Helhetssyn och samverkan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Policy för miljö och hållbar utveckling
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Cornelia Björk & Lena Kulin Contextio Ethnographic November 2012
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Handlingsprogram för livsmedel Miljönämnden 18 december 2012.
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
Att få rätt saker att hända
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Välkommen till ESF:s seminarium
Ramverk för patientmedverkan
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Landsbygdsutveckling i Västmanland Västerås slott.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Projekt Svensk Cykel. Svensk Cykel = Allt som har med cykel att göra och som organiseras av Svenska Cykelförbundet.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Landsbygdsdepartementet Sverige – det nya matlandet Johan Andersson Anell, departementssekreterare.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Ramverk för patientmedverkan
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Pilotlän för grön utveckling
Samrådsförslag.
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan

samverkan för hållbar stadsutveckling
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentationens avskrift:

Helhetssyn och samverkan

Kronjuvelen i matlandet

Mål Bättre hälsa Bättre miljö Bättre matupplevelser Attraktivare turistregion 1000 nya jobb på landsbygden

Medel – helhetssyn och samverkan

Inflytande och delaktighet En folkbildningsresa Mål Mål Hälsa nr 10. Bättre Matvanor. Genom-förande Folkbildningsresa - start 2010 Möte Kunskap Follhälsomål 1 Inflytande och delaktighet

Linköpings universitet Nätverket Svensk Biogas Stads-partner Nulink LRF Östgöta-mat ICA Jordbruks-dep. Hushållnings sällskapet Leader Miljötekn. centrum Linköpings universitet ALMI Östsam Agro Öst

Östgötens matbord – en översikt Vi skall skapa 1 Östgötens matbord – en översikt Vi skall skapa 1.000 nya jobb i Östergötland inom 3-5 år Sverige skall bli det nya Matlandet 10 000 nya jobb skall skapas Östergötland vill vara Kronjuvelen i Matlandet genom att erbjuda den bästa maten, attraktivaste matmiljön och vara den snabbast växande livsmedelsregionen Östergötland har en god möjlighet att positionera sig inom en intressant aktör inom hälsosam och närproducerad mat med klimatsmart distribution till allmänheten För att klara utmaningen måste flera aktörer enas och driva frågorna åt samma håll samtidigt som målsättningen måste bygga på kompetens och affärsmässighet Därför bör regionen organisera och finansiera arbetet i projekt- form samt definiera de olika aktörernas roller så att arbetet effektivt drivs mot såväl nationella som regionala mål Flera aktörer har visat intresse för att medverka till utvecklingen av länet och de prel. mål som satts upp Otydlig målbild Oklara kompetens- behov Otydliga roller och viljor Identifiera lämliga projekt och personer Identifiera kostnader för projektens olika delar Utveckla en tydlig och klar idé om vilka projekt, koncept och idéer som skall genomföras Beskriva hur koncept och idéer skall genomföras Beskriv troliga delprojekt Beräkna delprojektens kostnader Rekrytera personal

Värdegrunden avseende arbetssätt och Östgötens Matbords mission utgör fundamentet för de strategiska utvecklings-projekten, framtida måluppfyllelse samt hur visionen ska utformas Vision Profil, varumärke & identitet Klimatsmarta transporter Maten och lusten Marknadsplats 4 (idag) strategiska utvecklingsprojekt Övergripande mål Mission Värdegrund Vision att utveckla som en del av utvecklingsprocessen 1.000 nya arbeten på 3-5 års sikt … Att fortsätta utveckla för resp. projekt … Regionalt och föredömligt för Sverige Folkhälsa Upplevelseorienterat Klimatsmart och hållbart Lönsamt Helhetssyn och ”mänskligt” Processorienterat - ”inbjudande samverkan” Kompetens som strategi

Att utveckla Projektidé 1: Utveckla synen på maten – säkerställa hälsosam mat och lustfyllda matupplevelser Syfte och övergripande mål Åstadkomma kunskap om mat, lust och hälsa beträffande kvalitet, näringsinnehåll, glädje och njutning för de som bor, verkar och besöker regionen Ökad insikt hos offentliga upphandlare av värdet av klimatsmart och hälsosam mat Förbättrad kvalitet och ökad matglädje för alla Invånare med förbättrad hälsa Övergripande projektinnehåll Förändra intressenters syn på värdet av klimatsmart och hälsosam mat för att främja upphandling och efterfrågan från regionala aktörer Utbildning av tjänstemän i kommun och landsting avseende offentlig upphandling Utveckla en informativ webbaserad portal som möjliggör för allmänheten att lära sig mer om mat och hälsa Intressenter Boende i Östergötland Hushållningssällskapet Länets alla kommuner LRF och Agro Öst NuLink Östsam DVH och RSH Regionala producenter och grossister Livsmedelsverket och Skolmatens vänner Koppling till Jordbruksverkets kriterier Folkhälsomål God och näringsrik mat. Matglädje! Tillväxtmöjligheter för regionala livsmedelsaktörer, lyfta fram östgötska råvaror Turism- och besöksnäringen, t ex fler restaurangbesök och övernattningar

Att utveckla Projektidé 2: Utveckla en klimatsmart närlogistik inklusive avfallshantering Syfte och övergripande mål Förverkliga idén om ett regionalt, effektivt och biogasdrivet logistiksystem med anpassat för regionens livsmedelsproducenter Logistiksystemet ska inkludera återvinning av matavfall för input till ny biogas (avfallsreturer) Övergripande projektinnehåll Utveckla en effektiv och klimatsmart regional logistiklösning för regionala livsmedelsaktörer Analysera hypotetiska varuflöden Analysera möjligheten med biogasdrivna fordon Intressenter Slaka Potatis Svensk Biogas Stadspartner LRFOCH Agro Öst NuLink Kommuner och Landsting DVH och RSH Linköpings Universitet Koppling till Jordbruksverkets kriterier Kompetensutveckling för att förverkliga närlogistik och distribution av småskalig livsmedelstillverkning Tillväxtmöjligheter för regionala livsmedelsaktörer Turism- och besöksnäringen

