Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet
Gemensam information Hälsoeffekter Medicinska effekter Upplevelse av process Åtgärder/vårdprocess Evidensbaserad hälso och sjukvård Resursfördelning Prioritering Verksamhetsuppföljning Kvalitetsutveckling Ledning och styrning
Exemplet ryggbesvär Effekter på smärta, funktion och hälsa Upplevelse av vårdprocess Kostnader/vårdkonsumtion Förekomst i befolkning
Resultatindikator smärta
Andel med ingen / lätt smärta %
Resultatindikator aktivitet %
Aktivitet påverkan psykosocial ja / nej %
Andel med ökad aktivitet %
Resultatindikator aktivitet Före 4v 3 mån 6 mån
Resultatindikator Euroqol hälsoindex Befolkning Östergötland 0,84 (0,20)
Andel med bättre Euroqol hälsoindex %
Vid 3 månader Totalt Upplevelse av vård helhet (1-7)5.0 Resultatindikator Patientupplevelse
Resultatindikator patientupplevelse 83 % nöjda med vården som helhet Upplevelsen påverkas av andel ”face-to face” möten
Vårdkostnader/process 10 % av patienterna svarar för över 30 % av kostnaderna
Vilka var källorna? Vårddatalagret Journalen Patientenkäter Befolkningsenkäter Kvalitetsregistren
Vi vet Hög andel ryggbesvär i befolkning Hög andel sjukskrivning Lågt värderad hälsa, liten effekt på smärta, medeleffekt på funktion / hälsa, nöjda brukare, Sämre effekt med samverkande psykosoicala faktorer Bättre effekt när tillståndet varat kort tid Upplevelsen påverkas av andel möten med profession Liten högkostnads grupp,stor samhällskostnad God evidens för åtgärder och beslutsprocess. Liten evidens för orsak.
Bord 1 Verksamheten Vad gör detta bord med informationen Patient / brukare Professionella grupper Verksamhetsansvarig
Bord 1 Underlag för analys av åtgärder- förbättring- evidensbasering - utveckla vårdprocessen God patientupplevd kvalitet ssk om möte med profession ingår Identifiera riskgrupp för stor ohälsa och hög vårdkonsumtion/sjuksrivning Prioirtera tidig insats och prevention Fokusera psyko-sociala orsaker och psykisk ohälsa Samordna med andra aktörer Följa mål på hälsa och funktion Omfördela
Bord 2 ledning /styrning Politiker Tjänstemän Professionella företrädare Medborgare Vad gör detta bord med informationen
Bord 2 Analys av fördelning av hälsa, utsatta grupper, områden Prioritera prevention, kunskaputveckling i befolkning Prioritera fokusering på psykisk ohälsa Krav på verksamheten att följa evidensbaserad vårdprocess Samverka med andra samhällsaktörer Följa upp behov och hälsa på befolkningsnivå och resultat i verksamhet Omfördela
Slutsatser och Relevans Klinisk relevans- vem tolkar patient, profession, medborgare, politiker? Måluppfyllelse – vilken dimension skall styra? Uppföljning kräver att det innehåller mål för resultat och process
Hur kan vi använda data idag? Nuläge och Förändring över tid- egen förbättring/ försämring Benchmarking –jämförelse med andra Mål uppfyllelse- uppfyllelse av förutbestämda mål/ kvalitetskriterier