Breakthrough Series (BTS)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Individuellt lärande tillsammans
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Utgångspunkter/Genombrott
Stöd för analys och förbättring
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Struktur för självförbättrande system
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
1. Detta är ett förslag på upplägg/rubriker som ni kan använda er av när ni ska dokumentera/presentera vad ni gjort i ert.
Läroplansträff Välkomna.
- Älta skola med fokus på lärandet -
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Välkommen till Ledardagen!
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Välkommen till ESF:s seminarium
Utvärdering av processmognad
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS3 – LS4 Förbättringsteam.
Utvecklingscentrums uppgift
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Effektivare vårdadministration - ett förbättringsprogram
PGSA-hjulet.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Ett Genombrottsprojekt i Göteborgs Stad för att förebygga fallskador inom äldreomsorgen 2003 – 2004 Fallskärmen.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Samordnad Individuell Plan
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Kartläggning av inköpsprocessen
Kort presentation av vad vi gör
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Att mäta för att lära - syfte, mål och mått
PGSA.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Framtidskartläggning
Ramverk för patientmedverkan
Mål/delmål: ……..…………………………………………………..
[Förbättringsprojekt]
Spridning av säkrare praxis
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Breakthrough Series (BTS) Utvecklad av Tom Nolan, statistiker och Dr Donald Berwick, VD vid Institute for Health Care Improvement (IHI), Boston, USA ”Det finns ett gap mellan det vi vet och det vi gör.”

Breakthrough Series (BTS) Genom att upprepade gånger planera, genomföra och analysera små förändringar ökar kunskapen om hur de kan förbättras. Vid någon tidpunkt innebär den nya och samlade kunskapen ett GENOMBROTT i synen på hur problemet kan lösas.

Genombrottsmetodiken Syftar till att skapa struktur och kontinuitet i verksamheters förbättringsarbete Arbetet struktureras upp enligt ett antal lärande seminarier, LS, varvat med eget arbete på hemmaplan, arbetsperioder. Seminarierna utgör forum för planering och analysering Arbetsperioderna utgör en möjlighet för deltagarna att pröva olika förändringar i sin verksamhet

Tidsplan Genombrott Kirurgi LS 1 LS 2 LS 3 LS 4 9/3 Heldag 4/5 Heldag 19/9 Halvdag 29/11 Halvdag Arbets- period och handledar- träff, 6/4 Arbets- period och handledar- träff, 14/6 Arbets- period och handledar- träff, 19/10 Handledarstöd Spridning och information inom klinker/enheter

Tvärproffessionella team Förbättringsarbetet baseras på delaktighet Deltagande verksamhet utser ett tvärproffessionellt team (samtliga yrkeskategorier som berörs av förändringen), 3-5 st. Deltagandet frivilligt Teamen sätter gemensamma mål och förhållningsregler Teamet är drivande i att förankra förändringsarbetet på hemmaplan (stöd från ledningen)

Roller i Genombrott Projektledare Har ett helhetsansvar för projektet Att anordna och planera lärande seminarier samt ev. andra mötesplatser Att förmedla och tillhandahålla expertkunskap inom området Att erbjuda stöd och verktyg för att driva förbättringsarbete Sprider information kring projektet till handledare och kontaktpersoner Att sprida projektets resultat

Kontaktperson Kontaktperson gentemot projektet Ta emot och sprida information till övriga teamdeltagare Sammankalla och hålla i möten Ta fram del-/ slutrapport och väggtidning/ poster

Handledare Metodstöd till förbättringsteamen. Leda gruppens arbete framåt, genom att aktivt stötta gruppen Har vanligtvis INTE expertkunskap inom problemområdet

Hörnstenar Förändringstryck och förändringsvilja Nolans modell Projektdesign Förändrings-koncept

Människan i förändring Modell för förbättringar Ledningens engagemang Förändringstryck och förändringsvilja Förändringskoncept och förändringsidéer Människan i förändring Modell för förbättringar PDSA Projektdesign Ledningens engagemang

Nolan-modellen P D S A Vad vill vi åstadkomma? mål! Hur vet vi att en förändring är en förbättring? mått! Vilka förändringar kan leda till en förbättring? idéer! P D S A test!

