2007 Östersund i rikspress

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Advertisements

Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Idrottslärare om astma
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Analytiker: Tom Ehrling Projektledare: Peter Skeppström
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Fakta om undersökningen
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Key Findings - rekryteringstrender
Fakta om undersökningen
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Entreprenörsbarometern Februari 2006 Entreprenörsbarometern genomförs kvartalsvis sedan maj 2002 och mäter konjunkturutvecklingen för kunskapsintensiva.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Kollektivtrafikbarometern 2014
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
© TNS Opinionsbildning – hur skolan blev Sveriges viktigaste fråga. Och vad händer nu? Per Söderpalm TNS Sifo.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Korta fakta om staten som arbetsgivare
Presentationens avskrift:

2007 Östersund i rikspress

2 Inledning Cision har på uppdrag av Östersunds kommun gjort en analys av publiciteten om Östersund i sex ledande svenska medier. Medierna är Aftonbladet, Dagens Industri, Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Svenska Dagbladet samt TT. Analysperioden är hela I analysen ingår alla artiklar som upprepade gånger nämner Östersund eller där det sägs något av substantiellt värde om staden. Korta omnämnanden i t ex tabeller och rena sportreferat har exkluderats i undersökningen. Sammanlagt har 343 artiklar bearbetats. Genomgående görs det jämförelser med resultatet från 2005 och 2006, då motsvarande mätningar gjordes. En nyhet i denna rapport är att det görs en jämförelse mellan publiciteten för Karlstad och Östersund under perioden oktober 2006 – mars Originalanalyserna för dessa båda städer är, om än inte identiska, så ganska likartade. I slutet på rapporten finns en del som är identisk i rapporterna till Värmland och Östersund.

3 Sammanfattning (1) Skillnaderna mellan Östersunds mediebilder 2006 och 2007 är små. Publiciteten är likartad både när det gäller omfång och medievinkling. En dryg tredjedel av all publicitet förmedlar något av de budskap Östersund vill få ut i medierna. Det övergripande budskapet Vinterstaden är det vanligaste, men bilden av Östersund som en stad med kompetenta verksamheter, livskvalitet och upplevelser kommer också fram i medierna. Det kan också nämnas att sammanlagt 21 procent av all publicitet på något sätt är kopplat till vinter och snö var motsvarande siffra 25 procent. Sport är fortfarande det största ämnet. Publicitetens fokus ligger tungt på skidskytte-VM och nya planer på OS-ansökan. De oftast omnämnda idrottarna med Östersundsanknytning är Charlotte Kalla och Anna-Carin Olofsson. Genom det tunga fokuset på snörelaterad idrott fortsätter staden att framstå som en vinterstad i medierna.

4 Sammanfattning (2) Näringslivspubliciteten är innehållsligt spridd. Det är många företag som omnämns enstaka gånger. Publiciteten domineras inte lika tydligt av expanderande och satsande företag som En som sticker ut positivt är Maths O Sundqvist vars expanderande aktieportfölj uppmärksammas flera gånger. Storsjöyran fortsätter att vara det stora slagnumret på kultur- och nöjessidan. Flera negativa nyheter kopplade till sjuk- och psykvård inträffar under året. Trots Mittuniversitetet fortsätter utbildning/forskning att vara ett undanskymt ämne. Detta gäller inte minst när man jämför med Karlstad där universitetet bidrar mycket till den mediala framtoningen. Trots de redan omnämnda idrottsprofilerna, varav den ena (Kalla) också starkt förknippas med Tornedalen, och Maths O Sundqvist saknas tydliga profiler i Östersunds mediebild i riksmedierna.

5 Räckvidd M200 M300 M400 M PositivtNeutraltNegativt Översiktsbild Östersund i media 2007

6 Räckvidd i miljoner Medievinkling 0100 M200 M300 M400 M Översiktsbild Östersund i media 2007

7 Räckvidd Januari Februari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober November December 0 10 M 20 M 30 M 40 M 50 M Räckvidd per månad Östersund i media 2007

8 Den övergripande bilden Jämfört med 2006 är mediebilden 2007 mycket likartad. Man bör inte dra några slutsatser av de mycket marginella förändringarna när det gäller räckvidd och medievinkling. Det är jämfört med 2005 det finns skillnader att tala om. Då var publiciteten märkbart större tack vare de omfattande skriverierna om omlokaliseringar av statliga myndigheter. Vi har under de tidigare åren kunnat konstatera det något märkliga fenomenet att mars är en, för Östersunds del, publicitetstunn månad. Detta mönster upprepar sig även Den här gången är det även få nyheter i april. Den största publiciteten kommer i december.

