Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Policy för miljö och hållbar utveckling
Utbildningar (just nu)
Utveckla din Praktiska IT
Göteborgs universitet förnyas
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Göteborgs universitet förnyas
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Lärares planeringsarbete!
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Folktandvården Norrland
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
MEDICINSKA FAKULTETEN VID L U N D S U N I V E R S I T E T MED MÄNNISKORS HÄLSA I FOKUS
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Kommunala friskolor i Linköping
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Gemensam Folktandvård i Norrland?
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Arbetsordning Umeå universitet. Förv.UB Styrelse T/NMedHumSamUSE Inst. Centra Inst. Centra Inst. Centra Inst. Centra Internrevision Universitetsledning.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Kandidatprogrammet i matematik Pågående utvecklingsarbete EF-nämndens möte
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
PBS så här långt Föreställningskarta
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Utbildningsnämnden (UN) – beredande o rådgivande till rektor UNs uppdrag: bevaka och aktivt delta i utvecklingen av ho ̈ gre utbildning nationellt.
De administrativa stödfunktionerna i den nya organisationen
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Ledningsutredningen –
Aktuella forskningsfrågor Universitetsstyrelsen
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Ledningsutredningen Delrapport
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Enhetens utvecklingsutvärdering
Universitetsgemensam IT
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Läkarprogrammet vid LiU
Presentationens avskrift:

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU En utvärdering Ht 2012 Ulla Riis & Jan-Erik Ögren

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 2 Uppdraget Utvärdera den gemensamma pedagogiska utbildningen och det övriga pedagogiska stödet –Hur har CUL och PC förvaltat och utvecklat sitt uppdrag? –Hur fungerar samverkan mellan dem? Överlapp? –Hur är balansen mellan uppdrag uppifrån och underifrån?

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 3 Uppdraget –Hur ser kompetensprofilen ut och vad behövs framåt? –Finns förutsättningar att bistå vid nya krav på lärarnas kompetens och pedagogiska metoder? –Är organisation, ledning, styrning och finansiering ändamålsenliga?

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 4 Metod Underlaget har bestått av –Relevanta dokument som policy, riktlinjer och instruktioner –52 intervjuer med studenter, lärare som deltagit i kurser, studierektorer, prefekter, dekaner, medarbetare vid CUL och PC samt universitetsledningen

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 5 PU vid andra lärosäten Likartade uppdrag beslutade av rektor Kärnan är högskolepedagogisk utbildning Fyra av sex lärosäten ger högskolepoäng Olika resurser och organisation

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 6 Lärare/ anställd 200,5206,5211,9132,5172,5182,5 Kronor/ lärare GU LU SU UmU UU LiU Fakultet Förvalt- Centrum Centrum Förvalt- Centrum ningen ningen Organi- sation PU vid andra lärosäten

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 7 Några resultat Styrdokumenten är väl kända CUL har förvaltat sitt uppdrag väl CULs kurser uppfattas som obligatoriska Generellt behov finns av pedagogisk utveckling i kursform Behov finns av stöd till lärarna i vardagen Behov finns av kompetensutveckling för IKT-användning

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 8 LEDNING UTBILDNING FORSKNING SAMVERKAN STÖD HUVUDPROCESSERHUVUDPROCESSER

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 9 En utgångspunkt Pedagogisk kompetensutveckling av lärare är en del av huvudprocessen utbildning

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 10 Verksamheten vid CUL och PC och deras samverkan Utveckla en kurs för handledare av examensarbeten Se över examinationen – tydligare krav, individuell slutexamination Ta hänsyn till kritiken från några håll om irrelevans och flummighet För kurser som inte gäller högskolepedagogik till annan enhet

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 11 Styrning av en PU-enhets uppdrag Låt uppdraget utgå från universitets- styrelse och rektor Ge PU-enhetens styrelse en reell möjlighet att besluta om verksamheten Rektor tar beslut om en ny instruktion Samråd med verksamheten genom ledningsrådet och utbildningsstrategiska rådet

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 12 IKT-användning i utbildning och undervisning Bygg upp ett Linköping Learning Lab Tillför kompetens inom området IKT- användning Tillskapa utvecklingsmedel för IKT-satsning Slutför upphandling av en ny lärplattform –som motsvarar dagens krav –och utbilda lärarna i användningen Anpassa lokaler och övrig infrastruktur

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 13 Pedagogisk kompetensutveckling Kompetensprofil Rekrytera medarbetare med kompetens inom områdena pedagogik, ämnesdidaktik och IKT-användning Ta ställning till i vilken utsträckning PBL- modellen ska användas framgent och anpassa fortbildningskapacitet och inriktning efter detta Utöka inslagen av praktisk träning

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 14 Ämnesdidaktiskt utvecklingsarbete samt konsultstöd och fortbildning Initiera ett ämnesdidaktiskt utvecklings- arbete och skapa resurser för detta Utveckla möjligheten att från PU-enheten erbjuda konsultstöd Ge erfarna lärare möjlighet till fortbildning

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 15 Forskningsanknytning av PU- funktionen Skapa en forskningsöverbyggnad vid PU- enheten Ge forskningsledarna en gemensam instruktion, kanske enligt Temamodell Skapa nätverk för all högskolepedagogisk och didaktisk forskning vid universitetet. Inrätta en styrgrupp eller vetenskapligt råd

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 16 Organisation, styrning, ledning och kvalitetssäkring Organisera som en universitetsgemensam centrumbildning med nytt namn Minska styrelsens storlek - låt föreståndaren vara adjungerad Välj styrelseledamöter med erfarenhet och engagemang för högskolepedagogik Rektor utse styrelsens ledamöter, ej studenter Utse prorektor att vara ordförande

Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 17 Organisation, styrning, ledning och kvalitetssäkring Rektor fastställer instruktionen Biträdande föreståndare med IKT-kompetens Ge föreståndaren och den biträdande föreståndaren i uppdrag att integrera IKT Anställ medarbetarna som lärare vid centrat Utse kontaktperson för varje fakultet och utbildningsvetenskap Utse en värdfakultet som får ansvar för kvalitetssäkring och viss administration