Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Enkät kursslut chef ,5%
”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Framtidens skola är redan här? Per Jönsson Thomas Lingefjärd.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från mönster till algebra
/ L.Ring Erfarenheter från olika utsiktspunkter Lennart Ring Forums aktiviteter ska stimulera nätverksbyggande bland företrädare för vårdbyggnadsplanering,
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Jan Alve Svensson Matematiska Vetenskaper
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Institutionen för tillämpad IT/KTH
Mattebron.se Surfa Vad görs? Framtiden? Surfa Vad görs? Framtiden?
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Hej och välkomna!.
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Mellanstadielärare 2002 Komvux Gotland Svenska, matematik och Svenska som andra språk Schemaläggare Itslearningansvarig Med i Superusersgruppen (representanter.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Att rita en instruktion
Den första organiserade läroanstalterna var klostren med den utbildnings som bedrevs i de medeltida klosterskolorna. Under medeltiden bedrevs all undervisning.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Skolutveckling via digitala medier
Mervärden och aha-upplevelser
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Läroplansnätverk förskolan
Nationellt Mattebro-möte arrangeras av NCM i samarbete med Svenska kommittén för matematikutbildning Svenska Matematikersamfundet.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Matematikutveckling i Olofströms kommun Mikael Gustafsson & Camilla Stridh ”Ett nätverk att räkna med!”
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Breddad rekrytering. Det finns 4 saker jag vill att ni har med er härifrån 1.Målgruppstänkande 2.Gruppen gymnasiestudenter är inte en målgrupp utan.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
da Vinci naturvetenskap, Halmstad Högskolan i Halmstad
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Matematiklyftet
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Matematiksatsningen ”för att stödja nybörjare i matematik i högskolan för att minska klyftan mellan de reella kunskaperna i matematik och ingångsnivån.
Min skola Bedrivs år Riktar sig till elever med NPF på högstadiet och gymnasiet Anhöriga och skolpersonal är också målgrupper i projektet.
Presentation Vård och omsorgscollege
DET-Uppgifter.
Inkluderande Rehabilitering
Presentationens avskrift:

Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV

Matematiksatsningen inom högre utbildning NCM insats har fokus på samordning nationella möten stimulera till lokala möten

Forum för kontakter och information En webbsida för kontakt mellan projektgruppen, högskolor, gymnasieskolor med referenslitteratur aktuell information och stöd för arbetet inventering och spridning av utvecklingsarbete diskussionsforum Målgrupp? Ni - alla aktivt delaktiga i projektet Alla lärare på gymnasium/högskolor Målgrupp? Ni - alla aktivt delaktiga i projektet Alla lärare på gymnasium/högskolor Idéer? Idéer?

Reflektioner efter sex år på gymnasiet Hur är det att undervisa på gymnasiet jämfört med att undervisa på universitetet?

Bakgrund

Hej! Nu ska jag berätta hur fantastisk matematiken är!

Grundläggande inställning ”Du och jag tillsammans” Elever ifrågasätter Beröm Elev Skolledning Lärare ”Läraren skall utgå från den enskilda elevens behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande, stärka varje elevs självförtroende samt vilja och förmåga att lära…” - Läroplanen Så, hur är det då att undervisa på gymnasiet?