9 Räckvidd Sport Näringsliv Kriminalitet Kultur/nöje Infrastruktur Myndigheter Olyckor Turism 030 M60 M90 M Ämnen (1) Östersund i media 2007

10 Räckvidd Jämtar Lokal offentlig service Natur/Vildmark Utbildning/forskning Arbetsmarknad Sjukvård/psykvård Organisationer Internationellt Bostäder 05 M10 M15 M20 M Ämnen (2) Östersund i media 2007

11 Räckvidd i miljoner Medievinkling 015 M30 M45 M60 M 0 1 Arbetsmarknad Bostäder Infrastruktur Jämtar Kriminalitet Kultur/nöje Lokal offentlig service Miljö/Energi Myndigheter Natur/Vildmark Näringsliv Olyckor Organisationer Sjukvård/psykvård Sport Turism Utbildning/forskning Medievinkling per ämne Östersund i media 2007

12 Ämnen (1) På ett övergripande plan kan det konstateras att det inte skett några dramatiska förskjutningar i mediebilden nedbruten på ämnen. Det kan dock noteras att det finns en mindre minskning av publiciteten bland annat om sport, näringsliv och infrastruktur. De mest iögonenfallande ökningarna gäller olyckor, sjukvård/psykvård samt bostäder. Trots minskningen är sport fortfarande det största ämnet i Östersunds publicitet. I princip all sportpublicitet är snörelaterad. Det är skidåkning i olika former det fokuseras på. Det klart dominerande är olika förhandsreportage om skidskytte-VM. I andra hand är det de förnyade planerna på en OS-ansökan 2018 det handlar om. Näringslivspubliciteten minskar något och blir samtidigt något mindre positiv jämfört med Positiva nyheter som den om ökad produktion hos Milko balanseras av negativa, som den om Flextronics neddragningar. Maths O Sundqvists aktieköp uppmärksammas i flera artiklar. Kultur- och nöjespubliciteten är extremt stabil. Liksom tidigare är Storsjöyran det stora slagnumret. Vid sidan av detta uppmärksammas även det faktum att Färgfabriken öppnar i Östersund i flera artiklar.

13 Ämnen (2) En tivoliolycka och branden på den riksbekanta restaurangen Mikado hör till de händelser som gör att olyckor spelar en något större roll i Östersunds mediebild. Anledningarna till att sjukvård/psykvård ökar är negativa. Socialstyrelsen rapport om att bland annat Östersund har dålig hjärtsjukvård och några felbehandlingar hör till de mest uppmärksammade nyheterna. Bostäder uppmärksammas något mer Bakom detta ligger bland annat nyheter om ökat bostadsbyggande i Östersund. Det kan också konstateras att trots Mittuniversitetet fortsätter utbildning/forskning att vara ett undanskymt ämne i Östersunds mediebild. Det kan också noteras att även om turism och natur/vildmark är små ämnen så är publiciteten oftast positiv.

14 Räckvidd Vinterstaden Kompetens Upplevelse Livskvalitet 010 M20 M30 M40 M50 M60 M70 M Budskap Östersund i media 2007

15 Budskap Sammanlagt drygt en tredjedel av publiciteten innehåller något av de budskap Östersund vill förmedla genom medierna. I stort sett all sportpublicitet förmedlar bilden av Östersund som en vinterstad. Bilden av Östersund som en stad där det finns kompetens på olika områden förmedlas främst i den delen av näringslivspubliciteten som lyfter fram expanderande och nysatsande företag. Att Östersund är en stad där man kan få positiva upplevelser förmedlas framförallt i kultur- och nöjespubliciteten. Storsjöyran intar här en tydlig särställning. Ett fåtal turismartiklar kan även nämnas i detta sammanhang. Östersund som en stad med livskvalitet förmedlas bland annat i några artiklar om att staden är med i det internationella nätverket Cittaslow.

