Www.umu.se/studentcentrum/projekt/breddad BREDDAD REKRYTERING.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
En Dag i Ramadan Ramadan
För vem är UmU anpassat idag? Hur kan vi anpassa oss till fler?
VARFÖR? BREDDAD REKRYTERING VAD? HUR?.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Idrottslärare om astma
Beredningen för integration och mångfald
Att söka till högskolan
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Projekt Respekt Strategisk plan: Öka andelen under- representerat kön på utbildningarna Bakgrund: 85 % kvinnor, 15 % män Dekanus gav projektgrupp uppdrag.
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGIONANALYS / KORTARE VERSION: Svenska avdelningar 9 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Projektföljeforskning
Vill du lära dig kort division?
ett sätt att undersöka sociala fenomen?
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
1.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Fakta om undersökningen
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Kvalitativ undersökning Uppsatsantologi – 2 april (?) Kvantitativ undersökning Statistikrapport 2 större undersökningar gällande ”för vem är UmU anpassat.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Bevaka mångfaldsaspekten vid produktion av rekryteringsmaterial och vid /…/ kampanjer. ”Ett inkluderande universitet”
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Anders Lovén är fil. lic. i pedagogik
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
BREDDAD REKRYTERING Vad är breddad rekrytering? Hur breddat är UmU?
Krav på mäklare att vidarebefordra bud till uppdragsgivaren :5 Förutsättningar för spekulanter vid budgivning :5 Krav på mäklaren att.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Minnesanteckningar: Informations- och planeringsmöte med studenter Möte med programråd Pol Kand
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Här är ditt liv, Bertil! 15/
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
FRÅN ENFALD…...TILL MÅNGFALD Vad är mångfald? Varför arbeta med mångfald? Hur arbetar Umeå universitet med frågan? Vad kan Skogis applicera på sin verksamhet?
Presentationens avskrift:

BREDDAD REKRYTERING

Kvalitativ undersökning Uppsatsantologi – mångfaldsdag 23 april Kvantitativ undersökning Statistikrapport

Information ur ett mångfaldsperspektiv, Linn Norén Informationsmaterial analyseras ur ett mångfaldsperspektiv. Utbildningskatalogen 2007/2008 samt ”För dig som vill studera” (nov. 2006). Fokusgruppsintervjuer med studenter med utländsk bakgrund, 8 personer i 3 grupper. Inspiration istället för information, Maria Stefansson Analys av studentambassadörsarbetet. Enkät till samtliga fakulteters aktiva studentambassadörer, 108 personer, 55% svarsfrekvens. 8 intervjuer, 5 med fakultetsinformatörer, 1 person på info samt 2 ambassadörer. Talet om ledamoten och breddad rekrytering, Madelene Wikstén Om hur ledamöter i fakultetsnämnder och grundutbildningskommittéer på humanistisk- och medicinskfakultet talar om mångfald. Djupintervjuer (10 st) Att förmedla mångfald, Ylva Hagervall och Malin Lewenhaupt Genom policydokument, handlingsplaner och intervjuer analysera talet om mångfald. (5 intervjuer) Umeå studentkår – en kår för alla?, Josefin Eman Josefin har genom tre olika metoder undersökt vilka studenter Umeå studentkår är till för. (1) intervjuer med tre personer från kårstyrelsen, (2) enkäter och (3) material studier.

Hur viktigt är mångfald och breddad rekrytering? - Det är väl bra att man får en ökad bredd och möjligheter framförallt för människor från olika håll […] Men samtidigt så blir det ju problem att liksom ge en bra utbildning, liksom för en ganska heterogen grupp. - Jag är ju positiv till att vi blandas (skrattar). Att vi finns överallt oavsett kön, etnicitet… Det kan aldrig vara så att säga något större fel. -

Arbetar eller vill du arbeta med dess frågor? - Näe, jag har fullt upp med allt annat alltså (skrattar) […] Om man ska öka alltså mångfalden […] då blir det mera att man på gymnasieskolor och sånt där då försöker utveckla så att man får bra betyg och sånt där… - Alltså just nu har ju vi en situation då vi… får jobba med rekrytering direkt. Att vi skulle, i det här läget… på fakultetsnivå koncentrera oss på breddad rekrytering det känns inte naturligt när vårt stora problem är att vi över huvud taget saknar studenter. -

Vilka är då problemen? 1.Organisationen har inte klart för sig varför man arbetar med bredd och mångfald. 2.Det finns en tendens att skjuta frågan från sig, det handlar om resten av samhället men inte om oss. 3.En politiskt korrekt diskurs gör att man inte kommer någonstans med frågan. Mångfald är ju bra men... 4.Man skiljer tydligt på internationella studenter som tillför något och invandrade studenter som kostar.

Antagna ht 06 23% Yrkes 22% Generell 25% Juridik och samhällsvetenskap Antagna ht 06 23% Examen 05/06 26% Umeå universitet In- och utflöde av studenter med arbetarbakgrund Avbrott snitt % Yrkes 30% Generell 26% Avbrott snitt % Registrerade 04/05 24% Yrkes 27% Generell 21% Registrerade 04/05 23% Examen 05/06 23 %

Antagna ht 06 9% Yrkes 6% Generell 12% Juridik och samhällsvetenskap In- och utflöde av studenter med utländsk bakgrund Avbrott snitt ,6% Yrkes 8% Generell 10% Registrerade 04/05 9,6% Yrkes 8% Generell 11% Kurser 10% Examen 05/06 11 % Antagna ht 06 10% Examen 05/06 13% Umeå universitet Avbrott snitt % Registrerade 05/06 10%

Några slutsatser … Studenter med arbetarbakgrund och studenter med utländsk bakgrund som antas till en yrkesutbildning intar sin plats i högre utsträckning än andra. Studenter med utländsk bakgrund har svårt att komma in på yrkesprogrammen. Studenter med arbetarbakgrund är delvis överrepresenterade i avbrottsstatistiken men de som blir kvar tar examen i högre utsträckning än andra. På program mot yrkesexamen avbryter studenter med arbetarbakgrund som började 02/03 sina studier i högre utsträckning. 00/01: 29%, 01/02: 25%, 02/03: 37%. Studenter med utländsk bakgrund tar examen i högre utsträckning än andra studenter. Genomgående för UmU.

Fundera exempelvis på... Vilka är våra motiv till att arbeta med bredd och mångfald? Har vi några? Känner vi igen de attityder som studenterna redogör för? Ser man exempelvis studenter med utländsk bakgrund och arbetarbakgrund som ett problem? Hur kommer det sig att studenter med utländsk bakgrund och arbetarbakgrund tar examen i så hög utsträckning, ger vi stöd eller klarar de sig i alla fall? Vi har sökande med utländsk bakgrund till våra yrkesprogram, varför kommer de inte in? Skulle statistiken skilja sig mellan olika ämnen på samfak? Beställ gärna mer statistik! Planen för ett inkluderande universitet...