Att utveckla Projektidé 3: Utveckla en marknadsplats för regionala livsmedelsproducenter, dagligvaruhandeln, restauranger och storhushåll Syfte och övergripande mål Åstadkomma kunskap om mat, lust och hälsa beträffande kvalitet, näringsinnehåll, glädje och njutning för de som bor, verkar och besöker regionen Ökad insikt hos offentliga upphandlare av värdet av klimatsmart och hälsosam mat Förbättrad kvalitet och ökad matglädje för alla Invånare med förbättrad hälsa Övergripande projektinnehåll Förändra intressenters syn på värdet av klimatsmart och hälsosam mat för att främja upphandling och efterfrågan från regionala aktörer Synliggöra och tillgänglighetsgöra regionalt odlade livsmedel för DVH och RSH Utveckla en informativ webbaserad portal som möjliggör för allmänheten att lära sig mer om mat och hälsa Intressenter Boende i Östergötland Östgötamat Ekonomisk Förening LRF och Agro Öst NuLink Östsam DVH och RSH Regionala producenter och grossister Besökare/turister Koppling till Jordbruksverkets kriterier Skapa sätt för krögare, handlare och småskaliga livsmedelsproducenter att mötas Tillväxtmöjligheter för regionala livsmedelsaktörer Turism- och besöksnäringen

Att utveckla Projektidé 4: Utveckla den regionala identiteten, profilen och varumärket - en matplattform i det nya Matlandet Syfte och övergripande mål Att profilera Östergötland som den mest hälsosamma och klimatsmarta regionen i det nya Matlandet Öka den ”kollektiva stoltheten” Stimulera till nyfikenhet, intresse, kännedom och kunskap samt konsumtion om hälsosamma livsmedel … Övergripande projektinnehåll Utreda och beskriva unikiteten i matplattformen ”Östgötens matbord” Utveckla och pröva konceptet ”Kronjuvelen” samt nyttan med detsamma Utreda attraktionskraften och konkurrensförmågan i regionen där hälsosam mat på ett klimatsmart sätt är huvudtema Formulera och utveckla en identitet Utveckla varumärket och skapa en brand book Intressenter Regionala livsmedelsproducenter DVH och RSH Offentliga upphandlare Boende i Östergötland Besökare/turister Kommun och Landsting Besökare och turismnäringen Koppling till Jordbruksverkets kriterier Där så är relevant, fånga och utveckla Östergötland särart Tillväxtmöjligheter för regionala livsmedelsaktörer Turism- och besöksnäringen

Stefan Malm, Mårten Salander, Stefan Sahlén… Projektorganisation Projektledare NN Resurs Supportorganisation Stefan Malm, Mårten Salander, Stefan Sahlén…

Östgötens Matbord i praktiken Stefan Sahlén

Kontaktytor

Kontaktytor Östgötens Matbord kommer att finnas i östgötarnas medvetande. Östgötens Matbord kommer att locka besökare till regionen. Östgötens Matbord kommer att få betydelse för hela Sverige. Bättre hälsa, miljö, fler turister, fler jobb…

Applikationer

Applikationer

Resultatet av projektet ”Klimatsmarta Transporter” En komplex struktur… Allt hänger ihop, men i en komplex struktur.

…vävs samman av röda trådar… Inom områdena hälsa mat kultur turism Komplexiteten minskas om vi lyckas hitta de ”röda trådarna” och väva samma dessa inom områdena hälsa, mat, kultur och turism.

Östgötens matbord Våra sammanvävda röda trådar blir bordduken där vi dukar upp Östgötens Matbord. Runt bordet samlas kultur, hälsa, mat och turism. Det vi dukar fram är våra värdeord – ärlighet, gemenskap, kvalité och närhet.

Symbolik hälsa mat kultur turism Blodsdroppe = hälsa Röd tallrik = mat Rödrutig duk = kultur Silvergrått spår = turism (kvalité

Kommunikation

Stefan Malm, Mårten Salander, Stefan Sahlén… Projektorganisation Projektledare NN Resurs Supportorganisation Stefan Malm, Mårten Salander, Stefan Sahlén…

Övergripande Syftet för hela stödprocessen är att aktivt bidra till en hållbar och effektiv ledning och organisering av Östgötens matbord, där förmågan till helhetssyn och samspel är bärande. Målet är att Östgötens matbord skall vara ett föredöme (Kronjuvel) i Östergötland som företag och organisation betraktat för samarbetspartners, medverkande och sponsorer.

Definition ”Parnerskap är ett ledningssätt som används mellan beställare och leverantör för att enligt avtal samverka och ömsesidigt informera varandra i syfte att uppnå ett bättre gemensamt resultat i ett projekt” Tekniska Nomeklatur Centralen TNC

Medverkan och utvecklingsstöd i vardagen Stödprocess 4. Självärdering och uppföljning Att öka förmågan att utvärdera nådda resultat i realtid 3. Helhetssyn och samspel Att öka systemförståelse för ledningen av den imaginära organisationen Östgötens matbord 2. Kompetens som strategi Gruppens syfte, värderingar och ansvarsfördelning 1. Kartläggning och delaktighet En gemensam startpunkt och målbild Medverkan och utvecklingsstöd i vardagen

Helhetssyn och samverkan