1. Vad vill vi åstadkomma? Avgörande är: Förändring sker med avsikt och vilja Målsättning/Syfte Mål uttryckt i specifika termer - kort och koncist! Skapa förväntningar - små förbättringar eller genombrott? Klargör att status quo inte är ett alternativ! Avgörande är: Konsensus/överenskommelse om målet Personal och andra resurser för förändringsarbetet

2. Hur vet vi att en förändring är en förbättring? Vilka faktorer kan påverkas? Vilka mätetal kan vi använda? Hur ser dessa faktorer/mätetal ut i dagsläget? Påvisande av effekt - en viktig del av testande och spridning av förändring Mått behövs för lärande - hur gick testen? Fungerade förändringsidén hos oss?

3. Vilka förändringar kan vi göra som kan resultera i förbättringar? All förbättring kräver förändring, men all förändring leder inte till förbättring Vilka förändringsidéer är mest lovande för vårt system? Idékällor: Kartläggning av egna processer, kreativt tänkande, beprövade idéer och erfarenheter från andra inom och utanför området.… Kreativitet - tänk utanför vardagen - tänk ”omvänt” - hur skulle ni önska att det var?

Vad är möjligt…?? "Louis Pasteurs teori om bakterier är ett absurt påhitt." Pierre Pachet, professor i fysiologi i Toulouse, 1872. "Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer." Thomas Watson, IBM:s styrelseordförande, 1943. "Det finns inget skäl till att någon skulle vija ha en dator i hemmet." Ken Olson, ordförande, VD och grundare av Digital Equipment Corp, 1977. "640 kilobyte borde räcka till för vem som helst." Bill Gates, 1981. "Om jag hade tänkt över det hade jag nog inte gjort det här experimentet. Litteraturen är full av exempel som säger att sådant här inte går att göra." Spencer Silver berättar om sitt arbete som ledde till det klister som sitter på baksidan av 3M:s PostIt-lappar.

Testcykeln Ett hjul för lärande och handlande De tre vanligaste sätten att använda PDSA-cykeln är: 1. Att få kunskap för att besvara någon av de tre frågorna 2. Att testa en förändringsidé 3. Att sprida en förändring

Testa förändringsidéer ”Plan-Do-Study-Act ”-cykeln Lär Planera Studera Gör

Testcykeln: PLANERA Vad är syftet med testcykeln? Vad tror vi kommer att hända? Hypoteser Planera detaljerna: vem gör vad, när och hur?

Testcykeln: GÖR Genomför testet Dokumentera problem och oförutsedda observationer Börja analysera insamlade data

Testcykeln: STUDERA Slutför analysen av insamlade data Jämför resultaten med hypoteserna Summera slutsatserna - vad lärde vi oss?

Testcykeln: LÄR Vilka förändringar/modifieringar bör göras? Vad kan vi föra vidare till nästa testcykel? Vad är syftet med nästa testcykel? Vad kommer att hända i den?

Tidsplan Genombrott Kirurgi LS 1 LS 2 LS 3 LS 4 9/3 Heldag 4/5 Heldag 19/9 Halvdag 29/11 Halvdag Arbets- period och handledar- träff, 6/4 Arbets- period och handledar- träff, 14/6 Arbets- period och handledar- träff, 19/10 Handledarstöd Spridning och information inom klinker/enheter

Lärande seminarium 1 (LS1) Genombrottsmetoden introduceras Mål och mätningar Förbättringskunskap Inspirera teamen till att starta sitt förbättringsarbete Teamen påbörjar problemidentifiering - Syfte och mål

Arbetsperiod 1 Mellan LS1 och LS2 Teamen: kartlägger nuläget förtydligar sina mål och problemidentifierar påbörjar förankring av arbetet med övriga medarbetare Handledarträff Reflektion Utvärdering