16 Räckvidd Storsjöyran Skidskytte-VM 2008 OS-satsning Tivoliolycka Rån Sv. Kassaservice Soltimmar Olycka I Ope Fjollträskdiskussionen Etour Sprututbytesprojekt VM skiathlon 50 miljarder till nya spår Ny Konsthall Tullen skär ner Inlåst i bussbagaget Varsel, Flextronics 05 M10 M15 M20 M De största händelserna Östersund i media 2007

17 Räckvidd i miljoner Medievinkling 03 M6 M9 M12 M15 M 0 1 Storsjöyran Skidskytte-VM 2008 OS-satsning Tivoliolycka Rån Sv. Kassaservice Soltimmar Ope olycka Fjollträsk Etour Sprututbytesprojekt VM skiathlon 50 miljarder till nya spår Ny Konsthall Tullen skär ner Inlåst i bussbagaget Varsel, Flextronics Medievinkling per händelse Östersund i media 2007

18 Händelser I ämnesdelen har vi redan berört att Storsjöyran, det kommande skidskytte-VM och de förnyade planerna på en OS-ansökan spelar en dominerande roll i Östersunds mediebild Det är dessa tre händelser som omnämns oftast. Det kan sägas att exakt samma tre händelser toppade även 2006, men med en annan inbördes ordning. Jämfört med 2006 ökar publiciteten för Storsjöyran och Skidskytte-VM något, medan OS-ansökningspubliciteten nästan halveras. Det kan också noteras att det är få händelser med näringslivskoppling som gett större publicitet. Den enda företagsnyhet som fått lite mer publicitet är den negativa nyheten om varsel på Flextronics. Näringslivspubliciteten består av enstaka artiklar om enstaka händelser.

19 Räckvidd Näringslivet Idrottsföreträdare Polisen Myndigheter Journalister Rikspolitiker 015 M30 M45 M Huvudaktörer (1) Östersund i media 2007

20 Räckvidd Privatpersoner Intresseorganisationer/fack Kulturpersoner Kommun/landstingstjänstemän Lokalpolitiker Forskare/universitet 05 M10 M15 M20 M Huvudaktörer (2) Östersund i media 2007

21 Räckvidd i miljoner Medievinkling 015 M30 M45 M 0 1 Näringslivet Polis/åklagare Idrotten Myndigheter Privatpersoner Kulturen Kommun/landsting Organisationer Forskare/universitet Rikspolitiker Journalister Lokalpolitiker Medievinkling per huvudaktör Östersund i media 2007

22 Huvudaktörer Trots vad som sagts tidigare om näringslivet är det näringslivsföreträdare som sammantaget är den största enskilda aktörsgruppen. Den som sticker ut lite är Maths O Sundqvist. Han kommer vid flera tillfällen under året till tals i riksmedierna i samband med sin växande aktieportfölj. Idrottsföreträdare är den näst största aktörsgruppen. Anna-Carin Olofsson och Charlotte Kalla är de som förekommer mest. Åsiktsjournalister och rikspolitiker kommer till tals i betydligt lägre omfattning än tidigare. Tidigare år gav omlokaliseringen av myndigheter och avskedandet av Peter Swedenmark upphov till en hel del åsiktsartiklar. Det faktum att få tyckande journalister och rikspolitiker kommer till tals är ett mått på att inget dramatiskt hänt i Östersund under året. Bland kulturpersonligheter som uttalar sig återfinns bland annat Peter Stormare som spelar in en film i Östersund och uttrycker sig positivt om staden.

23 Antal artiklar TT Göteborgs-Posten Svenska Dagbladet Dagens Nyheter Aftonbladet Dagens Industri Medier Östersund i media 2007

24 Antal artiklar Medievinkling AB DI DN GP SvD TT Medievinkling per media Östersund i media 2007

25 Medier Jämfört med 2006 är den stora skillnaden att Göteborgs-Posten publicerar klart färre artiklar om Östersund. Minskningen gäller de flesta ämnena, men är särskilt tydlig när det gäller sportbevakningen. Det övergripande intrycket är att skillnaderna mellan de olika medierna är små när det gäller medievinkling. DN och TT har en minimal övervikt för negativ publicitet. Dagens Industri och Aftonbladet är något mer positiva än de övriga. Aftonbladet har tyngdpunkten i sin bevakning i sport och kultur/nöje. Dagens Industri har givetvis sitt fokus på näringslivet.

