SKAPANDE SKOLA – KULTURSATSNING I ÅRSKURS 4–9 Syfte: Att långsiktigt integrera kulturen i skolan Tre insatser: Inköp av kultur Eget skapande Samverkan mellan kulturliv och skola
LÅNGSIKTIGHET OCH STRUKTURER Långsiktighet i satsningen skapas därför att: Huvudmannen söker bidraget Huvudmannen upprättar handlingsplanen Strukturer stärks genom: Förankringskedja – elev, lärare, rektor, ledning Tätare kontakter skola – kulturliv. Basen är samverkan inom kommunen. Och sök stöd från de regionala konsulenterna och institutionerna.
SKAPANDE SKOLA 2008/2009 Kommuner som sökt bidraget: 87% Friskolor som sökt bidraget: 33% ( %) Antal nya friskolor 2009: 42 st Fördelning av sökta insatser 2008: Insatsen Inköp av kultur: 70% Insatsen Eget skapande: 90% Insatsen Samverkan kulturliv och skola: 10%
Redovisning av 2008: elever från Gällivare till Trelleborg Stor bredd i aktiviteterna Ca 600 kulturaktörer Handlingsplanen är ett stöd i arbetet (majoritet) Elever och skolpersonal positiva (merparten) Läroprocesser och kunskapsinhämtning har påverkats (flertalet) Utökat nätverk kulturliv och skola (de flesta)
.
MER ELLER MINDRE SKÖNJBARA TENDENSER Tätare kontakter mellan kulturliv och skola Processinriktat samarbete För få ansökningar av insatsen Samverkan mellan kultur och skola Skiftande kvalitet i handlingsplanerna
Exempel från 2009 års ansökningar där biblioteken varit medaktörer Skinnskatteberg – initiativtagare, kreativt skrivande Backa Göteborg – berättarprojekt Hofors – författarbesök Kalmar – delaktig i handlingsplanen Sotenäs – delaktig i ansvaret för genomförande
Ansökningar 2010 Utökat till åk miljoner kronor Ansökningstiden gick ut 1 februari 400 ansökningar Beslut slutet av april, början av maj