Lärande seminarium 2 (LS2) Teamen presenterar syfte och mål och förändringsförslag på ”poster”. Erfarenhetsutbyte mellan teamen Mål och mätning Förbättringskunskap/PDSA Grupparbete

Arbetsperiod 2 Mellan LS2 och LS3 Teamen fortsätter förändringsarbetet på hemmaplan Små tester genomförs enligt PDSA-hjulet Resultatet mäts och följs upp Förankring av arbetet med övriga medarbetare Handledarträff Reflektion Utvärdering

Lärande seminarium 3 (LS3) Teamen presenterar hur långt man kommit, vilka förändringar man gjort och uppnådda resultat på ”poster”. Erfarenhetsutbyte mellan teamen Fördjupning i de olika metoderna

Arbetsperiod 3 Mellan LS3 och LS4 Teamen fortsätter testa, mäta och följa upp förändringar på hemmaplan enligt PDSA-cykeln. Förankring av arbetet med övriga medarbetare Handledarträff Reflektion Utvärdering

Lärande seminarium 4 (LS4) Teamen redovisar vilka förändringar man genomfört och uppnådda resultat Ge idéer och inspiration till hur man går vidare. Erfarenhetsutbyte mellan teamen Utvärdering

Ett förbättringsarbete för ökad tillgänglighet Vårdcentral X Ett förbättringsarbete för ökad tillgänglighet

Syftet med vårt arbete är:

Teamsammansättning Doktor A- hon är intresserad Syster B- ordning och reda Läkarsekr C- duktig på Excel Stöd från Lyckans ledning finns

MÄTBARA MÅL Till slutet på projektet skall följande ha uppnåtts: 1. 3:e tillgängliga tid skall vara inom 3 dagar ( det skall mätas varje vecka) 2. Personalenkäten skall i medeltal indikera 7 eller mer angående frågan om ’kontroll på arbetet’ samt frågan ’glädje i arbetet’ (mäts genom personalenkät varje månad) 3. Antal patienter från X VC som söker akutmottagningen skall minska med 50% (mäts genom att akuten frågar alla besökare från Mellanstad om vilken läkare de är listade hos och skickar uppgift på detta en gång i veckan, behöver testas i liten skala för att se om patienterna vet vilken doktor de är listade hos) 4. Patienternas upplevelse av telefontillgängligheten efterfrågas i patientenkäten som genomförs varje vecka. Målet är att 80% av patienterna som ringer skall uppleva tillgängligheten som god eller mycket god

Hinder/problem Många patienter uteblir utan att meddela sig Stor andel av tillgängliga tider upptas av återbesök Vakanta läkartjänster

Förbättringsidéer Fler telefonlinjer, ev ny växel Ökad bemanning av telefonerna mellan 8-9 Gruppmottagning för diabetspatienter Telefonkontakt istället för återbesök Emailbokning och e-mail dialog Inga å.b. på måndagar Usk ringer dagen före till de patienter som brukar utebli 20% av arbetstiden avsätts för FoU Kontinuitetstest Genomgång av väntelistor Kartläggning av efterfrågan/kapacitet samt processer

PDSA-cykel Nr 1 Test: Återbesöksfria måndagar Hypotes: Om vi klarar fler akuta”idag” behöver vi inte inteckna kommande dagars tider Plan: Vem: Dr A När: Vecka 11 och 12 Do: Det gick inte att göra den planerade förändringen. Study: Tidboken full 4 veckor framåt Act/lär: Informera all personal att måndagar inte får bokas upp med återbesök

Motstånd Doktor B- 59 år, börjar motarbeta och få med sig de övriga Strategi: Förstå varför Föreslå att han blir ” de ungas handledare” Talesman för projektet

Tredje tillgängliga tid i medeltal

Tredje tillgängliga tid i faktiska siffror

Patientupplevelse av telefontillgänglighet