26 Antal artiklar Medievinkling ,0 -0,5 0,0 0,5 1,0 Karlstad Östersund Medievinkling totalt Karlstad och Östersund okt mar 2007

27 Antal artiklar Medievinkling ,0 -0,5 0,0 0,5 1,0 Kriminalitet Kultur/nöje Näringsliv Sport Utbildning/forskning Kriminalitet Kultur/nöje Näringsliv Sport Utbildning/forskning ÖstersundKarlstad Medievinkling per ämne (1) Karlstad och Östersund okt mar 2007

28 Antal artiklar Medievinkling ,0 -0,5 0,0 0,5 1,0 Infrastruktur Lokal offentlig service Myndigheter Natur/vildmark Olyckor Organisationer Infrastruktur Lokal offentlig service Myndigheter Natur/vildmark Olyckor Organisationer ÖstersundKarlstad Medievinkling per ämne (2) Karlstad och Östersund okt mar 2007

29 Antal artiklar Medievinkling ,0 -0,5 0,0 0,5 1,0 AB DI DN GP SvD TT AB DI DN GP SvD TT ÖstersundKarlstad Medievinkling per media Karlstad och Östersund okt mar 2007

30 Karlstad och Östersund (1) Karlstad och Östersund är två städer som i relativt hög utsträckning påminner om varandra. De är huvudorter i varsitt skogslän. Det finns i länen inga andra orter som konkurrerar med Karlstad och Östersund i storlek och betydelse. Båda har ett förflutet som garnisonsstäder. Ett antal statliga myndigheter har nyligen placerats i städerna som kompensation för förbandsnedläggningar. I båda städerna finns det en vilja att profilera sig på ett positivt sätt gentemot omvärlden. Det kan alltså vara av intresse att jämföra de båda städernas mediebild. Jämförelsen görs i Dagens Nyheter, Dagens Industri, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Göteborgs-Posten samt i TT under perioden oktober 2006 – mars Grunden för jämförelsen är de medieanalyser Cision gör om de båda städerna. Analyserna är inte identiskt upplagda, men tillräckligt likartade för att några intressanta iakttagelser ska kunna göras.

31 Karlstad och Östersund (2) När man gör en jämförelse mellan hur många artiklar som skrivs om städerna bör man hålla i minnet att det finns en viss skillnad i storlek mellan dem. Östersunds befolkning ( personer 2006) utgör 71 procent av Karlstads befolkning (83 000). I medierna utgör Östersunds publicitet (174 artiklar) 74 procent av Karlstads (236 artiklar). Om man använder det något udda måttet antal artiklar per invånare har de båda städerna med andra ord i stort sett lika stor publicitet. En annan brasklapp när det gäller Östersund är att det geografiska avståndet till Stockholm och Göteborg, där undersökningsmedierna ges ut, är betydligt större än vad det är för Karlstad. För båda städerna kan det konstateras att det finns en liten övervikt för positiv publicitet. För Karlstads del är denna övervikt något större. Om man tittar på ämnesfördelningen för de båda städerna kan man konstatera att båda städerna är ganska högt profilerade som sportstäder. Detta gäller framförallt Östersund där publiciteten under perioden domineras av förhandsskriverier inför skidskytte-VM samt av fortsatta diskussioner om eventuella OS-satsningar. Östersunds sportpublicitet är alltså fokuserad på stora engångsevenemang. I Karlstad är det i första hand den löpande vardagsidrotten, främst i samband med Färjestad, som genererar publicitet för staden.

32 Karlstad och Östersund (3) Kultur och nöje är stora profilskapande ämnen för båda städerna, men även här finns det skillnader. Karlstads publicitet är mer än dubbelt så stor. Här bör det nämnas att om även sommarhalvåret ingått hade förmodligen resultatet blivit jämnare tack vare Östersunds stora slagnummer Storsjöyran. Under vinterhalvåret framstår dock Karlstad som en större kulturstad, inte minst tack vare Värmlandsoperan. Genom tillgången till en stor inomhusarena som Löfbergs Lila Arena kan Karlstad också locka till sig internationella celibriteter som José Carreras och Dolly Parton. Den kanske största skillnaden mellan de båda städerna gäller utbildning. Medan Mittuniversitetet är ganska osynligt i medierna är Karlstads Universitet betydligt högre profilerat. Forskare från Karlstad kommer i jämförelse med Mittuniversitetet ofta ut i en expertroll i riksmedierna.

