Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan"— Presentationens avskrift:

1 LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan

2 Livsmedelsstrategi I januari 2017 lanserades den nationella livsmedelsstrategin. Riksdagen har enats om att jobba för en konkurrenskraftig livsmedelskedja där den svenska livsmedelsproduktionen ökar. Fokuset ligger på tre strategiska områden: · Regler och villkor · Konsument och marknad · Kunskap och innovation Två workshopar kommer äga rum. Den första är för företagare i livsmedelskedjan, från producenter till slakterier och förädlare. Leif är inbjuden som representant för er. Den andra riktar sig till

3 Nuläge livsmedelsstrategi Dalarna
I uppdrag av länsstyrelsen arbetar David Levrén hos oss på LRF med förstudien för en regional livsmedelsstrategi för Dalarna. Workshop 1- Företagare i livsmedelskedjan. Producenter, slakterier, förädlare, restauranger, parti- och detaljhandel. Workshop 2- Företagsfrämjande aktörer i livsmedelskedjan. Utbildning, rådgivning, myndigheter och andra stödjande företag. Dessa lägger grunden för hur det fortsatta arbetet med livsmedelsstrategin kommer ske.

4 Diskussion Vad krävs för ökad regional livsmedelsproduktion?
Hur skapar vi förutsättningar för det? Hur kan regional samverkan öka lönsamheten? Vad kan du bidra med?

5 Samverkan i matkedjan Ett projekt finansierat av länsstyrelsen Dalarna genom landsbygdsprogrammet och genomförs av LRF Dalarna. Syftet är att primärproducenter/jordbruksföretag tillsammans med livsmedelsbransch och aktörer inom matturism, långsiktigt och hållbart, ska öka sin konkurrenskraft, produktivitet och innovationsförmåga. Syftet är också att skapa ett långsiktigt förbättrat företags- och innovationsklimat genom utveckling av ett klusterinitiativ för matföretag i Dalarna. Målet är att verka för en kortad och mer diversifierad livsmedelskedja.

6 Kluster Ett näringslivskluster kan beskrivas som ett företagsnätverk inom liknande branscher där det primära syftet är att skapa gemensamma samarbetsområden eller plattformar utifrån vilka man kan skapa kostnadsbesparingar såsom inköpssamverkan eller gemensam profilering. Ett kluster ska samla livsmedelsbranschens frågor för att långsiktigt hållbart arbeta effektivt för livsmedelsproduktionen i Dalarna.

7 Bakgrund LRF Dalarnas tidigare arbete:
2010 Nya vägar till matmarknaden 2014 Vision fördubbla värdet av primärproduktionen. 2015 Klusterförstudie. Samverkan är vägen framåt! Livsmedelsstrategiarbetet ger nya förutsättningar för samverkansprojektet.

8 Företagsutveckling Producerar ni mat som ni vill sälja på den lokala marknaden? Har ni idéer ni vill utveckla tillsammans med andra företag? Vill ni finna nya distributionssätt för era livsmedelsprodukter? Samverkansgrupper, dialogmöten och workshopar- tillsammans beskriva utvecklingsbara idéer och knyta an resurser som krävs för att ta företagen vidare.

9 Kontakt: Stina Ernstsson


Ladda ner ppt "LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan"

Liknande presentationer


Google-annonser