45-16:00Konferensen avslutas.
Regionalt utvecklingscentrum (RUC) RUC:s övergripande syfte är att förbättra och fördjupa arbetet med att utveckla skolan och lärarutbildningen på en vetenskaplig grund genom; - att i samverkan mellan kommuner och universitetet utveckla den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen (VFU), - att skapa och utveckla samarbete mellan den pedagogiska personalen inom förskoleverksamhet, skolbarnsverksamhet och skola och de inom lärarutbildningen verksamma universitetslärarna och forskarna, - ömsesidig kompetensutveckling, verksamhetsutveckling med forskningsanknytning, ledarskapsutveckling, erfarenhetsutbyten och informationsspridning.
Kvalitet i fritidshem Bakgrund Stämman är en del i en process i syfte att stödja kvalitetsutveckling i fritidshem Konferenser 2008 Skellefteå och Umeå - Behovsinventering gällande utvecklingsbehov Resultat – behov av kompetensutveckling. - Institutionen för Barn- ungdom vägledning och specialpedagogik (BUSV) erbjöd en fristående poängkurs, ”RUC-kurs”, som avslutades december Lärstämman ”Kvalitet i fritidshem” tar avstamp i kursens resultat och syftar till att synliggöra och sprida kursdeltagarnas utvecklingsarbeten.
Kvalitet i fritidshem – innehåll 5 maj Lärstämman syftar till sprida erfarenheter och lärande exempel, skapa förutsättningar för dialog om kvalitet i fritidshem och väcka frågan om regionalt pedagogiskt nätverk för personal i fritidshem Utredning - Särskild inspektion Stödmaterial - Skolverket Aktuell forskning Fråga om regionalt pedagogiskt nätverk för personal i fritidshem
Pedagogiskt nätverk för personal i fritidshem Syftet - att höja kvaliteten i fritidshem, som i sin tur bidrar till ökad måluppfyllelse. Att ingå i ett nätverk kräver ett aktivt deltagande Förankrat hos rektor Flera personer per kommun kan ingå - antal beror på kommunens storlek Bra om skolan/skolområdet/kommunen har en plan för hur man vill omhänderta den kompetensutveckling som sker via nätverket Om antalet intresseanmälningar blir stort kommer RUC att göra ett urval av deltagare
Intresseanmälan Via RUC hemsida – läggs ut efter konferensen fritidshem/intresseanmalan-pedagogiskt-natverk- fritidshem/ Utvärdering av dagen skickas ut till deltagare