33 Karlstad och Östersund (4) Även när det gäller näringsliv finns det en viss fördel för Karlstad när man ser till antal artiklar. Den näringslivspublicitet som finns i Östersund är dock något mera positiv. För båda städerna gäller att bilden är ganska spretig när det gäller innehållet i näringslivspubliciteten. Ingen av städerna har i medierna några tydliga profilföretag. Negativa affärsnyheter lyser i stort sett helt med sin frånvaro i båda städerna, något som torde sammanhänga med att undersökningen gäller en tidsperiod som sammanfaller med en konjunkturtopp. När det gäller de mindre ämnena kan det bland annat konstateras att myndigheterna på de båda orterna uppmärksammas ungefär lika mycket. Det blir i båda städerna en övervikt för negativ publicitet. I Östersund beror det nedläggningen av Pliktverkets verksamhet där. I Karlstad är det fortsatt kritik mot omlokaliseringen av Konsumentverket som ligger bakom den negativa publiciteten.

34 Karlstad och Östersund (5) Det kan också noteras att det finns fler nyheter kopplade till infrastruktur i Östersunds publicitet. Det gäller både flyg- och tågtrafik. Om man tittar på hur olika medier rapporterat om de två städerna kan det först konstateras att när det gäller medievinkling finns det i princip inga skillnader alls mellan Östersund och Karlstad. Dagens Industri ger en tydlig övervikt för positiv publicitet och de andra medierna ger en balanserad bild. De stora skillnaderna gäller antal artiklar. Det kan konstateras att under undersökningsperioden skriver Dagens Industri nästan inte alls om Östersund, medan man har en betydligt mera omfattande rapportering om Karlstad. Inte minst bidrar Gasellkonferensen i Karlstad till detta resultat. Även Göteborgs-Posten uppmärksammar Karlstad betydligt mer. Här torde den geografiska närheten till Göteborg spela en viktig roll.

35 Definitioner (1) Ämnen: Myndigheter. Statliga myndigheter inkl länsstyrelsen. Näringsliv. Inkl statliga bolag och småföretag. Kriminalitet. Kultur/nöje. Olyckor Sport. Ej rena sportreferat. Utbildning. Inkl forskning och expertuttalanden från universitetsrepresentanter. Infrastruktur. Inkl elektronisk infrastruktur. Internationellt. Staden och länet i internationella sammanhang, t ex EU eller NATO. Natur/vildmark. Inkl vilda djur. Miljö/energi Samefrågor. Allt som rör samer. Sjukvård/psykvård. Inkl landstingets administrativa frågor. Turism. Allt som rör turismen som näring. Lokal offentlig service. Polis, dagis, äldrevård, räddningstjänst, annan kommunal service. Jämtar. Beskrivningar, t ex statistik, om jämtars beteende. Även kända jämtar i personporträtt. Arbetsmarknad. Bostäder.

36 Definitioner (2) Medievinkling: Medievinkling visar i hur hög grad objektet sammankopplas med ord, formuleringar eller beskrivningar av sakförhållanden som ger ett fördelaktigt/ofördelaktigt intryck. Särskild vikt läggs vid om artikeln på ett entydigt sätt är fördelaktig/ofördelaktig för objektet. Extra hänsyn tas till rubrik, ingress, bild och bildtext. Räckvidd: Vid mätningen av publicitetens omfång har statistik över antalet möjliga läsare per artikel och tidning använts. Statistiken har hämtats från Research Internationals (fd Sifo:s) Orvestoundersökning över läsvanor. För TT-telegrammen i undersökningen har en uppskattning gjorts. Uppskattningen är att varje TT-telegram får publicitet i 15 % av de dagstidningar som inte ingår i undersökningen. Denna faktor, 15 %, har tagits fram via ett antal stickprovsundersökningar på Cision. I enskilda fall kan de i undersökningen presenterade siffrorna givetvis vara felaktiga. Urvalet: I undersökningen har endast sex källor använts. Det är Dagens Nyheter, Dagens Industri, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Göteborgs-Posten samt TT. Genom denna bevakning täcks genom de fem tidningarna 30 procent av svensk dagspress räckvidd. Genom att TT finns med i undersökningen täcks även en stor del av den resterande dagspressens bevakning av Jämtland och Östersund. Det som saknas är egenproducerade artiklar i dagstidningar vid sidan av de fem som finns med samt all fackpress. Det är dock Cisions bedömning att en total mediebevakning inte skulle leda till några större förändringar av den mediebild som presenteras i den här undersökningen.